5 måneder til at jeg skal ind til Forsvaret


Jonasgodsk
 Share

Recommended Posts

Nu kender jeg ikke dit udgangspungt. Og det er rigtigt mange år siden jeg selv var inde og springe.

Noget af det jeg savnede at have på plads dengang var en solid grundform.

Nu mere udholden du er, nu mere overskud vil du have i en presset situation.

Jeg ville nok fokuser på noget basalt core træning for styrke.

Squats 5x5

Bænk 5x5

Dødløft 5x5

Rows 5x5

Pullups 5x5

Weightet situps 3x10

Noget i den retning.

For udholdenhed osv. Er et træningsprogram til 1/2 eller Hel marathon nok et okay udgangspunkt. Det vil nok også forberede dit til March osv.

Det er blot strøtanker, og så vidt jeg ved har forsvaret nogle programmer på deres hjemmeside ift træning til tjeneste?

Link to comment
Share on other sites

Arcus giver dig er rigtig fint styrkeprogram, lige til at gå igang med. Hvad er det ellers du søger?

Et program KUN skræddersyet til dig? Det tror jeg næppe du får, uden du betaler for en personlig træner.

Du virker til at være en meget typsik teenager, der vil nå det hele på den halve tid. Dine mål er meget urealistiske, medmindre dit nuværende niveau allerede er pæn højt. 3500 på en cooper tager for de fleste år at træne op fra 0, 4000 er der mange der aldrig når, heller ikke elitesoldater. Jeg tror faktisk ikke der er mange der løber over 3500.

Niveau 5 i coretesten er heller ikke noget man bare lige gør, det tager lang tid at træne op. 5 måneder er slet ikke nok, når du starter fra 0.

De 2800 er et krav til frømandskorpset, og har intet at gøre med værnepligten. De har ingen decidere krav til værnepligtige, det er kun, hvis du skal udsendes, så skal du løbe f.eks. 3000 på 15 min.

Jeg vil råde dig til at sætte dine mål ned til at realistisk niveau. F.eks. niveau 3 i coretesten, som også er gangske respektabelt. 3000m på en cooper, som også er en ganske fin distance på en cooper. Du kan nemt opnå A1 med disse mål, det er ligeså meget din mentale instilling til tingene, der giver dig en høj karakter. Træn nogle basisprogrammer, det program Arcus giver dig er ganske fint. Så tag et løbeprogram med 3-4 træningspas om ugen og kun én omgang interval. Det program du selv linker til er en begynder proram, så du bare kan gennemføre en cooper uden at gå, når du er færdig. Der findes et godt program her på forsiden, der hedder "løbeprogram for øvede", hvis det er for hårdt, så tag begynderprogrammet.

Husk på at du ikke behøver være i eliteform endnu, der er måske 5 år til du søger ind til elitestyrkerne, så tag det først og fremmest med ro. Træn nogle basisprogrammer, opbyg noget viden omkring træning og fysiologi. Så kommer resten helt naturligt med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jonas først skal du finde ud af din nuværende form, uden den er det meget vanskeligt at opstille et seriøst program. Så afsted og lav en 12 min. løbetest og kom så tilbage med resultatet.

Jeg er helt enig med venaN, du virker MEGET utolmodig :-)

Dit mål om 3500-4000 på en Copper er meget urealistisk med mindre du er et naturtalent til at løbe hurtigt.

3000 meter vil uden problem gøre at du er i top 5 på dit hold, der er ikke mange der løber over 3K, og 4K kan du vist glemme alt om, det kræver MEGET træning.

Ang. din værnepligt så er din fysik kun en meget lille del af det samlede resultat. Du kan sagtens ende på A1 selvom du kun lige klare de fysiske krav.

4½ månede er masser af tid til at du er klar til de krav der stilles selv til sergant.

Jeg vil gerne hjælpe, men som venaN skriver så er det kun med råd og vejledning, et specifikt program målrettet lige netop til dig skal du nok ikke forvente at finde gratis.

Hilsen

Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nej jeg har ikke Skype, jeg arbejder for et firma(DSB) der er så hemmelighedsfuldt at vores laptops som vi må bruge hjemme er spærret for at downloade og installere programmer.

Til selve træningen så vil jeg gerne vente til du kender dit resultat på 12 min, samt gerne core testen. Så bliver det noget mere specifikt.

