S.K 2014


S.K
 Share

Recommended Posts

Tak, det var en awesome dag:)!

Idag var nu også en ret fed dag, bare på en helt anden måde. Igår gik med at være ynkelig efter en bytur i fredags. Jeg er bare slet ikke i stødet til at fyre en træning af med tømmermænd.

Havde planlagt en lang løbetur, og ville følge den blå rute i Rold skov på 24km og 415højdemeter. Starten og slutningen gik dog ikke helt godt, for i begyndelsen fattede jeg ikke afmærkningerne i skoven, men omsider efter at have spurgt en MTB'er til råds, fangede jeg sporet og det gik godt indtil de sidste 4km igen, hvor jeg endte på noget helt forkert.

Men jeg fik alligevel ramt de 24,5km i 2timer42min. Planen var at ramme et snit på puls 135 hele vejen, men maks pulsen var dog oppe på de 160 af og til på de store stigninger, så snittet er nok nærmere 140-145. Fin lang teknisk tur, og det blev muskulaturen/hoftebøjerne der endte med at blive ramte først. Fantastisk natur ved 10 tiden da solen stod lavt! Den tur skal helt sikkert gentages, evt med en guide der kan føre mig gennem den rigtige blå rute :)

https://www.youtube.com/watch?v=kknh0b63cTs&feature=youtube_gdata

Link to comment
Share on other sites

30 hurtige min. Elsker det!

Bænkpres:

1x12 @ 50kg

1x5 @ 90kg

1x3 @ 102,5kg

1x1 @ 112,5kg

Militarypres:

1x10 @ 20kg

1x5 @ 42,5kg

1x3 @ 52,5kg

1x1 @ 62,5kg

Chinups(OH):

1x8 + 10kg

1x3 + 25kg

1x1 + 35kg

Så gad jeg ikke mere og afsted efter en stor gang McD (mage til elendig føde! Håber der går lang tid før jeg igen får den hjernedøde idé!) men kursus næste uge, så undskyldningen er at jeg ikke vil købe det store ind (?) og at jeg er ved at være en mager hund på 87-88kg.

Link to comment
Share on other sites

Mandag fri.

Her til aften blev det til knap 5km roligt løb. Samme omgang satser jeg på imorgen og torsdag. Efter det, en tur i baljen hvor det blev til crawl, bryst og UV afsluttet med dampbad og koldt vand. Ligeledes står det på planen imorgen og torsdag. Der bliver nok ikke noget styrketræning, måske noget med kropsvægt, men ellers ikke før jeg kommer hjem fra kursus i DK's nykårede voldeligste by :) så denne uge må vel betegnes som en deload uge.

Fik købt nye svømmebriller igår, da mine Kayenne har givet op. Det blev til Speedo Futura Biofuse med lyst blåt glas. De spiller en million! Super udsyn.

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

45min løb på gode skovstier. Kender ikke distancen, men ruten var flad og løb et heeeelt roligt tempo. Nok omkring 65% HRR. Vil skyde på 8-9km.

Efter en stor buffet hoppede jeg i baljen igen, og det blev til en del bryst, en smule crawl og et par UV omgange. Slutteligt dampbad og koldt vand. Dejlig dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå, det blev en lille pause fra loggen. Her er grunden. I dagene op til enkeltkæmperkurset løb jeg ind i en skade i foden. Det mindede om en skade i akillessenen, men det var det ikke alligevel. Det kom helt ud af det blå da jeg sad og virkede med fødderne på en skammel, en af aftenerne på et kursus i Esbjerg. Pludseligt snapper det i foden, og herfra kunne jeg ikke lave en dorsal fleksion i højre fodled uden store smerter. Panik? Ja meget, eftersom jeg skulle til Bornholm 4 dage senere! Helt frem til tidlig morgen på mødedagen på Almegårds kaserne var jeg i panik og enormt nervøs for hvad det ville give af problemer. Men som den heldige kartoffel jeg nogengange er, voldte det ikke nogen synderlige problemer på noget tidspunkt. Jeg havde dog også holdt foden totalt i ro i 4 dage inden, og smerte/inflammationsdæmpet området så godt jeg kunne. Så nu er jeg tilbage med et velgennemført kursus. 12 beståede, heraf 4 svenskere.

