Er dette en god kur?


Tripper
 Share

Recommended Posts

Fredag d. 1 Juni / 2012 startede jeg på min kur, og vægten sagde 86. Jeg er 183 høj, lettere kraftig af bygning, og bred skuldret.

Jeg vil for eftertiden veje mig én gang om ugen, så det vil sige at næste jeg vejer mig, er fredag d. 8 - Så har man da noget at se frem til.

Skal siges at jeg satser på at 75 kilo må være mit stop, i selveste slankeprocessen, men spejlet bliver min endelige afgørelse. Jeg har før været nede på de 80 kilo, hvor jeg stadig lidt stor i det.

I de fire dage jeg har været igang, har jeg været ude og løbe tre gange. Fredag, Lørdag og idag Mandag. Jeg løber 3 km (tager for mit vedkommende ca. 20 - 30 min) for det er det jeg kan holde til lige nu, da min kondi ikke er hvad den burde være. Træningsformen består af løb - gå - løb - gå osv. til jeg er i hjemme igen. Jeg regner dog med at komme op på de 7 - 10 km engang i fremtiden, men den tid sover.

Og nu til kosten.

Morgenmad: Havregryn m. Skummetmælk - (80 - 100 g gryn, og m. skummetmælk omkring 320 g i alt) Ingen tilsat sukker, eller sødemiddel.

Løbene hen ad dagen: Grøntsags / Frugtsalat m. Fetaost i tern.

Aftensmad: Enten Grøntsags / Frugtsalat, eller Wokblanding (Dem som man køber i poser) Uanset hvad, ser jeg helst der er lidt kød til min aftensmad, oftest bestående af kylling, eller hakkebøf. 75 % af aftensmaden er dog bestående af grønt / wokblanding

Derudover drikker jeg omkring 3 liter vand dagligt.

Jeg vil gerne høre om hvad i siger til dette. Er der for lidt af det ene, eller for meget af det andet?

Lige til en info, var jeg på kur for et halvt år siden, hvor jeg begik den fejl at jeg næsten kun fokuserede på det grønne samt. vand, og ellers sultede mig selv. Det resulterede i lidt kvalme og svimmelheder, når jeg rejste mig fra sofaen eller sengen. :laugh:

Er der mere info i vil have, så skriv her. Jeg tager alt den viden til mig, som jeg kan, så ret gerne på mig, hvis i mener det her er fuldstændigt skandaløst! :dexter:

Mvh. Chris

Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke nogen god kur. Der findes permanent livsstilsændringer. Af erfaring er du igang med en klassikere hvoraf du kører hårdt på men går død, enten når resten af livet presser på eller fordi din motivation ikke er til det længere.

En sund livsstil indebære :

At du er fysisk aktiv minimum 30 min hverdag. 1 time burde være standard.

Spiser sundt og varieret. Deraf 600g grønt om dagen (undgå at spise for meget frugt, . Jeg synes ikke wok blandinger er særlig langsigtet. Du er nødtil at komme igang med at spise grøntsager af forskellige slags og lære at tilberede nogen lækrer retter der består af grøntsager.

For de fleste tilfælde skal der nogen vane ændringer til som tit omhandler at man spiser for meget sukker eller har for vane at sidde hver aften foran fjernsynet istedet for at være ud og dyrke noget sport og være social med nogen andre mennesker.

I forhold til din ovenstående plan så vil jeg anbefale at du:

spisere mere magert kød, skyr, hytteost og fisk = du skal have flere proteiner.

hvis du er A menneske, og ellers når du har du trænet i at ændre din døgn rytme, at gør mere ud af din morgenmad. Den skal indeholde flere proteiner og langt mindre kulhydrater. Evt. kan du lave den dagen før. stor portion skyr med lidt nødder, frugt og havregryn er nem løsning. Men endnu bedre en omelete med Æg, kød og grøntsager.

dyrk noget motion du synes er fedt som du vil komme til at elske. Fint hvis det bliver løb, men det skal være noget du glæder dig til. Dyrker man kunne konditionstræning skal man regne med at man bliver slappere end man var fra starten (løb gør en slappere = tænke på marathon løber). Herudover at man taber muskelmasse hvilket betyder gør at ens stofskifte falder. De fleste piger kan give den gas med styrketræningen uden det bliver grimt.

3 liter vand lyder overdrevet. Lad din tørst regulere hvor meget du skal drikke.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Den skal indeholde flere proteiner og langt mindre kulhydrater. Evt. kan du lave den dagen før. stor portion skyr med lidt nødder, frugt og havregryn er nem løsning. Men endnu bedre en omelete med Æg, kød og grøntsager.

Jeg er enig med det meste, men hvad der galt med at spise komplekse kulhydrater til morgenmad?

Link to comment
Share on other sites

det kan være jeg er hoppet for meget med på low carb dilen.. så kom endelig med nogen modargumenter, jeg er uden for mit fagfelt.

anyways here goes.

