Løbetræner jeg for meget?


kilroy1975
 Share

Recommended Posts

Jeg har de seneste år løbetrænet on/off. Jeg er i det seneste år blevet mere motiveret og har løbet en hel del.

Jeg er nu oppe på en halv maraton og nogle gange lidt mere når jeg løber længst. Jeg løber relativt langsomt, med en snit fart omkring de ti km/t.

Jeg er blevet hooked på at løbe, og det er her mit spørgsmål kommer ind, for løber jeg mere end jeg skulle, med hensyn til hvad der er skadeligt?

Jeg løber helst et halvt marathon hver tredje dag, og langt de fleste dage ind imellem løber jeg mellem 10 og 15 kilometer. Samme hastighed.

Jeg holder ikke en hel hviledag i alle uger.

Jeg har en temmelig udbredt ankylosing spondylitis og løber derfor kun på løbebånd, der er meget stødabsorberende. Hvis jeg løber på vej ligger jeg ned et par dage efter, men har alligevel deltaget i tre halv marathon og agter at deltage i flere. Det skader ikke permanent i forhold til tilstanden.

På nogle dage gør denne tilstand at jeg ikke kan løbe ret langt før min krop siger tydeligt stop. Det lytter jeg naturligvis til.

Men selvom jeg løber dagligt, og løber - synes jeg selv - rimeligt lange distancer, så har jeg ikke ømme muskler eller led problemer jeg på nogen måde kan forbinde med mit løb.

Faktisk synes min krop at protestere de dage den selv har forhindret mig i at løbe.

Så når jeg ikke føler nogen former for ubehag ved at træne disse distancer hyppigt, er det så alligevel for meget af det gode? Eller er reglen om at løbe 3-4 gange ugentlig møntet på opstartsfasen?

Mvh

Kilroy

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune

Der er intet problem i forhold til AS, det jeg prøver at spørge om er:

Skal selv en rask løber holder hele hviledage selvom de med de ovennævnte distancer ikke føler nogen som helst gener ved at løbe dagligt?

Eller kan man så længe benene og leddene ikke strejker løbe dagligt uden at komme til at mangle restitution over tid?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er "rask" løber, og løber f.eks. 5 km, på omkring 19 min. Løbetræner man så forskellige distancer/intensiteret over træningsdagene, og stadigvæk være i stand til, at løbe sin 5 km på omkring 19 min, (og måske faldende tid) så ser jeg da ingen problemer. Der findes jo restitutionsløb.

Får man derimod tungeben, og en tid, som er opadgående så ville jeg nok overveje en hviledag.

Svært spørgsmål du stiller, det nemmeste er jo bare, (ved godt det er nemmere sagt end gjort) at lytte til kroppen og hvile når der er brug for det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er "rask" løber, og løber f.eks. 5 km, på omkring 19 min. Løbetræner man så forskellige distancer/intensiteret over træningsdagene, og stadigvæk være i stand til, at løbe sin 5 km på omkring 19 min, (og måske faldende tid) så ser jeg da ingen problemer. Der findes jo restitutionsløb.

Får man derimod tungeben, og en tid, som er opadgående så ville jeg nok overveje en hviledag.

Svært spørgsmål du stiller, det nemmeste er jo bare, (ved godt det er nemmere sagt end gjort) at lytte til kroppen og hvile når der er brug for det.

Er ikke enig her.

Der er ikke nogen evidence for det som er entydigt... men man anbefaler at man maks øger løbe distance med 10 %, f.eks. hver 3 uge. Om træningen er fordelt på flere dage burde ikke have nogen større betydning så længe største delen af træning ikk er fordelt på få dage der følger hinanden. I princippet skal man sikre at dage der belaster kroppen meget (hurtig tur, lang tur, intervaller, løb i kuperet terræn, løb i sand) bliver efterfulgt af en restitution dag i form af en kort løbe tur eller helt pause

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tak til jer begge. Selvom i ikke er helt enige er der ligheder, og jeg har nu en smule viden at tage med til fysioterapeuten så jeg er bedre klædt på til at spørge dem. Jeg har også læst op på nogle af de emner i nævner for at vide mere.

Så rigtig mange tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share