Slankekur? Ja, 1 kg i uge 1 og 6,1kg i uge 2, gav mig et udseende som et skelet, da jeg gik fra 88,7kg til 81,6. Så nu er julehyggen reddet og jeg kan (og vil!) give den fuld hammer med mad og drikke hele julen!

Gider ikke skrive en roman over de 2 uger, men uge1 var primært uddannelse og uge2 primært røv og kontrol af uge1. Det er blevet til et sted mellem 150-200km march i denne uge med minimum 25kg på ryggen. Det eneste jeg har tal på var mandagens 45km klassiker på 8t 04min (5,58km/t) som gav to lede vabler som ikke blev mere behagelige i løbet af ugen.

Link to comment
Share on other sites

Uge 47

Mandag Fri

Tirsdag Løb + svømning

Onsdag Løb + svømning

Torsdag Fri

Fredag Fri

Lørdag Fri

Søndag Fri

Uge 48

Mandag Anden fysisk test

Tirsdag O-march (almindelig)

Onsdag Svømning (udspring + uniform)

Torsdag O-march (teknisk)

Fredag Anden fysisk test

Lørdag Fri

Søndag Fri

Husker ikke ret meget af de enkelte dages indhold på uddannelsesugen, men der var en del march, skriftlige og fysiske tests, svømning, koldt vand, gummibåd og selvtillidsprøver.

Uge 49

Mandag 45km + 25kg

Tirsdag O-march + 25-30kg

Onsdag O-march + 25-30kg

Torsdag O-march + 25-30kg

Fredag O-march + 25-30kg

Lørdag Fri

Søndag Fri

Et sted mellem 150-200km i en del vanskeligt TN. Den sidste escape endte jeg med at gå i omkring 9 timer uden en dråbe vand og en eneste bid brød, med 'Bodil' stormen lige i snotten i N/NV retning af målet. Hårdeste marchvejr til dato jeg har oplevet! Der væltede bogstaveligt talt træer ned om ørene på os! Det var ret spændende. På grænsen til hvad der var forsvarligt at kaste folk ud i. Den afsluttende brunch efter sidste selvtillidsprøve gav os allesammen en kæmpe mavepine kort efter da vi kastede os over bordet som sindssyge.

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Mandag Styrketræning

Tirsdag Styrketræning

Onsdag Styrketræning (og en løbetur senere iaften)

Det har været nogle lette og simple pas. Hader den her fase hvor jeg ved der vil gå flere uger før jeg er på et OK niveau igen. Men kropsvægten er dog oppe omkring 87, så jeg har gået all-in med maden siden i fredags.

Nederste et stemningsbillede fra sidste uge, hvor jeg var glad for over en time i posen. En lille skrivelse er der også stykket sammen. http://forsvaret.dk/HOK/Nyt%20og%20Presse/Øvrige%20nyheder/Pages/Dagenstaler12.aspx

I min optimale træningsverden så jeg frem til tiden efter nytår, men nu er der sneget sig 3 ugers øvelse ind, kun afbrudt af weekenderne. Det bliver noget elendigt møg ifbm. træningen!

post-7235-0-52900900-1386771529_thumb.jp

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Nice med lidt stemnings billeder fra skovbunden!

Hvordan klaret questen sig under enkeltkæmperen?

Hvilke sokker og undermundering benytter du dig af under march?

Jeg eksperimentere en del, men uanset hvad jeg gør, så bliver jeg hudløs i skridtet. Det der har virket bedst for mig er, de udleveret underbukser og godt med vaseline men det er langt fra en sikker succes.

Link to comment
Share on other sites

Nice med lidt stemnings billeder fra skovbunden!

Hvordan klaret questen sig under enkeltkæmperen?

Hvilke sokker og undermundering benytter du dig af under march?

Jeg eksperimentere en del, men uanset hvad jeg gør, så bliver jeg hudløs i skridtet. Det der har virket bedst for mig er, de udleveret underbukser og godt med vaseline men det er langt fra en sikker succes.

