Søger pulsur til svømning, cykling og løb


jona6057
 Share

Recommended Posts

Hej,

min far og jeg skal om nogle uger lave en kvart ironman. Vi har begge snakket om at få nogle nye ure, som man kan bruge til svømning, cykling og løb. Vi har kigget på Garmins Forerunner 310XT modeller (http://www.pulsure.dk/shop/pulsure/gps%2fmultisport). Det har fået gode andmeldelser, men er det det bedste? Jeg har også ledt efter pulsure uden brystrem. Kan man ikke finde pulsure der måler pulsen i håndledet? Hvis ja, virker de så?

Jeg håber I kan hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

min far og jeg skal om nogle uger lave en kvart ironman. Vi har begge snakket om at få nogle nye ure, som man kan bruge til svømning, cykling og løb. Vi har kigget på Garmins Forerunner 310XT modeller (http://www.pulsure.d...ps%2fmultisport). Det har fået gode andmeldelser, men er det det bedste? Jeg har også ledt efter pulsure uden brystrem. Kan man ikke finde pulsure der måler pulsen i håndledet? Hvis ja, virker de så?

Jeg håber I kan hjælpe mig :)

Det er et fint ur, det eneste jeg lige kan komme i tanke om måske er bedre er 910xt

Jeg ved ikke om man kan få ure der måler i håndledet, men ved der tidligere har været skrevet en del om det og det var ikke ret præcist ift brystrem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er selv i gang med at se på nyt ur. Du skal være opmærksom på at Garmins ure ikke kan måle puls i vand, det kan Polars RCX5, hvor du så desværre skal have en ekstern GPS i lommen... For mig står valget imellem Garmin 910xt og Polar RCX5

Garmin fordele:

Komplet multisports ur med indbygget GPS, kan måle distancer i svømmehal indendørs.

Garmin ulemper:

Kan ikke måle puls i vand. Er stort og kan ikke benyttes som ur.. Har tendens til at dugge på indersiden når det har været i vandet!

Polar fordele:

Kan måle puls i vand. Er fladt og kan bruges som ur.

Polar ulemper:

Skal have ekstern GPS eller fodpod for at måle distance.

Prisen er næsten den samme, så det er ikke det der afgør det...

Måske der er andre der kan komme med flere fordele/ulemper (?)

Link to comment
Share on other sites

Er selv i gang med at se på nyt ur. Du skal være opmærksom på at Garmins ure ikke kan måle puls i vand, det kan Polars RCX5, hvor du så desværre skal have en ekstern GPS i lommen... For mig står valget imellem Garmin 910xt og Polar RCX5

Garmin fordele:

Komplet multisports ur med indbygget GPS, kan måle distancer i svømmehal indendørs.

Garmin ulemper:

Kan ikke måle puls i vand. Er stort og kan ikke benyttes som ur.. Har tendens til at dugge på indersiden når det har været i vandet!

Polar fordele:

Kan måle puls i vand. Er fladt og kan bruges som ur.

Polar ulemper:

Skal have ekstern GPS eller fodpod for at måle distance.

Prisen er næsten den samme, så det er ikke det der afgør det...

Måske der er andre der kan komme med flere fordele/ulemper (?)

Er du sikker på garmins gps ikke kan måle under vand??

Syntes jeg ikke jeg kan finde nævnt andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Garmin på deres hjemmeside kan den ikke, der står følgende "¹Selvom pulssensoren kan anvendes til vands, overfører den ikke pulsdata, når den er under vand"

Se: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=90671

Men om det så faktisk kan, har jeg dog ikke prøvet selv. Har pt. Et FR210, og det har det ikke godt med vand. Det dugger hver gang jeg har været i vandet med det, og jeg har endda fået det byttet en gang på grund af dug. Har en kammerat der har 910xt, som siger at det er det samme med det, og det dugger når han har været i vandet... Ikke ret smart!

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Garmin på deres hjemmeside kan den ikke, der står følgende "¹Selvom pulssensoren kan anvendes til vands, overfører den ikke pulsdata, når den er under vand"

Se: https://buy.garmin.c...D=142&pID=90671

Men om det så faktisk kan, har jeg dog ikke prøvet selv. Har pt. Et FR210, og det har det ikke godt med vand. Det dugger hver gang jeg har været i vandet med det, og jeg har endda fået det byttet en gang på grund af dug. Har en kammerat der har 910xt, som siger at det er det samme med det, og det dugger når han har været i vandet... Ikke ret smart!

