optagelsesprøve på idræt og sundhed SDU


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har pga. nyt arbejde, studere og stress ikke haft overskud til at få træning de sidste 3-4 måneder tid.

Dette kan jeg mærke er gået voldsomt ud over min form, samt skabt en reduktion i min muskelstyrke.

Nu ligger landet således af jeg (forhåbentlig) skal til optagelsesprøve på idræt og sundhed på SDU her i starten af Maj. ( Det skal nævnes at prøve er X antal udfordringer inden for forskellige sports discipliner, dog ved jeg ikke hvilken. Typisk har det vist været noget med:

* løb

* svømning

* 2 X boldspil

* gymnastik

* letter danse koreografi

Jeg kunne godt tænke mig nogle forslag til et trænings program der er målrettet denne prøve

Jeg tænker selv i baner som tung styrketræning og løb, da disse er let tilgængelig for mig.

Jeg ville gerne få svømning ind i træning, men tror ærligt talt ikke at jeg får det gjort da jeg skal køre 20 min. i modsatte retning af mit arbejde for det hver dag.

Jeg har brugt de sidste 6 måneder på kampsport og dans i håb, om at afdække disse områder hvis jeg kommer op i dem.

Derudover har jeg stor erfaring med svømning...

Frygter at jeg vil fejle stort i gymnastik, da jeg absolut ingen erfaring har med dette område.

Derudover skal det nævnes at jeg er universets største mongol når det kommer til fodbold :)

Er der nogen af jer der har været til prøverne og kan give mig en hint om hvad mine chancer er, og hvilken fysisk form jeg bør stile efter?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Læser selv Idræt og Sundhed på SDU, og har derfor været gennem prøverne. De fysiske prøver er slet ikke slemme, eller særligt fysisk krævende. Prøverne søger ikke at som sådan at tjekke din styrke, udholdenhed osv., men nærmere din kropskontrol, koordination og generelt din evne til at bruge kroppen i fysiske aktiviteter.

Der plejer ikke at være løb med, og heller ikke noget hvor styrketræning vil give mening at træne. I hvert fald ikke med henblik på prøverne, men det er jo altid godt med løb og styrke ;)

Du skal igennem alle stationer, 4 fysiske (typisk boldspil, (spring)gymnastik, svømning og muligvis lidt dans). Dertil er der 4 mundtlige stationer. Kondition og styrke er derfor ikke det du bør ligge fokus på i din træning til prøverne. Øv i stedet dine boldfærdigheder, samt basic gymnastikbevægelser - her snakker vi altså helt basic, og de bruger typisk øvelser som kolbøtte, vejrmølle og håndstand. Hvis du har stor erfaring med svømning, bliver dette intet problem, da der ikke skal svømmes særligt langt. Det vil dog være en god ide, at sikre du har en god teknik når du svømmer, da det i højere grad er det, der kigges efter - nå ja, og så er der jo det obligatoriske udspring i svømmehallen. Det er her hvor alle vi studerende fra ældre årgange står og råber og skriger, og bare gerne vil se jer lave de vildeste spring!! Her må der gerne tages chancer, og bedømmeren kigger (i hvert fald på andet spring), mere på hvorvidt du tør udfordre dig selv, end dine egentlige færdigheder.

Held og lykke.

M.

Link to comment
Share on other sites

tak for dit svar...

cock... nu kommer jeg da slet ikke ind XD

Er bold mongol og lider af panisk højdeskræk....

Nå men det er jo bare at klø på og prøve at få øvet handstand osv... Har aldrig gjort i gymnastik... :S

Kan du huske hvornår lang tiden inden du blev inviteret til prøverne?

Edited by xeyelessx
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er bare at klø på med det hele ja! Rigtig mange har problemer med især gymnastik, så få øvet det basic, så skal det nok gå - og så må du ud og spille lidt bold i haven ;)

Højdeskræk må du klare ved at lukke øjnene og bare hoppe, det giver sikkert også gode point xD

Og husk, de mundtlige prøver tæller 50 % (hvis ikke mere), så du kan jo også skrabe en del point sammen der.

Kan desværre ikke huske hvornår invitation til prøverne kom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share