Hjælp til valg af cykel


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej motionister ;)

Jeg gør med tanker en om at erhverve mig en cykel til de danske landeveje samt bruge den i stedet for bilen til/fra arbejde m.m.

Mit spørgsmål går nu på om jeg skal vælge en tri eller landevejs cykel.

Har en tri. Cykel i tankerne da jeg kan forstå at de er væsentlig rare at kører på samt giver en bedre energi udnyttelse (hvilket vel næsten burde være minus nu om dage ;) )

Jeg har andet cyklet på højt plan, men savner lidt nogle nye udfordringer, løb er for mig udelukket pga. en mystisk skulderskade som ingen kan finde ud af hvordan fungere.

Håber i Kan hjælpe mig til at komme lidt nærmere et valg af cykel så jeg ved hvad jeg skal indrette opsparingen efter :)

Link to comment
Share on other sites

jamen det var da en fantastisk god ide :)

dog lige et par ting først

1. skulderskaden... kan du cykle med den? hvis ja, ville du kunne ligge i en tri bøjle med skulderskaden?

2. tri eller road cykel... du siger du vil køre til og fra arbejde på den, er det en meget trafikeret vej? fordi så fraråder jeg at køre tri cykel, da du har længere hen til bremsen, end på en road cykel, og ikke alle biler er flinke til at trække pænt udenom, især ikke når du ligger mærkeligt ned på din cykel og de kan se deres snit til at irretere dig (jeg tror mange bilister er misundelige over al vores motion)

3. hvad er dit budget? har du 10.000 eller 100.000?

4. lidt fordele

road cykel: du sidder mere oprejst (nemmere tilvænning end tri cykel) bremserne er nemmere at nå kan ofte fåes lidt billigere end tri cyklen (pga det større marked) skåner skuldren bedre

tri cykel: mere aero position mere afslappende for håndleddene (ingen frygt for carpal tunnel syndrom) super position at cykle i (du bruger pludselig balle muskler og iliopsoas mere) +farten der bliver øget :P

endvidere skal du tænke på hvormeget du vil have med dig frem og tilbage, hvis du skal have en rygsæk med, kan den være svær at have med på en tri cykel, da den kan rutsche hen over ryggen på dig og være til fare, derimod kan der i princippet monteres bagagebærer på begge cykler, jeg mener bare det er folkemord at montere det på en tri cykel

håber det kan sætte lidt tanker igang :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share