Ahh jeg læste for hurtigt så, troede du skrev gps delen ikke virkede under vand.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Garmin på deres hjemmeside kan den ikke, der står følgende "¹Selvom pulssensoren kan anvendes til vands, overfører den ikke pulsdata, når den er under vand"

Se: https://buy.garmin.c...D=142&pID=90671

Men om det så faktisk kan, har jeg dog ikke prøvet selv. Har pt. Et FR210, og det har det ikke godt med vand. Det dugger hver gang jeg har været i vandet med det, og jeg har endda fået det byttet en gang på grund af dug. Har en kammerat der har 910xt, som siger at det er det samme med det, og det dugger når han har været i vandet... Ikke ret smart!

Det er der ingen som kan, da radiobølgerne ikke kan trænge igennem vandet. Jeg ved at Suuntos løsning er et bælt med hukommelse, og så kan det overføre pulsinfoen efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv Garmin Forerunner 310xt og det er et super godt ur. Jeg har ikke et eneste sekund fortrudt valget. Dog hvis prisen ikke er afgørende så tror jeg måske jeg ville gå efter storebroderen 910xt som er helt nyt, lige udkommet i slut 2011/start 2012.

310xt har dog en eller anden "bug" over tid, at den ene knap på siden ikke altid responderer. Kender flere der har samme problem, så tror det er en generel fejl i modellen.

Ang. dug på indersiden ved svømning har jeg aldrig oplevet noget på min garmin.

Så objektiv man nu kan være, så tror jeg at 310xt og 910xt til triathlon er noget af det bedste man kan få - specielt med hensyn til at Polar RCX5's GPS er ekstern - hvilket jeg tænker må være lidt irriterende i længden. At Garmin er stort og ikke kan bruges som almindeligt ur ser jeg ikke som et problem, da jeg som regel ikke ville gå med et sportsur som "almindeligt" ur. På GPS ure generelt, er batteritiden heller ikke imponerende nok til at de ville kunne fungere som almindelige ure.

310xt'eren har en batteritid på ~20 timer, hvilket er nok til de fleste events (305'eren som ej er et multisports ur holder kun ~8 timer).

Link to comment
Share on other sites

Det er der ingen som kan, da radiobølgerne ikke kan trænge igennem vandet. Jeg ved at Suuntos løsning er et bælt med hukommelse, og så kan det overføre pulsinfoen efter træningen.

Det er ikke helt korrekt. Polar RCX5 kan måle i vand, de skriver: "For triatleter, løbere og udholdenheds atleter.*Måler også puls i vand med den behagelige hybrid sender.*"

Se her: https://www.shoppolar.dk/lob-multisport//p-90042078

Desuden kommer Polar med et nyt ur som har indbygget GPS, desværre har de ikke været kloge nok til at lave det vandtæt - så der mangler stadig lidt vej der...

Om man vil bruge uret som dagligt ur er jo en smagssag, men jeg kan nu godt lide at ikke skulle have to ure med mig. Garmins 910xt er klart det fedeste på funktionssiden - men jeg synes nu det er lidt dårligt at de ikke har fået pulsmåling i vand med - når nu Polar kan...

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv skiftet mellem rs800cx til rcx5 (begge polar til dem der ikke ved det)

og i mine øjne er rcx den perfekte træningsmakker til triathlon :)

jeg har brugt min siden 1. maj og havde den med til challenge århus, hvor den fangede alle 4 timer og 55 minutter det tog mig at gennemføre distancen, det er uden dropouts eller mærkelige spikes

måden rcx5 måler under vand på er at den har en 5khz sender i chippen på brystet som kan sendes til uret under vand, det er polar de første til at gøre, ikke engang garmins "svømme" ur har den funktion endnu... så det er live, inden teddy bilder dig andet ind :P

jeg har tidligere haft både suuntu og garmin, har hver gang fundet at jeg foretrak polar, især den nye rcx5, mine 2 cents i kampen om det gode pulsur er som følger

polar: laver elendige gps enheder, men deres pulsfunktioner og footpods er top of the line (pace er meget ujævn på deres gps'er) holder batteri ca 12 måneder

garmin: laver super gps, men meget ujævne pulsfunktion (så spikes og dropouts ustandseligt på uret, selv med en ´polar softstrap som bælte, dog meget præcis gps endhed) holder batteri ca 12 dage

suuntu: generelt mediocre, uret havde kun pulsfunktion og virkede okay, var bare for simpelt til mig...

