Bliver man fed af protein pulver!?


Freden
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har haft en diskussion med min bror. Han hævder at have tabt 8 kg på en måned uden at miste muskel masse, eller styrke... Han fortæller mig også, at jeg bliver fed af at indtage for meget protein pulver. Til mit forsvar fortalte jeg at det pulver jeg har købt ( Getbigs viking, 100% whey), kun indeholder 349 kal, 80 g protein og 4 g protein, samt 1,5 g fedt, pr. 100 G.

Jeg mener selv ikke at det skulle være et problem ved at indtage 2-3 shakes (m. vand) om dagen, hvis jeg sammen sætter dette med min normale kost, sammentidig med at jeg indregner shakesene som en del af min kost plan...

Hvad siger I? Jeg vil gerne kunne give en god og velovervejet responst tilbage...

På forhånd tak

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er ikke anderledes end alle andre fødevarer. Det indeholder energi, som du selv er inde på - og derfor skal det medregnes i dit energi-regnskab. Så længe du er i energiunderskud taber du dig - proteinpulver eller ej. Og proteinpulveret er en forholdsvis enkel og god måde at få ganske meget protein uden alt for meget energi samtidig.

At du så kan drikke det med bare vand, det tager jeg hatten af for. :tongue: :D

Hvad din brors præstationer angår, så lad være med at gå for meget op i det. Han har næppe troværdige målinger der dokumenterer, han har tabt 8kg på en måned uden at tabe muskelmasse. Det har krævet et energiunderskud på 240000 kjoule, altså gennemsnitligt 8000kjoule om dagen. At gøre det uden at miste muskelmasse, det hører vist til på sci-fi channel. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver simpelthen frustreret hver gang jeg hører folk sige ", nej, ikke alt det kød, det feder... spis hellere nogle flere ris, kartofler" og bla bla bla...

Det hele kommer an på en persons kalorieindtag!

Man kunne så vidt leve af olie (fedt) hele livet uden at tage på, bare man ikke indtager mere end sit "vedligeholdelsesniveau" når vi snakker om kalorieindtag... og i skal se ansigterne på folk jeg fortæller det til.... den eneste grund til at det i realiteten ikke kan la' sig gøre, er fordi der self. ikke er de nødvendige ting i olien såsom proteiner, vitamniner, kulhydrater osv... you get it!

Altså, man kan blive smælderfed bare ved at spise ganske alm. brød bare man spiser nok, alle de mange kuldrater vil blive lagret til næste gang de behøves, men hvis der er overflod af kulhydrater, så sætter det sig som fedt.

Fedt har ingen "fedende" egenskaber overhovedet, her på MOL er vi ikke er bange for fedt, men lovpriser det, for vi ved hvor vigtig det for kroppen, især de essentielle fedtsyrer!

Man kan kun snakke om at fedt "feder" forbi fedt er dyrt i et kostregnskab..... jeg mener at 1 gr. fedt indeholder 9 kalorier og 1 gr. kulhydrat indeholder 4 kcal..... jeg husker ikke helt for proteiner, men det er også ret lavt hva' angår kalorier for 1 gr.

Det betyder at man kan spise flere kulhydrater og proteiner som er sundere og mætter mere, man skal dog ikke glemme fedt..... dette må gerne Udo's eller PF som er essentielle fedtsyrer som er sunde.

Så la' os sige at du ikke vil tage på og skal ha' ca. 3000 kcl indenbords hverdag for at bibeholde din muskelmasse, så kan du fint drikke 3 shakes.... bare det samlede indtag ikke overstiger 3000 kcl.

Forøvrigt.... 3 shakes...det meget.... måske skulle du erstatte den ene shake med et alm. måltid.... en go' varieret kost er sagen! :)

Link to comment
Share on other sites

1 gr. fedt indeholder 9 kalorier og 1 gr. kulhydrat indeholder 4 kcal..... jeg husker ikke helt for proteiner, men det er også ret lavt hva' angår kalorier for 1 gr.

Protein og kulhydrat indeholder begge 4 kcal pr. 1 gram... bare lige en opfølgning på Baardi's gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

He he, nu er tun jo ikke den eneste proteinkilde! ;)

Jeg har altid kogt/stegt kylling, kalkun, oksekød + nogle bagte kartofler og ris, ja alt i tupperware (århundredets opfindelse) som jeg lige kan varme hurtigt!

En god kyllingesandwich med salat og hjemmelavet fromage fraisdressing er også sagen... især på diæt, der skal man virkelig være opfindsom hvis man ikke skal løbe sur i det! :)

Protein og kulhydrat indeholder begge 4 kcal pr. 1 gram... bare lige en opfølgning på Baardi's gode svar

Lækkert Zoa, så ved jeg det! :)

Edited by Baardi bilder
Link to comment
Share on other sites

He he I know baardi, men bare det første jeg kom til at tænke på, når man skal sammensætte en diæt, med massere af proteiner med et minimum af kalorier...

Mange tak for alle jeres svar, og ja man skal sq være kreativ for ikke at løbe sur i diæten :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

især på diæt, der skal man virkelig være opfindsom hvis man ikke skal løbe sur i det!

Nemlig... der findes massere af protein-kilder udover tun... eksempelvis

Torskerogn, hytteost, makrel i tomat, kylling og kalkun som baardi selv nævner... tag en tur i det lokale supermarked and be inspired ;) du vil blive overrasket over hvor meget lækkert du kan lave med blot lidt fantasi :)

Link to comment
Share on other sites

Ylette er også en glimrende protein kilde at starte dagen på, 5,8 gr. protein og kun 1,4 gr. fedt og 4 gr. kulhadrat. Ialt 50 Kcal.

Så man kan hurtig få 20-25 gr. protein til morgen mad, uden at skulle spise noget underligt som man ikke har lyst til om morgenen.

Faktisk talt er det billigere at få sine proteiner fra Ylette end at købe protein pulver. 1160 gr. protein = 260 kr. Det kan man vidst ikke gøre meget billigere (husk det er 80 % kassein protein - men det foretrækker jeg nu også :) men der er der jo nogen som ikke gør ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share