Proteinoptagelse


PeterLarsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg har lige fundet frem til dette forum og det ser sku godt ud. Dette er min første post så... be nice =)

Jeg vægttræner 6 dage om ugen og prøver at indtage min. 160 gram protein dagligt. Jeg er ca. 180cm høj og vejer 95 kg.

Men med alt den skummetmælk (ca. 3L dagligt) og diverse proteinshakes har jeg ikke den store appetit til andet.

Så er det jeg tænker om kroppen overhoved bruger proteinen eller laver den om til energi/kulhydrat fordi min kulhydrat indtagelse er for lav.

Og når jeg så snupper en protein shake inden jeg skal i seng med en ca. 40g protein og næsten inden kulhydrat.

Passer det hele sammen eller er jeg helt galt på den.

Tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Du er nok nødt til at være lidt mere specifik, når du siger, at du ikke har den store appetit til andet.

Hvis det betyder, at du stort set lever af proteinshakes og 3 ltr. mælk, så kan du være ret sikker på, at din proteinudnyttelse ikke er optimal.

Hvis du ellers får en fornuftig kost, fordelt ud over en 5-6 måltider, så skal dit samlede proteinindtag (kost + kosttilskud) ligge på ca. 2 gr/kg. kropsvægt. Dette er nok ikke for meget, når du træner 6 gange om ugen.

Hvad er egentlig målet med din træning?

Morten

Link to comment
Share on other sites

lige en indskydelse til debattem om "hvor meget protein kan optages".......

 Jeg snakkede med en af vores pharmaceuter i fredags, og han mente at mennesket måtte have ca. samme evne til at optage protein som grise (da vi indvendigt minder meget om hinanden). Og jeg mener at have læst et sted, at forsøg på grise havde vist at de kunne optage 15g/timen.........så hvis denne undersøgelse er rigtig, er det sikker et kvalificeret bud, på hvad mennesker kan optage......om ikke andet, så indtil der er noget forskning med mennesker ihvertfald...... :)

Link to comment
Share on other sites

Vægttræning 6 dage om ugen er for meget, dine muskler for jo ikke en chance for at komme sig! 160g protein dagligt er lidt i under kanten efter min mening, med hensyn til din appetit så kan ca. 1500mg ingefær rod i pilleform lige før hvert måltid gøre underværker ved protein optagelsen, og stærk B-12 vitamin giver dig mere appetit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner en muskelgruppe pr. dag. Dvs.:

Mandag: Skuldre + mave

Tirsdag: Bryst

Onsdag: Ben + mave

Torsdag: Ryg

Fredag: Arme + mave

Lørdag: Cardio

Søndag: FRI!

Jeg er faktisk ikke klar over om dette er et BB program, men jeg bliver da også stærkere ;)

Det hender faktisk at jeg ikke får så meget andet et måske et har stykker rugbrød og måske noget Matilde Cacaomælk udover alt mælken og proteinshakesne.

Hvad skal jeg have af kalorier dagligt for at dække min kulhydrat behov?

Har i nogle gode ideer til de 6 måltider som ikke tager for lang tid at lave..

Lomax: Hvor køber du ingefær rod i pilleform? jeg kan se at Matax sælger det men 1500mg lige før hvert måltid som du skriver vil koste ca. 100kr. pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

Lomax> Jeg er enig i at vægttræning 6 gange i ugen er for meget for de fleste, men kan vi ikke lade være med at generelisere. 6 gange i ugen behøver ikke være for meget. Manden har jo ikke udspecificeret hvordan han træner. Vi ved intet om hvordan han strukturere sin træning. Er man periodiseringsfreak, så kan man sagtens lave et effektivt 6 dages program. Jeg kender flere olympiske vægtløftere som træner 10 gange i ugen fordelt over 5 dage. Det er alt for simplificeret og sige at noget er for meget, uden at man har set hvordan programmet er struktureret, og uden at vide noget om personen. Klart, man kan ikke træne et 6 dages HIT program. Det vil være alt for stress fuldt. Begynder man at periodisere sin intensitet og volumen korrekt, så kan man sagtens træne 6 dage. Vil du påstå at 4 dage x 1 time er mindre stressfuldt end 6 dage x 30 minutter ?? Det er ikke antallet af dage som betyder noget, men den samlede træningstid, den samlede træningsvolumen, gennemsnitlig intensitet, fordeling af lette og tunge dage.

atom> jeg tror 15 gram i timen er alt for lidt. Så vil du kun kunne optage 90 gram protein på en dag, hvis du spiser 6 gange om dagen. Desuden så vil jeg helst ikke sammenlignes med en gris :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nå, nu kom der lidt flere detaljer på bordet kan jeg se :)

Med mindre Peter træner flere timer pr. træningsrunde, så kan jeg ikke se der er noget synderligt galt med hans vægttræningsprogram. Det er måske lidt dumt at træne bryst dagen efter skulder, men det er en detalje.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>  jeg er sku bange for at du (og alle os andre) sagtens kan sammenlignes med en gris, når det gælder indvolde!  Sorry.... :)

 og jeg mener da vi kommer langt over 90g/dagen, for hvis du indtager et måltid, har du jo ikke skidt det hele ud efter 1 time, ergo ligger næringsstofferne i tarmen i længere tid, hvilket medfører en større samledt optagelse.  Hvis vi (for argumentationesn skyld) andtager at maden ligger i tarmen i ca. 2 timer. Giver det jo så: (20g*6t) *2t  = 240g (men det er jo i hele døgnet.)    og det ser da meget realistisk ud, ikke???  

