Smartphone app og kalorieforbrænding


zenzation
 Share

Recommended Posts

Hej

Står med et par generelle spørgsmål jeg håber at få svar på.

Nu har jeg i de sidste par uger været ude og løbe hver anden dag, og i god tro. For jeg tror nemlig jeg har løbet 5km hver dag, det har jeg i hvertfald i følge android applikationen som tilsyneladende skulle have fået meget ros "RunKeeper" - Nu er jeg så kommet til den konklusion at det ikke kan passe. Jeg kan maks have løbet 3 max 4 km.

Er det overhovedet muligt at få en app til smartphone som er præcis? I så fald hvad bruger folk herinde? Hvis ikke, hvad kunne så være et alternativ? Jeg er meget interesseret i at vide præcis hvor langt jeg har løbet, hvor lang tid jeg har brugt, gennemsnitstid pr. kilometer og vigtigst af alt, hvor mange kalorier jeg har forbrændt.

Derudover, har jeg lidt svært ved at finde ud af hvor mange kalorier jeg skal have forbrændt på en løbetur.. Ifølge RunKeeper forbrænder jeg ca. 400 kalorier på min tur på hvad jeg vil gå ud fra har været 3-4km. Det plejer at tage mig ca. 35-40 minutter, kan det passe? Er det realistisk eller i det hele taget for meget eller for lidt at gå efter at forbrænde 600-700 kalorier pr. løbetur? Jeg er helt lost når det kommer til hvad der er acceptabelt at forbrænde pr. dag. - Jeg spiser jo relativt sundt, havregryn til morgenmad, fuldkornssandwich til frokost, og ofte salat, kød, kartofler til aftensmad. Spiser kun fuldkornsbrød, og intet smør, sovs, dressing osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger selv Runkeeper og er godt tilfreds. :) Har du prøvet at teste med Endomondo eller lignende og se, om den måler ruten til samme distance? I så fald er det nok nærmere gps'en i din telefon, der er upræcis.

Når du har uploadet din løbetur til Runkeeper, kan du jo gå ind se ruten på nettet - så må du kunne se, hvor det går galt? Min egen telefons gps er ikke den bedste i verden, så den kan godt finde på at lave noget zigzag engang imellem, hvilket jo også får ruten til at se noget længere ud, end den er. Måske er det det samme for dig? Hvis du ikke er klar over det, er det muligt at gå ind og rette i den løbede rute efterfølgende, så den kommer til at passe bedre - man kan både flytte, slette og tilføje punkter. :)

Mht. kalorieforbrændingen er det svært at sige noget om, uden at vide hvad du vejer, da den afhænger af din vægt. Men den afhænger også af alt muligt andet, og derfor vil programmer som runkeeper altid kun komme med et mere eller mindre ukvalificeret gæt. Hvis du gerne vil have nogle mere præcise tal, skal du nok have fat i et pulsur. Jeg har selv lige fået et, og vil i morgen ud at teste, hvad det mener jeg forbrænder på en tur kontra hvad runkeeper mener, så jeg kan jo lige poste en update på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Retchen

Det kan selvfølgelig godt have noget med gps'en at gøre. Jeg har ikke rigtigt mulighed for at tjekke ruten i og med det er i en cirkel i en skov med masser af zigzagger. Kan bare ikke få det til at passe, i går startede jeg f.eks først runkeeper en 200 meter inde i ruten hvorefter jeg løb samme distance som normalt viser 4,6km - Den blev lige pludselig til 5.05km..

Du må meget gerne vende tilbage med dit resultat af pulsuret :)

Derudover har jeg endnu et spørgsmål. Er det i orden at løbe hver dag? Jeg har fået at vide at jeg kun skal gøre det hver anden dag pga. noget med mælkesyren i benene, passer det? Jeg har i hvertfald kun løbet hver anden dag, og vil gerne kunne dyrke en eller anden form for motion hver dag. Problemet ligger i at jeg ikke har mulighed for diverse fitnesscentre eller kunne hive 2 timer ud af kalenderen til en cykeltur. Er der andre alternativer der giver en god forbrændelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik et for mig overraskende resultat af min sammenligning af pulsur og runkeeper i går. Jeg troede, at runkeeper ville være yderst gavmild med kalorierne, men det var slet ikke tilfældet! Jeg var ude i en halv time (3,6 km - jeg er stadig på nybegynder-stadiet :) ), og runkeeper mener, at jeg forbrændte 221 kalorier. Pulsuret siger derimod 354 kalorier! Så nu ved jeg ikke, hvad jeg skal tro.. :P

Det med at løbe hver dag, vil jeg ikke rode mig ud i at svare på, da jeg ikke ved noget om det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik et for mig overraskende resultat af min sammenligning af pulsur og runkeeper i går. Jeg troede, at runkeeper ville være yderst gavmild med kalorierne, men det var slet ikke tilfældet! Jeg var ude i en halv time (3,6 km - jeg er stadig på nybegynder-stadiet :) ), og runkeeper mener, at jeg forbrændte 221 kalorier. Pulsuret siger derimod 354 kalorier! Så nu ved jeg ikke, hvad jeg skal tro.. :P

Det med at løbe hver dag, vil jeg ikke rode mig ud i at svare på, da jeg ikke ved noget om det :)

jeg synes 221 kcal lyder mest realistisk, tror man siger at man forbrænder ca 600 kcal på en time hvis man løber med 10km/t

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share