Energiforbrug og PCO


Vindruen0
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er igang med at tabe mig. Jeg tæller kalorier og træner let. Jeg har været igang i en måned og har tabt 5 kg.

Når jeg regner her på forum er mit energiforbrug ca. 3000 kcal om dagen. Alligevel skal jeg helt ned på 1400 kcal om dagen for at få et stabilt vægttab. Jeg har PCO (hormonforstyrrelse). Er der nogen der ved om det kan være grundet PCO at jeg måske forbrænder mindre end beregneren siger eller er beregneren upålidelig? (Jeg har brugt den hvor man drejer på hjulene). Hvis jeg sætter mit indtag på 2000 kcal sker der INTET og det skulle ifølge beregneren ellers være godt under mit forbrug...

Edited by Vindruen0
Link to comment
Share on other sites

Teoretisk burdre du have højere forbrænding end piger uden PCO grundet forhøjet niveau af østrogen og androgener.

Du mener vel forhøjet niveau at testosteron og ikke østrogen? ;)

On topic, har søgt lidt rundt om på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget (pålideligt) der siger, at der er sammenhæng mellem PCO og lavt stofskifte. Men du kan jo have lavt stofskifte uafhængigt at PCO'en - er det ikke noget, man kan få tjekket hos lægen? I og med at du skriver, at du træner let, virker det dog vildt at du skulle forbrænde 3000 kcal om dagen, med mindre du er meget stor (?).

Edited by Retchen
Link to comment
Share on other sites

Du mener vel forhøjet niveau at testosteron og ikke østrogen? ;)

On topic, har søgt lidt rundt om på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget (pålideligt) der siger, at der er sammenhæng mellem PCO og lavt stofskifte. Men du kan jo have lavt stofskifte uafhængigt at PCO'en - er det ikke noget, man kan få tjekket hos lægen? I og med at du skriver, at du træner let, virker det dog vildt at du skulle forbrænde 3000 kcal om dagen, med mindre du er meget stor (?).

Testosteton falder retteligt ind under gruppen "androgener". Huskede forkert. Østrogen er ikke forøget, men let nedsat ved PCO.

Link to comment
Share on other sites

Du mener vel forhøjet niveau at testosteron og ikke østrogen? ;)

On topic, har søgt lidt rundt om på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget (pålideligt) der siger, at der er sammenhæng mellem PCO og lavt stofskifte. Men du kan jo have lavt stofskifte uafhængigt at PCO'en - er det ikke noget, man kan få tjekket hos lægen? I og med at du skriver, at du træner let, virker det dog vildt at du skulle forbrænde 3000 kcal om dagen, med mindre du er meget stor (?).

Jeg vejer nu 90 kg og er 160 høj, så jeg er i BMI-kategorien "fedme", men meget stor er jeg ikke (har meget kraftige knogler og mit mål er 65-70 kg - det er der jeg er pænest i spejlet) Jeg har engang fået tjekket mit stofskifte og der skulle ikke være noget galt som sådan, men PCO disponerer jo for overvægt pga. tendens til insulin-resistens - forstår dog ikke helt mekanismen, da også PCO-piger uden målbar insulin-resistens typisk er overvægtige.

Edited by Vindruen0
Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer nu 90 kg og er 160 høj, så jeg er i BMI-kategorien "fedme", men meget stor er jeg ikke (har meget kraftige knogler og mit mål er 65-70 kg - det er der jeg er pænest i spejlet) Jeg har engang fået tjekket mit stofskifte og der skulle ikke være noget galt som sådan, men PCO disponerer jo for overvægt pga. tendens til insulin-resistens - forstår dog ikke helt mekanismen, da også PCO-piger uden målbar insulin-resistens typisk er overvægtige.

Der er nok også en tendens til at de går den anden vej rundt. At overvægt øger chancen for PCO. Man mener at insulinresistens i sig selv kan bevirke til polycystiske ovarier. Der er derfor også en ok chance for at din PCO bedrer sig hvis du taber dig og ikke mindst dyrker masser af motion.

Btw: Det er meget få overvægtige der har "kraftige knogler" desuden vejer knogler ikke så voldsomt meget.

Edited by Stenalt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share