styrketræning og konditionsforbedring


multisport
 Share

Recommended Posts

Jeg har i ca 8 år dyrket triathlon med særlig interesse for ironmandistancen. For ca 3 år siden begyndte jeg at styrketræne. Fortiden træner jeg bl.a. squat en gang pr uge ved siden af min øvrige træning. Jeg træner 20 breating squat (kan jeg nå 20 lægges 2½ kg mere på næste gang). Når jeg når failuere banker min puls på max. Spørgsmålet er således om man kan kalde dette træning af sin maxsimaleiltoptagelse.

Jeg tror selv man øger sin kapacitet ved denne form for træning. Pulsen er på max, der skal bruges en masse ilt i benene (måske bidrages til en øgning i kappilariseringen). Alle fiber typer udtrættes en efter en.

Hvad mener I ? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:) Du oparbejder en stor iltgæld ved en så voldsom anerob præstation som den - klart at pulsen kommer i vejeret. Det kan vel ligestilles med meget meget voldsomt intervalarbejde - det har da nok en marginal effekt på VO2 max - men præstationen er for kort så , effekten kan let (kun) overdrives - den vil være marginal - det er ikke den tvivlsomme aerobe effekt der skal begrunde den øvelse - som hypertrofifremmer er den jo derimod fremragende :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har interesseret mig meget for dette emne!!! :rolleyes:

Som det også refereres i artiklen på forsiden af MOL er effekten af styrketræning på udholdenheden ikke enestående. Faktisk har en del artikler fundet samme resultat. Hickson var den første der i 80´erne lavede forsøg med styrketrænings effekt på udholdenheden. I bl.a. et forsøg med trænede løbere og cykelryttere, som ved siden af deres træning skulle lave squat, hælløft og leg-curl (5x5 gent.) fandt man en forbedring. Gruppen forbedrede deres udholdenhed (ved 80% af maksimal iltoptagelse (VO2max)) med 20% på cykel og 10k løb fra 42:27 til 41:43 i snit. Korttidsudholdenheden var også forbedret.

Et andet eksempel er Paavolainen (1997), der udskiftede 30% af løbetræningen ud med sprint, styrke og spændstighedstræning hos halvdelen af en gruppe løbere. Styrkegruppen forbedrede deres 5k tid markant, mens de, der fortsatte den samme træning, ikke blev bedre.

I begge disse undersøgelser (og jeg kunne nævne en del andre) var præstationsforbedringen sket uden en ændring i VO2max.

Den forbedrede præstation er nærmere relateret til forbedret bevægelsesøkonomi (læs: lavere iltforbrug ved en given hastighed) og ændret laktatprofil (lavere laktat ved en given hastighed).

Så fortsæt bare din squats, men lav dem eksplosiv og eventuelt med større vægt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share