Ja, det gør altid læsningen mere interessant med billeder. Uanset emnet.

Questen bestod helt sikkert, men har sine faldgrubber. Jeg lavede lidt en brøler, da jeg på uge1 brugte mine Lowa Munroe, og eftersom vi jvf. pakningsbestemmelserne skulle pakke en taske med ekstra uniform/støvler osv, gik jeg ud fra, der ville blive mindst én åbenlys mulighed for at skifte, og derved kunne gå rundt i den nye quest, forud for Uge2. Sådan var det dog ikke, da det tilsyneladende kun var i tilfælde af at der blev ødelagt uniform/støvler undervejs. Jeg valgt dog alligevel at tage quest'en i brug mandag morgen på Uge2, selvom den dag startede stille og roligt med 45km + 25kg på asfalt på max 9timer. Derfor hev jeg sikkert 2 habile vabler hjem, hvor den ene sprang godt og grundigt i støvlen på de sidste 500m til samlepunktet på en ujævn skovsti. Nok her jeg havde de største smerter i fusserne, og herefter blev smerten egentligt bare en tilvænningssag. Men når ikke quest'en er på asfalt, er jeg til gengæld super tilfreds med den i svært TN. God solid bund, men stadig fleksibel og kan til trods for det, sagtens modstå mange ujævnheder og sikre at man ikke vrider totalt om, selvom den ikke er så højtskaftet.

Jeg bruger denne som ydersok http://shop.jaegeren-og-lystfiskeren.dk/product.asp?product=411

Og denne som indersok http://shop.jaegeren-og-lystfiskeren.dk/product.asp?product=2565

Vanvittig god kombi vil jeg godt lige sige :) men husk at prøv dine nye støvler i butikken med dette sæt på, da du er nødt til at gå op i str hvis du skal have disse t sokker på. Taler af erfaring :P

Ellers bruger jeg gerne en kompressionstight (over knæ). Det sikre ret godt slid, men ligemeget hvad, så ryger der vaselins på, for på et eller andet tidspunkt vil det blive et problem for mig, så jeg er nu heller ikke selv slidsår forundt. En anden god effekt af at have kompressionstights på, er at det mindsker de store muskulære stød i lårmusklerne, og jeg har virkeligt oplevet god effekt ift. at dæmpe krampeanfald ved at have noget på der sænker aktivitet i lårene ved lange O-marcher.

Jeg bruger i øvrigt Icebreaker 200 t-shirt og har derudover en Icebreaker langærmet Mundo Zip af hhv. Tykkelse 200 og 250. Men må indrømme at min ubestridte favorit i koldt vejr er t-shirten og så den gode gamle Termo Original trøje, med den lækre høje krave, som jeg er stor fan af (bruger jeg også på billedet)

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak!

Det er bare super god information, som jeg vil tage til mig. Både støvler, sokker, strømper og tights ryger på ønskelisten ;)

Angående tights, hvilken mærker og modeller kan du anbefale, og er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på? Lige nu har jeg SKINS i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak!

Det er bare super god information, som jeg vil tage til mig. Både støvler, sokker, strømper og tights ryger på ønskelisten ;)

Angående tights, hvilken mærker og modeller kan du anbefale, og er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på? Lige nu har jeg SKINS i kikkerten.

Modeller, så snakker vi kompression ( kort model over knæ) og mærker, så bruger jeg Sugoi. Men Fusion eller CEP kan helt sikkert også bruges.

Iøvrigt så jeg du skrev at det ikke var dig at støvlen var bred i forfoden. Med det in mente skal du lige genoverveje quest'en, da den er temmelig bred i forfoden. Alternativt tag et kig på Mammut Mercury, som er smallere i forfoden, men ser ud til at være en lækker støvle i den billigere ende. http://www.spejdersport.dk/mammut-mercury-pro-gtx-herre.aspx

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Træningen har fortsat været stille i ugen. Onsdag blev kun styrke, uden den planlagte løbetur. Til gengæld har jeg styrketrænet alle dage fra i mandags, samt idag, og får også et pas ind imorgen. Derudover 25min løb igår og 20min løb idag. Planlægger også muligvis 10x400m intervaller imorgen, for at få fart i benene igen. Men jeg har en god fornemmelse med al den Styrketræning. Det har jeg savnet, og ligenu tror jeg at det vil blive hovedmængden af min træning hen over vinteren. Særligt også med 3 uger øvelse i træk i januar, in mente, hvor der nok skal blive en del kropsvægtøvelser med TRX.