Og husk hvis du skal løbetræne, så find et sted at få lavet en løbestilsanalyse, så du sikre dig de rette løbesko. Alt andet vil være at løbe en unødvendig risiko for skader.

4½ månede er rigeligt, jeg har trænet op fra absolut 0 til at gennemfører et ½ marathon på 2 måneder, dette kan dog ABSOLUT IKKE anbafales da risiko for skader er nærmest 100%

Michael

PS. Jeg har MSN hvis du absolut gerne vil tale online, men lad os vente lidt til du kender din start position

Edited by MichaelPl
Link to comment
Share on other sites

LOL, jeg kan sagtens opstille et program, men det er altså noget lettere når jeg ved hvad dit start niveau er.

Du har da ikke brug for et center til at lave core testen, pullup laves under spisebordet, resten er jo på gulvet.

Men hvis du vil have lidt, så kommer det jo ret sikkert til at hedde løb,core,løb,core,løb,core,hvil, det var så første uge :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det er meget vigtigt du ikke træner for meget, især i starten. Det ville jo være dumt at risikerer en skade når nu du har sat dig et mål.

Så jeg vil mene at de ihvertfald første par uger er rigeligt fyldt op hvis du skiftevis løber og laver core.

Ved godt det er svært, har selv en søn på 21, så kender alt til ungdommens utålmodighed.

Det vigtigste på vejen mod et mål er at dele rejsen op i småbidder, som er opnåelige indenfor en rimelig tid.

Og selvom der er løb 3 gange på en uge, så behøves det jo ikke være det samme hver dag.

En løbeuge kunne evt se således ud:

dag1: intevaltræning, evt. 5-6 gange 1000m, tro mig så har du ikke lyst til styrkeprogram bagefter.

dag2: 5km tempo, men noget under intervaltempo.

dag 3: 8-10 km roligt tempo

dette vil dog ikke i uge 1, nok nærmere ret tæt på din start som soldat.

Link to comment
Share on other sites

tjek lige den nye app ud fra forsvaret, "træn med forsvaret" udfra dine testresultater skulle den kunne lægge relevante 8 ugers programmer for dig efterfulgt af test, ny progression osv. Om ikke andet må det være meget relevant for en der gerne vil i trøjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun træner til at løbe en hurtig coopers, tror jeg du snyder dig selv en smule.

Udholdenhed bør du helt sikkert også se på. Som jeg har nævnt vil det give dig den kollosal edge.

Men det er som nævnt fornuftigt At køre en gang interval 1 gang ugentligt. Og lidt tempo løb, et længere pas bør du også smide ind.

Se i begynder tråden. Og find Thomas J begynder program.

Det er rigtigt godt for core styrke, og nemt at gå til. Dog bør du nok få en der ved lidt om squat og Dødløft til at hjælpe dig.

Har du ikke mulighed for at komme i et center. Er pull ups, strækkene og planke. Både for fronten og siden ikke en helt dårlig start. Du kan også lave nogle lunges istedet for squats med en tung rygsæk på. Der er mange muligheder.

Link to comment
Share on other sites

hmmm, forstår ikke helt hvordan du kan få 800 m på 4 minutter til at blive til 3000 på 12.

ifølge min tabel så giver det 2400m og det svarer faktisk til min form, og jeg vejer 130 kg. Tror ikke du skal gøre dig forhåbning om at nå 3000 på 12 allerede om 4½ månede.

Tror vi(du) skal starte med et core-program f.eks. dette http://www.bodyplann...ram-udfordring/ hvis dit løb er et udtryk for din generelle form, så er det MEGET vigtigt du ikke forcerer træningen. og så 3 gange løb pr. uge.

Første mål er at gøre dig istand til at løbe 12 min uden gåpause, derefter kan vi kigge på farten.

Og selvom jeg ikke tror 3000m er et rimeligt mål, så tror jeg sagtens du kan komme over 2500 før du skal ind, for en cooper-test er sværd at løbe max på, du er tydeligvis startet alt for hurtigt.

Edited by MichaelPl
Link to comment
Share on other sites

jeg tror sku godt på de 3000 meter...

ja det giver 2400 meter. men som sagt så ramte jeg næsten 2km med at gå i 6minutter og 30 sek. hvis jeg havde løbet der så ahvde jeg da været tæt på 3000 meter holder jeg da selv på ?