1. De fleste har svært ved at håndtere kulhydrater (simple og komplekse) uden at det påvirke insulin sensitivten samt andre markør der påvirker sult og fedtlagring (leptin..)

2. De fleste for lidt for lidt protein, øget protein virker postivt på muskelmassen = øget hvilestof skifte.

3. Protein virker i højgrad mættende i længere tid og der skal mere energi til at forbrænde protein end kulhydrater

4. havregryn er ofte spist med mælk. I lidt for stor mængder. Anyways så er fordelingen af næringsstoffer fordelt dårligt i forhold til at man lige er kommet ud at en fastene periode. Jeg er ret sikker på at f.eks. Leucin er med til at gøre en masse underværker here i modsætning til f.eks. laktose

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest jeg er IKKE kost ekspert og mine kostråd er primært baseret på erfaringer fra træning af og med folk der styrketræner 2+ gange om ugen.

Den perfekte blanding ved et måltid er komplekse kulhydrat kombineret med animalsk protein. Dog væsentligt mere kulhydrat end protein for at undgå eventuelt overindtag af protein.

Baggrund: kulhydrater forøger insulin produktion der øger optaget af næringsstoffer i musklerne, altså hurtigere og bedre restitution. Jeg er enig i at der er en dårlig ide at spise hurtige kulhydrater til morgenmad, men en solid omgang ruebrød/grøntsager med magert kød til morgenmad er nok noget af det bedste.

Hvis man har en low carb kost vil ens styrke/muskel udvikling være hæmmet og stofskiftet vil også begynde at lider under den svagere muskel udvikling.

Jeg vil advokere at hvis man skal tabe et par kg (10 kg eller mindre) bør man satse på 3+ gange styrketræning(+ dagligt cykling/løb frem og tilbage til arbejde/studie), samt mindre kalorieunderskud baseret på en kost med komplekse kulhydrat og protein (1,5-2,5 g protein pr kg alt efter hvem det er). Når den ønskede vægt/udseende er nået sætter jeg kulhydrat indtaget op.

Det giver ikke et hurtigt vægttab, men det har været den mest effektive vægttabsstrategi for dem jeg har hjulpet.

Vil det sige at der ikke skulle være noget i vejen for en dåse tun, i ny og næ, evt. blandet med et udskåret hårkogt æg?

En dåse tun er et fantastisk måltid: masser af protein og næsten intet fedt. Jeg spiser selv ofte en dåse tun til morgenmad, frokost eller aftensmad.

De eneste fisk du skal "passe på" er store rovfisk(ophobning af tungmetaller). Du kan sagtens spise rovfisk, men lad være med at spise det hver dag. Tun er en rovfisk, men dåsetun er små tun og derfor ikke fyldt med tungmetaller på samme måde som tunbøffer.

Link to comment
Share on other sites

Okay det lyder jo godt!

Så kan jeg altså roligt lægge en dåse tun oven i kosten, til hverdag :)

Lige noget andet, jeg ønsker en forklaring på.

Jeg må gøre et eller andet forkert, for igen har jeg taget mig selv i at blive svimmel, efter jeg har rejst mig, og jeg har også svært ved at falde i søvn? Jeg går ud fra at det har noget med kosten at gøre. Hvad er det jeg får for lidt af, siden jeg har disse problemer? Det er jo med at få rettet op på de fejl, jeg ikke er orienteret om, inden det er forsent, for jeg gider ikke at give op igen. Det kan godt være at et af jeres svar er forklaringen på problemet, men jeg mangler forståelse på hvorfor.

Tak for jeres svar ind til videre, keep it comming ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jeg må gøre et eller andet forkert, for igen har jeg taget mig selv i at blive svimmel, efter jeg har rejst mig, og jeg har også svært ved at falde i søvn? Jeg går ud fra at det har noget med kosten at gøre. Hvad er det jeg får for lidt af, siden jeg har disse problemer?

Det er virkelig svært at svare på.

Svimmelhed...det kan være mange ting:

  • lavt blodtyrk
  • lavt blodsukker
  • jern mangel
  • sygdom

Søvnproblemer kan være alt fra mentale problemer over kost til fysiske problemer.

En del spørgsmål:

  • Hvorfor har du svært ved at falde i søvn: er du ikke træt, tænker du for meget, er der "uro" i kroppen, hvad med ømhed efter træning?
  • Har du ændret søvnvaner eller dags/arbejdsrytme?
  • Har du fået nyt elektronisk legetøj?
  • Hvornår på dagen træner du?
  • Er du begyndt at læse/se fjernsyn i seng eller læse/se fjernsyn i sengen?
  • hvor mange timer før sengetid spiser du dit sidste måltid?

Listen er lang og det umuligt at finde den rigtigt løsning ude at kende dig godt.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg kan da godt sige du spiser 2 store måltider og så små snack

Vis man spiser 5-6 gange om dagen og så kun en lille smugle af gangen forbrander du hurtigere vis du putter kanel oven på dine havregryn eller grød hjælper det også men bare en spise ske er nok

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share