Her til aften en tur i biffen til hobitten. Imorgen fordelt over hele dagen skal følgende 5 film ses i biffen også, som en del af DAFF (Danish adventure film festival). Det bliver een lang fed motiverende dag med popcorn!!

http://adventurefilmfestival.dk

A Fine Line

979 minutter

Tales from the trails

Into the mind

K2 - Sirens of the Himalaya

The art of flight 3D

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Hey makker!

Tak rådene! Mammutten ser nu også lækker ud.

Jeg havde nu i sinde, at prøve questen i dame størrelse af 2 grunde

1) de laver den ikke i min størrelse.

2) mine Island pro støvler købte jeg i dame størrelse som et eksperiment, og det har fungeret rigtig godt, da jeg ikke har en særlig bred fod.

God tur til DAFF! Jeg misset desvære i KBH iår pga arbejdet.

Link to comment
Share on other sites

Mandag var det styrke, ligeledes onsdag, torsdag. Derudover løb man, tors, fre. Styrkepassene er ret kedelige, så smider kun lidt detaljer op på løbet. Men kondien er nu også den der er mest presset, eftersom de 81kg hurtigt er gået til 89kg på 2 uger (1kg mere end jeg vejede inden Bornholm). Så jeg er nu endnu engang inde i den fase hvor kroppen bare ikke kan sige nej til mad, og aldrig føler sig mæt, og oveni købet har et forskruet stofskifte der ikke kan bestemme sig. Erfaringen er også at det tager mindst en måned at få styr på, så jeg har egentligt nok at se til mht. disciplinen, for julemaden gør det ikke nemmere at styre :) Oven i det skal den forsømte speed i benene indhentes efter Bornholm, så intervallerne tager sku temmeligt hårdt på staturen!

Mandag 800m intervaller.

1600m opvarmning

3x800 (4.22min/km og 13,71km/t) pause 1,5min

1200m afløb

Torsdag 400m intervaller. Pausetider 1min

1200m opvarmning

400m i 1.14 (3.05min/km og 19.46km/t)

400m i 1.12 (3.00min/km og 20.00km/t)

400m i 1.14 (3.05min/km og 19.46km/t)

400m i 1.13 (3.02min/km og 19.73km/t)

1200m afløb

Hård omgang!

(Iøvrigt er det faktisk en 406m banen som jeg løber på, som jeg har målt banen op til adskillige gange. Så tider og tempo burde jeg vel redigere)

Fredag en længere tur i OK tempo på landevej

10km i 00.43.02 (4.18min/km og 13.94km/t)

Imorgen lørdag(eller dvs senere idag) håber jeg på lidt hårde bakke intervaller og noget alternativ Styrketræning i og med at jeg er hjemme på juleferie den næste tid.

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Igår blev til en kort løbetræning, med en måske endnu kortere omgang Styrketræning primært med bw.

1000m opvarm

17sek spurt

16sek spurt

15sek spurt

15sek spurt

15sek spurt

10min jog bagefter. 90sek pause mellem intervallerne. De var omkring 95% af max, på en let stigende skovvej.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der har ikke været noget særligt at skrive om i uge 1, 2 og 3 eller hen over jul/nytår for den sags skyld. Har ganske enkelt bare ikke haft til lys at logge den seneste måned. Min plan om at løbe Salomon Winther trail her i januar blev stoppet grundet arbejde, så de næste mange måneder bliver der ikke nogen af den slags løb. Vil nok alligevel gøre et forsøg på at få nogle lange ture ind i den almindelige træning, men ikke mhp. et egentligt mål, bare udholdenhed generelt. Den flækkede negl efter sidste uges svømmetur, skal dog lige hele, så jeg ikke har en sko fyldt med blod og væske efter hver løbetur.

