Protein, Kulhydrat og fedt i kost


kasper212@forum.dk
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg vil gerne hører jeres mening vedr. min kost.

Jeg er en fyr på 200cm og vejer 102 kg.

Jeg vil gerne tabe mig, og har brugt diverse formler til at regne mig frem til at jeg skal have omkring 3600 kalorier om dagen med den mængde træning jeg laver.

Jeg træner 5-6 gange om ugen af 2 timers varighed.

Jeg indtager typisk på en dag 2403 kalorier fordelt på 4-5 måltider, hvoraf 191 g kommer fra protein, 251g kommer fra kulhydrat og 67 g kommer fra fedt.

Hvordan passer dette sammen hvis jeg gerne vil tabe mig fortsat?

Er der for meget fedt eller kulhydrater.

målet med alt det her, er at jeg gerne vil tabe mig, og så øge min muskelmasse.

Håber meget på svar.

Mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

min kost:

kalorieindtag = totalt ligegyldigt, spis til man er nogenlunde mæt. ( jeg spiser 2 måltider om dagen og snacker nødder eller smoothies med fed kokosmælk, hvis jeg er sulten.)

60% Fedt - jep no joke

30% protein - musklernes byggesten

10% kulhydrat - mere er slet ikke nødvendigt, det bliver kun lagret i lever og muskler. Hold dig fra alle kornprodukter og sukker.

Styrketræn 2 gange om ugen i et kvarter - men gør det benhårdt, når du er i gang. Whaaat? 30 min om ugen? Jep.

Det var mine råd - nok meget imod hvad du ved i forvejen og hvad vores fantastiske kostpyramide siger vi skal spise :)

Konceptet hedder PALEO og HIGH INTENSITY TRAINING. Skriv til mig hvis du er nysgerrig..

Hilsen Martin

Link to comment
Share on other sites

kalorieindtag = totalt ligegyldigt....

Please sig du joker.

Topic starter. Det lyder ikke helt dårligt, dog ville jeg måske se om jeg ikke kunne skære lidt ned på kulhydrat, og så lidt op på protein, da proteinholdig mad har den bonus effekt, at det hjælper på mæthedsfornemmelsen. Desuden vil jeg sige at et underskud på 1000+ kalorier om dagen er ret voldsomt for de fleste, ikke at det ikke kan lade sig gøre, men du vil uden tvivl miste muskelmasse, samtidig med du mister fedt.

Angående Paleo, stenalderkost etc. så ser man det mere og mere på mode, og jeg siger ikke det ikke virker for nogen, men min krop bryder sig satme ikke om det. Jeg går død på energi og får det dårligt af alt det fedt, men det bevirker naturligvis også, at man spiser mindre og i så fald taber sig :-D Desuden døjer visse med ret dårlig mave på denne kost.

Kort sagt: Jeg synes alt i alt, med et par justeringer, og såfremt du kan holde motivationen, at det ikke ser ud som en helt skidt plan. Dog husk på, at kulhydrat, protein og fedt være meget forskelligt, så sundhed er ikke taget ind i betragtningen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg joker slet ikke. Spiser du som det er meningen fra naturens side vil din krop autoregulere sig imod dit genetiske naturlige output.

Der er tale om en såkaldt genetisk "omprogrammering" som tager cirka 20 dage for de fleste at gennemgå. Vi har altid levet af vores fedtdepoter, i modsætning til de sidste få år

hvor vi er begyndt på et massivt overforbrug af kulhydrat. Kornprodukter for the win.

I Paleo går man netop ikke død på energi. Jeg kan gå rigtig rigtig længe uden at spise, hvor jeg for et par måneder siden

skulle spise hver 3. time med mellemmåltider, bare for at holde mig gående. ( nogen der kender til dette?? )

Desuden er "cravings" fuldstændig forsvundet. Måske fordi jeg f.eks. nogengange spiser 1/4 L piskefløde, jordbær og 3 æg til morgenmad.. eller bare en god gang bacon med fed kokosmælk blåbærsmoothie

Link to comment
Share on other sites

målet med alt det her, er at jeg gerne vil tabe mig, og så øge min muskelmasse.

Det er svært og er en langsom proces at tabe sig og øge sin muskelmasse. Det kan lade sig gøre, MEN det er besværligt, langsomt og din kost+træning skal være nøje tilrettelagt.

Hvad vil du helst?

Forresten hvad træner du?

Jeg joker slet ikke. Spiser du som det er meningen fra naturens side vil din krop autoregulere sig imod dit genetiske naturlige output. Der er tale om en såkaldt genetisk "omprogrammering" som tager cirka 20 dage for de fleste at gennemgå. Vi har altid levet af vores fedtdepoter, i modsætning til de sidste få år hvor vi er begyndt på et massivt overforbrug af kulhydrat. Kornprodukter for the win.

