Effekt af cirkeltræning/gør øvelsen førdig


Fatty McButterpants
 Share

Recommended Posts

Ja, det er ikke lige at forklare i en overskrift, så her kommer en lidt længere forklaring.

Hvordan påvirkes effekten af styrketræning hvis man eks laver den enkelte øvelse færdig overfor at lave cirkeltræning.

Eks:

ryg 3 x 10, bryst 3 x 10, ben 3 x 10

overfor

ryg 1x10, bryst 1x10, ben 1x10, ryg 1x10, bryst 1x10, ben 1x10, ryg 1x10, bryst 1x10, ben 1x10

Vil man skabe mere muskelvækst i eksempel 1 pga større stress på muskulaturen eller vil man blot have lettere ved at opleve træthed?

Edit: flot stavefejl i overskriften...

Edited by Fatty McButterpants
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på hvad der giver mest muskelvækst af de to. Hver model favoriserer forskellige mekanismer som alle påvirker muskelvækst.

Model 1 giver større udtrætning af de enkelte muskelgrupper, hvilket er en faktor for muskelvækst.

Model 2 kan kun sammenlignes ved at inddrage betydningen af pauser mellem sæt og benyttet vægt. 3 forskellige sammenligninger.

2a: Vægt og pauser holdes identisk med 1.

Her vil jeg mene Model 1 er bedre, idét den netop giver større lokal udtrætning, men andre parametre er uændret.

2b: Pauserne køres kortere, vægt holdes konstant.

I og med at der skiftes muskelgruppe mellem hvert sæt kan pauserne gøres kortere så træningens densitet (vægt løftet pr tidsenhed) øges. Samme totalvægt kan løftes på kortere tid. Højere træningsdensitet er en faktor for muskelvækst.

2c: Vægten øges og pauserne holdes konstant.

Da de enkelte muskelgrupper får længere pause mellem hvert sæt til den pågældende muskelgruppe kan vægten øges en smule. Dermed kan man løfte mere totalt med samme tidsforbrug, hvilket som 2b også giver øget densitet.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower's svar drejer sig om muskelvækst, og det er nok, fordi man normalt regner med at 10 gentagelser er for muskelvækst.

De styrkeløftere, jeg taler med, de mener vist alle, at man skal holde sig til en muskelgruppe af gangen.

Det afholder ikke mig fra hovedsageligt at køre sekvenser, dog normalt med lang pause mellem hver sekvens, men når jeg holder f.eks. 3 minutters pause mellem sekvenser på 3-5 øvelser, så er min samlede densitet alligevel højere, end hvis jeg trænede øvelserne enkeltvis.

Jeg kunne godt dog godt tænke mig at vide, om styrkeløfternes opfattelse er rigtig.

Altså om det har en negativ indflydelse på styrketræning (træning for styrke), hvis man træner sekvenser.

Man kunne forestille sig, at nervesystemet blev forvirret, men jeg kunne alternativt forestille mig, at det havde en gavnlig effekt (jeg tror, det er Hatfield, som anbefaler lette sæt ind imellem de tunge, men det er så med samme øvelse)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share