Uge 4

Mandag Styrketræning + O-løb

Tirsdag Styrketræning

Onsdag Svømning + O-løb

Torsdag Styrketræning

Fredag Fri

Lørdag Svømning + Styrketræning

Søndag March + Styrketræning

Hovedpunkter fra ugen. Er startet til svømmeundervisning hver onsdag. Styrken er i den grad på vej op igen. Ikke fordi den har været synderlig struktureret siden midt december, men noget er gået i den rigtige retning og ugen bød trods alt på 5x110kg i bænken, 1x200kg Dødløft og 140kg i squatten. Allesammen løft med overskud, og vejer 90-91kg om morgenen. Er også begyndt på marchtræningen og næste uge fra tirsdag-torsdag skyder jeg på der venter omkring 70km. Er ikke længere på den aktive del af det militære biathlon landshold længere, og det mere pga. det første kommende halve år er temmelig usikker i min planlægning, så kan ikke rigtigt deltage i noget.

Igår holdt jeg træningsfri. Idag er det blevet til intervaller og 45min vægtløftning.

4000m opvarmning

400m 1.22

400m 1.17

400m 1.23

400m 1.25

400m 1.18

400m 1.14

4000m afløb

Ialt 10400m

Ret forskellige løbetider, men vi løb efter en application til iphone som skulle kunne styre tiden undervejs. Det var den ikke vanvittig god til. Men gode ømme hoftebøjere lige nu!

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Onsdag:

45min Svømning. Ren teknik. 35min med fokus på crawl og 10min bryst. Afsluttende lidt UV. Det gavner at have en instruktør at spørge med det samme der er tvivl om teknikken. Stor fremgang i crawl.

Tidligere på dagen ganske lidt bænkpres, dips, kropshævninger og clean'n'jerk.

Idag:

En tungere omgang styrke.

Squat:

2x10 @ 60kg

1x10 @ 90kg

1x5 @ 100kg

1x3 @ 110kg

1x3 @ 120lg

1x3 @ 130kg

Bænkpres:

1x10 @ 60kg

1x8 @ 90kg

1x5 @ 100kg

1x5 @ 110kg

1x3 @ 120kg

Chinups(UH):

2x10 @ bw(90kg)

1x8 @ bw+10kg

Succes til din morgenmad? Svaret er 250g skyr, 1 hakket banan, 1 håndfuld mandler, blandet med den gyldne genvej..... 2spk nutella! Konge smag!

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Mandag Fri

Tirsdag Styrketræning + Løb

Onsdag Svømning

Torsdag Styrketræning

Fredag Svømning

Lørdag Fri

Søndag Fri

Uge 6

Mandag Styrketræning

Tirsdag O-March

Onsdag O-March

Torsdag O-March

Fredag Fri

Lørdag Svømning + Styrketræning

Søndag Styrketræning + Svømning

Hovedpunkter uge 6: single på 145kg squat med overskud til +150kg. 180kg i sæt i DL og 120kg i sæt i BP. Ca. 50km til benene med og uden rygsæk samt både i TN og hård vej. 3 dage der kostede et par kg, ganske få timers søvn og en øm krop. Men go' kickstart af marchtræningen og ikke mindst orientering på hærkort. Så her efter 18 timers søvn, holder jeg sku en fridag med kalorier!

Lørdag og søndagens program er kun hvad jeg håber på jeg får lavet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uge 6

Mandag Styrke

Tirsdag O-March mørke

Onsdag O-March mørke

Torsdag O-March mørke

Fredag Styrke

Lørdag Styrke

Søndag Udspring (Springgrav + Vippe i svømmehal)

Uge 7

Mandag Styrke

Tirsdag Svømning + Løb

Onsdag Svømning

Torsdag Syg

Fredag Syg

Lørdag Syg

Søndag Syg

Uge 8

Mandag Syg

Tirsdag Syg

Onsdag Syg

Torsdag Syg

Fredag Styrke + Løb

Lørdag Styrke + Løb

Søndag Løb

Uge 9 Ingen noteret træning. Primært op på niveau efter hård sygdom.