Som sagt var det her førte gang jeg løb i et år.. giv mig en chance man rykker sig vel hurtigt her i starten...

Link to comment
Share on other sites

På de 6½ min du gik, har du med rask gang gået ca 650 m (6km/t) så du har således løbet 1050.

Jeg er ikke ude på at ødelægge dine ambitioner, men det bliver nærmest umuligt at udrette ret meget hvis du ikke vil sætte nogle rimelige forventninger.

Jeg kan sagtens lave et program der giver dig 3000 på 12 om 4½ månede, ihvertfald hvis du kan følge det og ikke få skader. Det er så her jeg får kolde fødder, for med dit start niveau er risikoen for skader simpelthen alt for stor.

Mit råd er at sænk målet til omkring 2600-2700, så du mere sikker på at nå målet=succes :pumpin:

og du mindsker risikoen for skader. Ville jo være trist at nå 3000 og så få en skade der ødelægger din værnepligt.

Dine chancer for at blive elitesoldat afhænger IKKE af dit startniveau som soldat, det er meget mere et spørgsmål om indstilling.

Ps Jeg er på MSN nu hvis du vil chatte

Edited by MichaelPl
Link to comment
Share on other sites

På de 6½ min du gik, har du med rask gang gået ca 650 m (6km/t) så du har således løbet 1050.

Jeg er ikke ude på at ødelægge dine ambitioner, men det bliver nærmest umuligt at udrette ret meget hvis du ikke vil sætte nogle rimelige forventninger.

Jeg kan sagtens lave et program der giver dig 3000 på 12 om 4½ månede, ihvertfald hvis du kan følge det og ikke få skader. Det er så her jeg får kolde fødder, for med dit start niveau er risikoen for skader simpelthen alt for stor.

Mit råd er at sænk målet til omkring 2600-2700, så du mere sikker på at nå målet=succes :pumpin:

og du mindsker risikoen for skader. Ville jo være trist at nå 3000 og så få en skade der ødelægger din værnepligt.

Dine chancer for at blive elitesoldat afhænger IKKE af dit startniveau som soldat, det er meget mere et spørgsmål om indstilling.

Ps Jeg er på MSN nu hvis du vil chatte

Jeg tror bare godt på de 3000 meter er muligt uden skader, som sagt har jeg 4½ måned det kræver bare et begynder program der stiger....

har addet dig msn, kan bare ikke finde dig..

Altså fint du ikke tror på mig men jeg er en gut på 70 kg og tror bare lige jeg skal igang....'

men måske skulle jeg finde en anden, hvis du ikke lyster at hjlpe mig, jeg tror bare her efter de 2 første uger kan jeg gøre det meget bedre

Edited by Jonasgodsk
Link to comment
Share on other sites

Michael er ikke nervøs for om du kan nå målet. Men om du bliver skadet, af den ret intensive træning der skal ligges for dagen hvis du vil nå dine mål.

vis du har kogt røv den seneste år, er dine sener og led ikke klar til at blive tæsket igennem. dine muskler og lunger skal nok klare det, og du vil se en god fremgang. Men risikoen for skader er relativt høj med det, lad os være ærlige, ringe udgangspunkt.

Hvis du fx havde styrektrænet eller lignedne og således styrket kroppen den vej, ville jeg ikke være så nervøs.

Nu er ansvaret jo helt dit eget, og hvis du bruger bare 1 times kvalitets tid med Google kan du nemt finde et program der sætter dig i stand til at løbe 5 km i streg, og nok kan laves om til at forbedre din Vo2Max ift. en coopers.

Link to comment
Share on other sites

Jonas, mit indlæg har absolut intet med at gøre om jeg gider hjælpe dig eller ej, men jeg nægter at lave et program til dig hvor jeg ved at risikoen for skader vil stige voldsomt i løbet af de 4½ månede.

Du søger hjælp, jeg tilbyder. Om du vil tage imod eller ej er op til dig.

Jeg har så bare endnu et godt råd: Hvis du ikke er villig til at lytte til råd, så søg IKKE ind som elitesoldat, det vil du aldrig overleve hvis du ikke indser at andre måske ved bedre.

Jeg har sendt dig en mail, jeg kan godt se dig på MSN men ikke skrive, ved ikke hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share