Hjælp min forvirrede hjerne - styrketræning / cardio


MyDingDingDong
 Share

Recommended Posts

Hej. : )

Jeg står i et noget mærkeligt problem med mit vægttab. Jeg startede på 114kg og vejer nu 96kg - dette var igennem motion og kost. Jeg startede med en form som må betegnes som værre end værst. Det vil sige at løbe i 2 minutter var en præstation i sig selv, siden begyndelsen er min form gradvist blevet bedre og bedre og kan nu "uden" problemer løbe 5 kilometer uden pause. Undervejs i denne forandring begyndte jeg også i et træningscenter hvor jeg brugte maskinerne til kondition og kabelmaskinerne til den styrketræning jeg nu lavede - nu er mit problem bare at jeg den seneste tid(seneste måned) er gået over til frie vægte og jeg elsker det !! Problemet er bare at jeg stadigvæk har en velvoksen sæk og 15 kilos for meget - hvilket selvfølgelig er træls - men spørgsmålet er om jeg spilder min tid med vægtene frem for at bruge tiden på konditionstræning? Forsøger dog begge dele i øjeblikket -

min sidste uges træning ser således ud:

Tirsdag: Vægttræning 1:30 minutter (inkl. omkring 40 minutter på ro/cross/cykel)

Onsdag: Vægttræning 1:15 minutter (Inkl. omkring 30-40 minutter på ..........)

Torsdag: Vægttræning 1time (lille opvarmning)

Fredag: Cykeltur 52 kilometer.

Lørdag: Vægttræning 1 time (Lille opvarmning)

Søndag: Løb 5 kilometer.

Spilder jeg min tid ved at bruge så meget tid med vægtene, frem for at bruge dem på konditionstræning? Mener at have hørt det er godt at styrketræne lidt ved siden af så man ikke mister sin muskelmasse. Mit dilemma er lidt hvad pokker jeg skal gøre. Jeg nyder at træne med vægte, og i øjeblikket går det godt - jeg stiger ofte med hvor meget jeg kan tage, samtidig med at jeg stadigvæk taber mig - dog meget begrænset i øjeblikket. Er det her den forkerte vej? Burde jeg bare skippe en del af vægttræningen, få min røv ud af løbe det fedt af før jeg begynder at træne mere med vægte? Jeg er pisse meget i tvivl - vil helst ikke spilde tiden.

Dilemma: Blive stærkere, fornøjelsen i at træne kontra. tabe mig ved løb og cykling osv - holder også af at løbe og cykle men i øjeblikket er lysten bare langt større til at hive i nogle vægte... Hvad ville være mest fornuftigt at gøre?

Måske et lidt rodet indlæg, men det er sgu også fordi jeg er pisse meget i tvivl. Et er et sikkert, som er det vigtigste - det er at jeg har fået lysten og glæden tilbage ved motion, noget som jeg har haft i mange år, men desværre mistede i en håndfuld år som kostede 30-35 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Vægttræning er aldrig spild af tid! :smile: Når din muskelmasse stiger, så stiger dit stofskifte også, så det hjælper med at smide fedtet. Vægten kan selvfølgelig snyde fordi muskelmasse er tunge end fedt, så du må bruge spejlet til bedre at kunne se din fremgang. Så synes bestemt du skal fortsætte med at kombinere vægttræning og cardio. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du skal gøre det du er mest motiverede for pt.

Træning med frie vægte er jo pisse fedt, og din krop vil takke dig for at smide nogle kilo muskler på.

Du kan jo evt. smide nogle gåture ind, for lidt ekstra kalorie forbrænding. osv.

Det er også naturligt at det går lidt langsommer med vægttabet hen af vejen.

Her skal du huske at se på dit ligevægts indtag. Når du bliver lettere har din krop heller ikke brug for den samme mængte energi. Og hvis du har begrænset tid til motion/styrketræning er det altså 100 gange nemmere at file lidt på hvor meget mad man indtager.

Men pointen er:

Styrketræn med frie vægte som du gør nu. Det er bestemt ikke spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Arcus:

At vægttabet er gået langsommere det sidste stykke tid er logisk / med vilje. Da jeg sluttede med min første "runde" af vægttabet, med -18,1kg valgte jeg at holde sommerpause med den helt sunde kost, men forsætte træningen. Så vægten er stået stille, men har stadigvæk både trænet og dyrket motion. Nu er jeg så startet på 2 runde - så nu skulle vægten gerne falde lidt igen.

Har fundet et program, jeg overvejer at følge. Regner med at forsøge med et fullbody program fx. man-ons-fre også lægge lidt cykel/løb ind i mellem de dage.

Ved ikke om det lovligt at linke? Men har fundet dette program, hvordan ser det ud? http://www.bodybuild...phytraining.php ----- også måden at træne på? Så du starter lavere, men konstant stiger i vægt. Håber at få noget respons, da jeg virkelig er hooked på at starte på det program. Men ville være dumt, hvis det ikke er optimalt. :)

På forhånd tak :)

Edited by MyDingDingDong
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share