Vægttab er gået i stå ..


Nicole
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har været rundt og kigge i forummet, men synes ikke lige der var noget der hjalp. Mit vægttab er gået godt og grundigt i stå på det seneste, og tænkte på om I havde nogle gode råd, der kunne sætte det i gang igen.

Jeg er en pige på 18 år, 174 cm høj og vejer 86 kg. Jeg har brugt diverse beregnere herinde og har regnet mig frem til at mit totale energiforbrug (på de dage hvor jeg laver mindst) er ca. 2500. Jeg vejer al min mad, og har et dagligt kalorieindtag på ca. 1200 kcal.

Jeg anvender ”Myfitnesspal” (smartphone app) for at holde styr på dette og fordelingen mellem fedt, protein og kulhydrat ligger hvor det skal.

Jeg prøver at holde mit guf indtag nede, men hvis jeg spiser guf er det som regel en-to småkager, maks. 5 chokobons eller en smule chips. Jeg drikker ikke sodavand (jeg kan ikke lide kulsyre), men drikker for det meste vand, med undtagelse hvis jeg har lyst til et glas juice eller mælk.

Jeg går tur med min hund hver dag, (ca. 1 km.) og derudover bruger jeg ”Just dance” spillets ”Sweat” program, hvor man kan se hvor mange kcal man har forbrændt (Ved ikke lige hvor præcist det er…), og det bruger jeg 3-6 gange om ugen, med en gennemsnitlig forbrænding på 400 kcal.

Min vægt har ligget stille de sidste 3-4 uger og mit mål er en vægt på ca. 65 kg.

Håber I kan komme med nogle gode råd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget har du tabt dig indtil videre, og over hvor lang tid?

Det råd, jeg oftest læser, når folk spørger om dette, er, at man skal prøve at ruske op i rutinerne. I dit tilfælde vil jeg sige, at du skal prøve at spise lidt mere - eller måske gå efter ikke at ramme helt det samme antal kcal hver dag. Du er som jeg forstår det som minimum 1300 kcal i underskud hver dag, men det anbefales så vidt jeg ved, at man er 500-1000 kcal i underskud om dagen. Så hvis jeg var dig, ville jeg sætte indtaget op til 1500 kcal om dagen - nogle dage 16-1700, andre dage 1400, så der kommer variation i det. Så er der mindre risiko for, at kroppen vænner sig til det. Derudover kan du jo skrue lidt op for motionen, hvis du har mulighed for det.

Når det så er sagt, er det altså også ganske normalt, at vægten i en periode står stille. Men 3-4 uger lyder af lang tid, så kan godt forstå, at du er træt af det nu.

Edited by Retchen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Retchen. Hvis man igennem længere tid har spist for lidt begynder kroppen at holde på det den har og vægten står stille.

Når man så begynder at spise mere så begynder man pludselig at tabe sig igen.

Jeg ville køre med et dagligt kalorieunderskud på 500-700 kcal, helst ikke mere

Link to comment
Share on other sites

Da min vægt var på sit højeste vejede jeg 104 kg. og det er ca. 1 år siden.

Da jeg begyndte mit vægttab havde jeg kun ændret min kost, og dyrkede ikke nogen form for motion. For 4-5 måneder siden begyndte jeg at dyrke motion i håb om at det så ville gå lidt hurtigere med vægttabet, og det gjorde det et stykke tid, men det står bare stille nu…

Det er lidt svært at skrue op for motionen, da jeg har et handicap, der gør, at jeg højst må gå 2 kilometer om dagen.

Jeg kunne vel godt prøve at spise lidt mere og se om det hjælper :)

Link to comment
Share on other sites

Trist når tingene står stille, men der skal nok komme gang i det igen.

Jeg er enig i at du nok skal spise mere, fyld evt op med grøntsager.

Ang. motion så kunne svømning være godt, ved dog ikke hvilket handicap du har, men går ud fra at hvis du kan gå så kan du nok også godt svømme.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share