protein pulver


forpuleren
 Share

Recommended Posts

Med mindre at pulveret er for gammelt, eller der er gået noget galt i produktionen, så tror jeg ikke der er den mindste risiko ved at spise protein pulver. Hvad angår skadeligheden af protein i høje doser, så er det så vidt jeg ved aldrig blevet bevist at store mængder protein er skadeligt. De undersøgelser jeg har hørt om, som indikerede at for meget protein havde en skadelig virkning på nyrene blev lavet på personer som i forvejen havde en eller anden form for nyre lidelse. Der er så vidt jeg ved aldrig lavet undersøgelser som understøtte en skadelig virkning af for meget protein i raske mennesker. Diskussionen omkring optimale protein mængder, er noget helt andet, men jeg tror ikke du behøver være bange for at købe lidt proteinpulver.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nøeh som regel er der ikke noget farligt ved proteinpulver - men da protein ikke kan lagres i kroppen vil det ved store doser belaste leveren/nyreren ved nedbrydning. Grunden til dette findes i at protein består af kvælstof (N) og amin, og kvælstof er i højeste grad belastende for leveren. Belastningen ved nyrene opstår ved udskillesen af urinstof efter endt nedbrydning fra leveren.

At dette måske kan være farligt foreligger der undersøgelser der både be- og afkræfter - men ikke desto mindre sætter en (stor) overdosis protein nyrene og leveren på overarbejde.

En anden hypotese lyder at den store optagelse af protein i blodbanen øger calciumudvaskelsen i blodet for derefter at øge blod pH.

Ikke desto mindre er det under normale omstændigheder <b> overhovedet ikke farligt at indtage proteinpulver </b> så gå du bare i gang.

Whey (valle) eller kasein er det bedste protein at indtage mht. til styrketræning men soja-protein har IMO et bedre pris/ydelsesforhold.

Med Venlig Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share