For meget Protein!


kasper212@forum.dk
 Share

Recommended Posts

Protein kan være et fint element, når det matcher en træningsindsats )og virker mættende så andre uhensigtsmæssige indtag undgås. I sidste ende vil det dog sætte sig hvis du alt i alt indtager for meget (mere end du forbrænder). Eller hvis du indtager proteinpulver, kan det have negativ virkning af evt. sødemiddel (sænket stofskifte, stigende appetit).

Som mad er det fint at en smule protein til alle måltider (også mellem-). Og du har næppe grund til at indtage mere end 30 gr af gangen, da det så bliver vanskeligt at optage. Du kan også opleve andre irritationselementer ved meget protein, da det som oftest er syredannende og kan belaste leveren, men den slags ting mærker man mindre til som ung (er det min påstand)

Link to comment
Share on other sites

Det er længe siden jeg har læst så meget pseudovidenskab i én tråd. Nærmest intet der er sagt indtil videre er der nogen holdbar dokumentation for.

Det er mig bekendt aldrig bevist at et overdreven proteinindtag er farligt. Selv hvis du indtager ret ekstreme mængder, bliver det udskilt gennem urinen. Det er meget sandsynligt nyre/lever kan tage skade over en længere årrække, men så snakker vi sikkert ca. en 10årig periode med måske 5g protein pr. kropsvægt (rent gætværk).

Så slap bare af, og spis dine bøffer, eller hvad du nu er til.

Link to comment
Share on other sites

venaN: Protein udskilles ikke med urinen hos raske.

Nej, det er en for hurtig og vag formulering. Jeg tænker blot på den øgede udskilning af nitrogen, grundet nedbrydning af aminosyrerne der ikke bliver brugt i proteinsyntesen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mig bekendt aldrig bevist at et overdreven proteinindtag er farligt.

Altså udover dem der faktisk er døde af "rabbit starvation" i slutning af 1800-tallet.

Det er meget sandsynligt nyre/lever kan tage skade over en længere årrække, men så snakker vi sikkert ca. en 10årig periode med måske 5g protein pr. kropsvægt (rent gætværk).

Udover at forskning viser at indtag af mere end 250 g protein om dagen medføre nyreskade i løbet af uger og efter måneder med det høje indtag kan medføre lever/nyresvigt. Hvis du ikke er død af "rabbit starvation".

Tjek din lokale nefrologiske afdeling og du vil finde bodybuilder/styrketræner der har beskadiget sin nyre ved indtag af alt for meget protein. Faktisk kan jeg sige at jeg selv har haft fornøjelsen af at møde flere.

henvisninger:

Pudmed har realtivt mange, men du kan starte her "A review of issues of dietary protein intake in humans" http://www.ncbi.nlm....pubmed/16779921.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Altså udover dem der faktisk er døde af "rabbit starvation" i slutning af 1800-tallet.

Udover at forskning viser at indtag af mere end 250 g protein om dagen medføre nyreskade i løbet af uger og efter måneder med det høje indtag kan medføre lever/nyresvigt. Hvis du ikke er død af "rabbit starvation".

Tjek din lokale nefrologiske afdeling og du vil finde bodybuilder/styrketræner der har beskadiget sin nyre ved indtag af alt for meget protein. Faktisk kan jeg sige at jeg selv har haft fornøjelsen af at møde flere.

henvisninger:

Pudmed har realtivt mange, men du kan starte her "A review of issues of dietary protein intake in humans" http://www.ncbi.nlm....pubmed/16779921.

Det svare jo til at sige at for meget protein giver skørbug. Rabbit starvation er vist ikke noget man ser nu om dage overhovedet. Vi snakker for det første en diet bestående af måske 90% protein, og døden til følge skyldes ligeså meget manglen på andre næringsstoffer, samt eksterne faktore, som ikke har en sammenhæng med overdreven proteinindtag.

Når du nu påstår forskning viser at over 250g om dagen giver nyreskade, så har du vel en reference?

Hvad er det egentlig det review skal bevise? At nogen mener det er farligt at indtage for meget protein? Det er jo ikke i nærheden af dokumentation for at det er farligt. Men siden der er mange, kan du vel finde en anden? Gerne en der kan dokumentere at der er en sammenhæng mellem overdreven proteinindtag og nyresvigt/dødsfald, og ikke bare en læges/forskers mening om emnet.

PS: Jeg har også mødt personer med nyresvigt eller lign. og nogle af dem er endda også BB'er. Men hvorfor skal protein lige have skylden for det? Der var også engang et studie der viste at kaffe forårsagede lungekræft. Man glemte bare lige at kigge på kaffedrikkernes andre vaner (hint: rygning).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share