Hvornår har man haft en god træningssession?


likezeboss
 Share

Recommended Posts

Jep, helt enig. Kan i hjælpe med at linke til de 2 originalprogrammer?

Ikke forstået??

Jeg har jo netop linket til det Originale Program.

Der er også et link til en Exel hvor i kan smide jeres løft ind osv.

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Hvis ovenstående program ikke virker, tvivler jeg på at grunden skal findes i programmet, men er nok mere en Fejl 40. :crybaby:

Link to comment
Share on other sites

Linket du sendte er Bill Stars 5x5 Linær progression, men Jern Henrik skriver

"Jeg har brugt TJ fundamentale træningsprogram med 5*5 i de store øvelser. Jeg har haften øgning i BP fra 45-65 ved 5*5 gentagelser, SQ fra 40 til 80 ved 5*5, DL fra 50 til 100 ved 5*5 - og jeg kan ikke tro du ikke kan gøre det samme, jeg er en gammel bessefar på 49. Min BW er 90 kg"

Hvad mener han med "TJ"?

Link to comment
Share on other sites

Nej mine løft ser bestemt ikke sådan ud, og kan helt helt helt sikkert gøres meget bedre teknisk.

Det der undrede mig var, at du ikke steg i styrke, altså havde stået i stampe i et godt stykke tid, det kunne tyde på at jeres program evt progression ikke var i orden.

Jeg har brugt TJ begynder fundament program, netop fordi jeg er begynder i styrketræning, så det vil du nok ikke få noget ud af at bruge. Men her er det. Hentet fra Getbig.dk

http://www.getbig.dk/article.php?id=31&Fundament_traening_for_begyndere

Du skal selvfølgelig finde et andet program feks Bill Star som Argus foreslår, eller noget andet. Her skal du nok hente bedre og mere kompetent hjælp end fra undertegnede.

Selv om jeg er gammel, skal jeg love for mit ego er med mig i træningssalen :bigsmile: , der bliver stønnet, kastet med skiver, råbt og kastet op når det er nødvendigt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvede lige 5x5 dag 1 som Mad cows program skriver det. Vi vil prøve crossfit + styrke i en periode med fokus på at smide lidt fedt. Det var både for at diskturere men også prøve 5x5, hvilket vi ikke har prøvet før.

Jeg tror det er fint, men at man skal passe rigtigt meget på med at sørge for at udføre det sidste tungeste sæt ordentligt, fordi ellers kan jeg sagtens

forestiller mig at man i uge 8 (20% mere vægt!) falder i og slækker på teknikken. Man vil jo altid kunne udføre de første 4 sæt, som jeg ser det.

Her er det nøjagtige program vi bruger nu - kan jeg få en kommentar på det?

http://screencast.com/t/Be41jNuW3HYm

Hvis jeg ser på begge jeres programmer (JernHenrik's & Arcus (Bill star)), så er de vigtige øvelser da 95% lige op af jeres?

Jeg tror måske vi har udført øvelserne for perfekt samt øget for lidt, så det tror jeg vi vil forbedre. Ud over det, så tror jeg måske at split'en Man+Tirs med store øvelser (fullbody) torsdag vil være godt til 3 dage om ugen. Jeg lavede f.eks. okay 70x5 i sidste BP i dag.

Kører i hurtigt op, langsomt ned (hastighed: 2sec op/4sec ned), eller 2/2, 2/1? Det påvirker meget hvor meget man kan løfte.

Link to comment
Share on other sites

Linket du sendte er Bill Stars 5x5 Linær progression, men Jern Henrik skriver

"Jeg har brugt TJ fundamentale træningsprogram med 5*5 i de store øvelser. Jeg har haften øgning i BP fra 45-65 ved 5*5 gentagelser, SQ fra 40 til 80 ved 5*5, DL fra 50 til 100 ved 5*5 - og jeg kan ikke tro du ikke kan gøre det samme, jeg er en gammel bessefar på 49. Min BW er 90 kg"

Hvad mener han med "TJ"?

TJ må jo være Thomas Jagd??

Jeg er selv startet ud med begynder programmet herinde. Jeg løb ind i et kæmpe stort problem.

PROGRESSION.. Jeg stallede nemlig også i min fremgang. Da jeg havde endog meget vanskeligt ved at føle efter om et sæt var nemt eller ikke nemt.

Starr og andre programmer med en fast Progression tager ligesom gætteriet ud. Vi er alle forskellige, og fx er det jo tydeligt at JernHenrik har formået at sætte mere vægt på når der skulle.

Mit gæt er at du og dine buddies er rendt ind i den samme udfordring som jeg gjorde. At man ikke får putter mere på stangen med jævne mellemrum.

SÅ.. Selvom dit program og TJ ligner Bill Starrs er der den forskel at det operere med en Progression. Noget som du jo selv peger på i ikke har oplevet

Wendlers 5/3/1 er også et godt program med fokus på fast progression.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være flere årsager til det, men sandsynligvis spiser du ikke nok til at vokse i styrke. Et dagligt energioverskud på ca. 500kcal og en betydelig mængde protein burde gøre tricket.

Jeg er helt enig i at det kan være kosten, men du behøver overhoved ikke at være i energioverskud for at stige i styrke, især fra likezeboss’s styrkeniveau(uden at ville fornærme!). Tog mit RM1 bænkpres fra 72,5 kg til 105 kg med et fokuseret bænkpres program uden at blive tungere.

Jeg tror det er fint, men at man skal passe rigtigt meget på med at sørge for at udføre det sidste tungeste sæt ordentligt, fordi ellers kan jeg sagtens forestiller mig at man i uge 8 (20% mere vægt!) falder i og slækker på teknikken. Man vil jo altid kunne udføre de første 4 sæt, som jeg ser det.

Når du begynder at ramme et plateau er 2,5 kg virkelig meget i lineær progression. Jeg har flere gange oplevet at kunne gennemføre 5x5 i god stil med samme x vægt, satte 2,5 ekstra kg på næste gang og kunne dårlig nok ramme 5 reps i 3 sæt med god form.

Styrketræning på motionsplan handler om 70% mental disciplin og 30% teknik. Det er vigtigt at du ikke bruger for mange kg i starten af 5x5 programmer og det er lige så vigtigt at de 5x5 bliver udført med ok-god teknik.

Kører i hurtigt op, langsomt ned (hastighed: 2sec op/4sec ned), eller 2/2, 2/1? Det påvirker meget hvor meget man kan løfte.

Jeg bruger det ikke, i udvalgte øvelser(f.eks bænk) kan det være en ok variation, mens det i andre øvelser er en direkte dårlig ide(dødløft). Så vidt jeg HUSKER er det ikke bevist at tempo-løft giver bedre hypertrofi end tungere og hurtigere løft. Det handler mere om time under tension end om hvor hurtigt du løfter en vægt. Også der hele den mentale debat, hvis du fokuserer på andet end vægten løfter du mindre.

For styrke skal du ned under 6 reps pr set også vil du se markante styrke forbedringer. Hvis du virkelig vil være stærkere så gå ned og køre tripler og singles.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Bare lige et sidste ord herfra. En anden måde at anskue progression på er følgende fra legenden Doug Hepburn, som lavede mange forskellige programme med rep-progression. Denne her ser spædende ud, selvom der ikke står hvad man skal gøre, hvis man når max i singler - så det gør man nok ikke, man øger og øger og øger :happy:http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeningsprogrammer/traeningsprogrammer/masse-og-styrke---the-doug-hepburn-way.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share