Link to comment
Share on other sites

atom> jeg var vist en anelse for hurtig. Jeg tror jeg tænkte på udnyttelsesgrad i antal gram pr. måltid da jeg postede. Men jo, så lyder det mere rimeligt.

Men udfra den argumentation, så må det være fordelagtigt at spise langsomt fordøjeligt protein, hvis man vil have maksimalt udbytte. En stor rød bøf vil være i fordøjelsessystemet længere end en high-tech whey protein drik. Det er faktisk spild af penge at drikke en 40 gram protein i form af en whey protien drik, da den forholdvist hurtigt passere fordøjelsessystemet. Med mindre man selvfølgelig bare drikker mindre portioner.  

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>Lomax: Hvor køber du ingefær rod i pilleform? jeg kan se at Matax sælger det men 1500mg lige før hvert måltid som du skriver vil koste ca. 100kr. pr. dag.<

Jeg skulle have skrevet 3 ganga dagligt sorry! i Matas ville det  kunne gøres for et par kroner dagligt, men det er stadig helt vildt at give 170kr for et glas eller sådan noget.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis der ligger er indvandre grønthandler så er jeg sikke på at han gerne vil få det hjem til dig, og så vil prisen blive så lav at du kan salte med dem til vinter :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ofte at der tales som om at protein bare er protein, og at det åbenbart er det eneste der skal til for at opnå resultater.

Tænk hvis du nu mangelde en af de vigtige aminosyre i din protein....?  Protein er opbygget af aminosyrer og nogle af disse aminisyre kan kroppen ikke selv kan danne. Kroppen har især brug for ni af disse forskellige aminosyrer i et bestemt blandingsforhold for optimal vækst. Før proteinerne kan optages gennem tarmen, skal de spaltes til aminosyrer. De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Men det er ikke nok at du får de rigtige proteiner, hvis alle de andre forhold ikke er tilstæde. (En lænke er jo heller ikke stærkere en det svageste led)

Fedt er nødvendigt for kroppen p.g.a. dets indflydelse på fordøjelse , transport og optagelse af næringsstoffer

F.eks. er Krom er et livsnødvendigt mineral som er nødvendig for en normal blodsukkerkurve og for bedre optagelse af kulhydrater og protein. Og sådan er der så meget....

Er godt råd er at indtage hurtigt optagelige kulhydrater samt noget proteinholdigt lige efter træning. De hurtigt optagelige kulhydrater øger insulin, der har anti-katabole virkninger.  d.v.s. det hæmmer de nedbrydningsprocesser, som træningen har sat igang, så du hurtigere går igang med reparation samt vækst. Proteinet du indtager lige efter træningen bør ligeledes være nemt optageligt som f.eks. valleprotein, der er den proteintype som hurtigst bliver optaget.

Desuden overser mange vigtigheden af kalorier. Spis flere kalorier end du forbrænder, da kroppen prioriterer sit kaloriebehov højere end muskelvækst. Med andre ord,- kaloriebehovet skal dækkes før der er overskud til muskelvækst. Hvis kaloriebehovet ikke er dækket, så bliver proteinerne brugt som brændstof til at dække de manglende kalorier.

Vær fornuftig med dit protein indtag. Protein mætter meget, og gør det svært at spise tilstrækkelig mængder kalorier. Undgå overdrevet forbrug af proteinshakes.

2 gram pr. kg pr. dag er optimalt for de fleste der træner intensivt for at opbygge muskelmasse. Ved alm. fitness (alm. træning) og rigelig mad, er det sjældent et problem at dække proteinbehovet.

Gode proteinkilder er f.eks.: magert kød, fisk, skaldyr, æg, mælkeprodukter og bælgfrugter. Men husk at f.eks. kartofler og de fleste grønsager indeholder også noget protein. Desuden har kostfibre en gavnlig virkning på fordøjelsen og optagelsen af næringsstoffer.

Antioxidanter fremmer genopbygningen af muskelvævet. Den bedste måde at få antioxidanter på er ved at spise mindst 600 gram frugt og grønt (kartofler tæller ikke med) pr. Dag

Evt. vitaminpiller skal tages sammen med dagens mest fedtholdige måltid for at sikre en god optagelse af de fedtopløselige vitaminer. F.eks.  A-vitamin der bl.a. har betydning for produktionen af væksthormon.

o.s.v......o.s.v......o.s.v

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share