Først og fremmest:

Vores civilisation var og er baseret på landbrug og indtag af kulhydrater. Uden landbrug og kulhydrater ville vi stadig sidde i jordhuler og dø som 30 årige, du ved ligesom hulemændene. Landbrug og kulhydrater har fungeret i 10000 år, og jeg er rimelig sikker på at det også vil fungere fint de næste 10000 år. For et par år siden var det gluten og sukker der var roden til ALT ondt, nu er det så alle kulhydrater og om et par år vil vi være i gang med endnu en kost dille.

For det andet:

Der sker ingen "genetisk "omprogrammering", men din krop vender sig til en mangel tilstand. For det gennemsnitlige menneske vil det at køre på fedt medføre et lavere daglig energiniveau i forhold til en kost med kulhydrater. Enkelte mennesker oplever det modsatte eller ingen forskel, men for de fleste vil en kost uden kulhydrater for en negativ effekt på energi niveauet. Desuden er der blandt forskere tvivl om langtidseffekter af en kulhydrater-fri diæt.

Link to comment
Share on other sites

min kost:

kalorieindtag = totalt ligegyldigt, spis til man er nogenlunde mæt. ( jeg spiser 2 måltider om dagen og snacker nødder eller smoothies med fed kokosmælk, hvis jeg er sulten.)

60% Fedt - jep no joke

30% protein - musklernes byggesten

10% kulhydrat - mere er slet ikke nødvendigt, det bliver kun lagret i lever og muskler. Hold dig fra alle kornprodukter og sukker.

Styrketræn 2 gange om ugen i et kvarter - men gør det benhårdt, når du er i gang. Whaaat? 30 min om ugen? Jep.

Det var mine råd - nok meget imod hvad du ved i forvejen og hvad vores fantastiske kostpyramide siger vi skal spise :)

Konceptet hedder PALEO og HIGH INTENSITY TRAINING. Skriv til mig hvis du er nysgerrig..

Hilsen Martin

Crossfit style ;)
Link to comment
Share on other sites

Jeg joker slet ikke. Spiser du som det er meningen fra naturens side vil din krop autoregulere sig imod dit genetiske naturlige output.

Der er tale om en såkaldt genetisk "omprogrammering" som tager cirka 20 dage for de fleste at gennemgå. Vi har altid levet af vores fedtdepoter, i modsætning til de sidste få år

hvor vi er begyndt på et massivt overforbrug af kulhydrat. Kornprodukter for the win.

Kilder? Det lyder lidt som noget du finder på hen af vejen fordi du selv er hoppet på moden.

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg sgu god til at finde på :D Og ja det er fantastisk vi har en civilisation der er baseret på landbrug de sidste 10.000 år. Jeg mener at mennesket har været på jorden i bare lidt mere end 10.000 år. Jeg ved ikke lige hvor længe men det er nok tættere på 1 mio år eller sådan noget? Desuden har mennesket altid levet på deres fedtdepot - hvordan skulle vi overleve hvis det var et MUST at æde hver 3. time :P ?

Jeg kan gode "finde" på flere argumenter hvis det er :)

Det var også på mode at ryge cigaretter uden filter engang... ... ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke rigtig noget svar på dine kilder, men jeg kan da tydeligt se på dit ovenstående svar hvor meget "styr" du har på det, så lad os ligge den der.

On topic: igen topicstarter. Mit råd er det samme som jeg skrev tidligere. Såfremt du overvejer Paleo synes jeg personligt du burde sætte dig ind i det, inden du udsætter din krop for alverdens forsøg. At kværne fløde og animalsk fedt i lange baner, er ikke noget jeg vil udsætte min krop for, specielt ikke hvis man gør det til en livstil.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal han sætte sig selv ind i det - kostråd fra andre giver meget lidt mening i det hele taget..

Kilderne må du så gerne få :=)

www.BodyByScience.net - Hvis du kigger i bogen har han 20 sider kun med kildehenvisninger.

www.MarksDailyApple.com

www.Baye.com

www.RobbWolff.com

Jeg har nemlig styr på det og jeg har prøvet det...

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg sgu god til at finde på :D Og ja det er fantastisk vi har en civilisation der er baseret på landbrug de sidste 10.000 år. Jeg mener at mennesket har været på jorden i bare lidt mere end 10.000 år. Jeg ved ikke lige hvor længe men det er nok tættere på 1 mio år eller sådan noget?

Ja og mennesket kom ingen vegne, vi sad i de samme jordhuler i flere hundrede tusinde år, lige indtil vi begyndte på landbrug.

Desuden har mennesket altid levet på deres fedtdepot - hvordan skulle vi overleve hvis det var et MUST at æde hver 3. time :P ?

Ja det har vi, men hvis du lever af dine fedtdepoter liver du i et mangelsamfund.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Prøv at spis efter de makronutrienter som du har beregnet dig frem til og se hvad der sker. Om det er for meget eller for lidt, er svært at afgøre før du har spist efter det. Typisk varierer ens reele ligevægtsindtag en del fra det beregnede.

PS: Så ville jeg holde mig væk fra "Martin fra Århus" råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share