Fordele og ulemper ved kompressionsstrømper


morteng
 Share

Recommended Posts

Har altid synes de er grimme og har ment at det kun kan være placeboeffekt de kunne hjælpe med. Men hvad er jeres holdning til dem? Jeg har læst mig til, at de kan have en positiv effekt på restitution (alt der kan hjælpe efter maraton!) og kan give en velvære der sagtens kan give mentalt overskud.

Er det noget man skal vænne sig til at bruge? Er de pengene værd?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det, er CEP's kompressionsstrømper de bedste på markedet (CEP er en medicinal virksomhed med 50års erfaring indenfor kompression mod bla. åreknuder og til gravide). Du kan læse mere om dem har http://www.runbulldo...pression-socks/

Hovedpunkterne lyder således:

For all Runners and Endurance Athletes: The scientifically optimized pressure flow provides muscles with the maximum amount of oxygen and energy during performance and recovery.

The times when the sole purpose of socks and stockings was to protect feet from blistering, are over. CEP provides the first functional sport sock with a unique compression profile, scientifically proven to increase blood circulation, and consequently, increase performance.

Achilles Tendon Support: Additional support of the Achilles tendon protects and prevents irritable tendons.

Padded Foot Soles: Special support of the foot sole prevents irritations caused by pressure spots.

Ventilation Channels: For a pleasant foot climate and reduced friction.

3-D Fit: The socks adjust to the anatomy of the leg and foot for a perfect fit, thanks to the three-dimensional manufacturing process.

Prevent:

  • Shin Splints
  • Cramps
  • Achilles Issues
  • Fatigue
  • Micro Muscle tears
  • Vibration trauma
  • Blisters
  • Blood clots from travel

Det er særligt restitutionsegenskaberne jeg er tændt på, hvem vil ikke gerne kunne afkorte ømheden efter et maraton med et par dage?

Edited by morteng
Link to comment
Share on other sites

jeg brugte dem til harbour hellday i weekenden, og jeg havde ingen problemer med læggene (har jeg ellers normalt, især efter en hård løbetur). Jeg beholdt dem på hele dagen, og min personlige mening er at de virker efter hensigten. om det så er mentalt eller en reel forskel ved jeg så ikke.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg købt et sæt CEP kompressionssokker hos MarathonSport til 375,- (dyreste sokker i verdenshistorien) og testet dem på 30km. Mit umiddelbart indtryk er at de var gode for læggene, har stort set ikke været øm. Men på de sidste 5-10km var jeg mere øm i lårene, jeg ved ikke om jeg bare havde mere fokus på det eller at det føltes sådan fordi læggene ikke var ømme. Jeg havde lidt problemer ved vristen hvor de strammede lidt for meget, måske de lige skal løbes til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører til dem der har haft stor glæde af dem! Efter to år i træk at have haft ret akut opståede smerter efter løb samme sted i højre læg og som blev diagnostisteret først som overbelastning så compartment syndrom investerede jeg i kompressions strømper og har ikke fortrudt et sekund! Jeg har ikke siden haft nogen gener i læggen :bigsmile: Har i.ø. siden været ved en ortopædkirurg der fastslog smerterne var forårsaget af en gammel fibersprængning som nu sidder og bliver generet hvis jeg "laver for meget", men har som sagt ikke oplevet problemer siden jeg begyndte at bruge strømperne til trods for fortsat løb og spinning hvor smerterne før opstod!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg startede med nogle resoxx kompressionsstrømper (en billig udgave), som faktisk har fungeret fint. Er efterfølgende gået over til CEP, der har virket upåklageligt og er i højere kvalitet - hvilket kan mærkes! Nu kan jeg umuligt løbe uden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share