den billige løsning for dig er nok garmin, da du skal købe rcx5 (måske du kan nøjes med rcx3?) samt fodpod og speed sensor til cykel før du har det perfekte sæt, men det vil dog være den bedste løsning med polar rcx5 i min mening

jeg ved ikke om garmin har race pace, men polar har det, hvilket er en funktion der fortæller hvor langt foran/bagud du er i forhold til din indstillede tid og hvilken hastighed du skal holde for at vinde tabe tiden (virker i alle situationer hvor den kan måle afstand og hastighed)

Link to comment
Share on other sites

polar: laver elendige gps enheder, men deres pulsfunktioner og footpods er top of the line (pace er meget ujævn på deres gps'er) holder batteri ca 12 måneder

Jeg er ved at købe nyt ur og har klart overvejet RCX5. Når du skriver elendig GPS, er det så så slemt? Bruger du fod pod sammen med GPS og i så fald, hvordan virker det?

jeg ved ikke om garmin har race pace, men polar har det, hvilket er en funktion der fortæller hvor langt foran/bagud du er i forhold til din indstillede tid og hvilken hastighed du skal holde for at vinde tabe tiden (virker i alle situationer hvor den kan måle afstand og hastighed)

Ved du om man kan indstille 3 race pace - her tænker jeg på under et triathlon, om man kan sige jeg vil svømme med ét tempo, løbe med et andet og cykle med et tredie?

Og kan man iøvrigt sætte den op til at skifte imellem svømning, cykling og løb på samme log fil?

Tolle

Link to comment
Share on other sites

beklager det sene svar, havde ikke set din post...

når jeg skriver elendig, er det sammenlignet med en fodpod, fordi jeg er vant til fra fodpod at den er præcis ned til min pace pr sekund, det er en gps ikke den springer nemt 5 sekunder af gangen, så hvis du finder det vigtigt at din pace er 4:30 og ikke 4:28-4:33 så skal du have en fodpod, ellers kan du nok godt bruge en gps

jeg har prøvet gps sammen med fodpod, hvilket er godt hvis du løber nye steder og vil have det tegnet ind, så bruger den gps til at tegne med og resten regnes af fodpod= bedste løsning men også den dyreste...

fodpod har også den fordel at den måler din kadence og skridtlængde hvilket kan bruges til analyse (jeg fandt ud af at mine skridt var alt for korte i forhold til min kadence, hvilket jeg vandt ca 5sek pr km ved at ændre uden at bruge mere energi)

husk gps virker ikke indendøre eller på løbebånd og kan falde ud når du løber igennem skoven

du kan indstille 3 paces ja, men svømning vil den ikke kunne give dig da du ikke har nogen fart fornemmelse, med mindre du svømmer åbenvands med gps i badehætten (been there done that, not recommending it)

men til challenge århus havde jeg forud indstillet race pace til cykel og løb, så det var bare at trykke 3 gange efter jeg kom op af vandet og den startede min racepace for cyklen som jeg passerede måtten (jeg trykkede selv på start knappen)

og ja den skriver en lang log fil mellem cykling løb osv, det er en multi race specifikt ur, så de har overvejet en del ting (ikke alt) inden den kom på markedet, og den bliver opdateret i ny og næ over polarpersonaltrainer.com hvor du selv kan få indflydelse i hvad der mangler af funktioner på uret (højdemåler forbliver nok en drøm..)

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for det. Jeg synes at RCX5 lyder som uret for mig. Det eneste minus, og det er et ret stort minus for mig, er at man skal have ekstern GPS på. Mht. Pace, så kan jeg godt leve med GPS, da jeg normalt løber efter gennemsnits pace, og når man lige har løbet et par km, svinger det jo ikke så voldsomt.

Det er en skam at Polars nye ur med indbygget GPS ikke er vandtæt og kan måle i vand - så havde det været perfekt!

Link to comment
Share on other sites

altså om du har en gps siddende på skoen eller en fodpod, eller sågar sætter gps'en i baglommen på dine shorts kan jeg ikke se det store problem i...

rc3 er ipx7 tæt= kan tåle vandstrænk ligge i 1 meter vand i 30 min (ifølge dcrainmaker, som også vandtestede g5 gps, som havde den liggende under vand i mere end en time uden at tage skade)

men rcx5 er et super ur, jeg næsten kan garantere du vil elske :)

Link to comment
Share on other sites

rc3 er ipx7 tæt= kan tåle vandstrænk ligge i 1 meter vand i 30 min (ifølge dcrainmaker, som også vandtestede g5 gps, som havde den liggende under vand i mere end en time uden at tage skade)

Ja, men så duer det jo nok heller ikke til en Ironman... :-)

Tak for dine indput, de kommer helt klart med i overvejelserne :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share