Uge 10

17. Mandag O-March mørke (5timer + 20kg)

18. Tirsdag Styrke

19. Onsdag Styrke + Svømning (teknik)

20. Torsdag Styrke

21. Fredag Styrke

22. Lørdag Styrke

23. Søndag Styrke + Svømning (uniform + finner)

Uge 11

17. Mandag Fri (øvelse)

18. Tirsdag Fri (øvelse)

19. Onsdag Fri (øvelse)

20. Torsdag O-March mørke (5timer + 20kg)

21. Fredag Styrke

22. Lørdag Styrke + O-løb (70%)

23. Søndag Styrke + Svømning (teknik)

Uge 12

17. Mandag Styrke + Svømning (uniform)

18. Tirsdag Styrke

19. Onsdag Svømning (teknik)

20. Torsdag Styrke + Svømning (finner)

21. Fredag Styrke + Crosstrainer (1time) + 1,5times March (70%)

22. Lørdag Styrke + O-løb (75%)

23. Søndag Styrke + Svømning (uniform + finner)

Uge 13

24. Mandag Styrke + Svømning (finner)

25. Tirsdag Fri

26. Onsdag Styrke + Svømning (teknik)

27. Torsdag Styrke

28. Fredag Fri

29. Lørdag O-løb (80%)

30. Søndag O-løb (90%) + Svømning (uniform + finner)

Uge 14

31. Mandag Styrke

01. Tirsdag Fri

02. Onsdag Styrke + Svømning (teknik)

03. Torsdag O-March dagslys (6timer + 25kg)

04. Fredag Styrke

05. Lørdag O-Løb (100%)

06. Søndag Styrke

Uge 15

07. Mandag O-March dagslys (6timer + 20kg)

08. Tirsdag Styrke

09. Onsdag Fri / Syg

10. Torsdag Fri / Syg

11. Fredag STYRKE, SVØM og LØBETEST

12. Lørdag Styrke / Syg

13. Søndag Fri / Syg

Uge 16

14. Mandag Løb (5,6km) / Syg

15. Tirsdag Styrke + Løb (5,4km)

16. Onsdag Styrke

17. Torsdag Fri

18. Fredag Styrke + Løb (4,7km)

19. Lørdag Fri

20. Søndag Fri

Uge 15/16 *Syg - bihulebetændelse og forkølelse. Men den blev klaret med penicillin. Kampvægt 90/91kg morgenvægt. 2-3kg tungere end sidste år! Tid til revanche og nu kan det pis bare komme an! Shit just Got Real !

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Hey S.K

Fedt at du lige opdaterede loggen. Solid mængde pr. uge må jeg sige. Ydermere kan jeg se, at du har øget svømmemængden en hel del synes jeg. Fedt man. Hvad er dine tider der, og hvordan går det med crawlen? Og du er begyndt at svømme en del med finner :-)

Link to comment
Share on other sites

Hey S.K

Fedt at du lige opdaterede loggen. Solid mængde pr. uge må jeg sige. Ydermere kan jeg se, at du har øget svømmemængden en hel del synes jeg. Fedt man. Hvad er dine tider der, og hvordan går det med crawlen? Og du er begyndt at svømme en del med finner :-)

Ja, det bliver også bare det ene indlæg jeg redigere i de næste uger, for mere detaljeret skriver jeg ikke om træningen.

Tider har jeg ikke gjort i. Men en del mere teknik, tilvænning og særligt onsdagene er det crawl-teknik. Mht. finner, er det sprint-finner grundet jeg har døjet med væskesamling og ømhed i venstre achilles. Har derfor fået akupunktur og fået strikket et lille program sammen med fokus på styrke, som inkludere intensive intervaller med finner og plade.

Crawlen går godt. Teknikken er ved at være der, men det er åndedrættet jeg skal fokusere på, da jeg stadigvæk bliver forpustet, alt for hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share