smerter i knæet


CSHH
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg kom igang med at løbe for lidt over en månedstid siden. Jeg har ikke lavet en skid de sidste par år, udover at drikke alkohol, spise fast food og ryge 1-8 cigaretter om dagen.

Ikke et godt grundlag for at få opbygget en god form.

Men jeg begyndte så småt at løbe, og min første tur var på 12,5 kilometer. Så holdte jeg et par ugers pause, hvorefter jeg tog ud og løb 10 kilometer, tre dage i træk. Jeg kørte på et "rush" af min gode form. Jeg løb med et gennemsnit på omkring 11 km/t.

Jeg slappede derefter af i 4 dage, og var så ude og løbe 21 km på 2 timer.

Efter det løb jeg imellem 30-40 km ugentligt, og forbedrede mine tider drastisk.

For lidt over en uge siden, var jeg så ude og løbe 13 km, rundt om brabrand søen, og hjem igen. Jeg løb det på en times tid, men de sidste 500 meter, begyndte der en seriøs smerte i mit knæ, og jeg overvejede at stoppe. Knæet havde bidt fra sig, i en meget mild smertegrad under løbet, men det blev helt vildt her. Men jeg forsatte de 500 meter, og var derefter hjemme, og haltede lidt rundt.

5 dage efter ville jeg ud og løbe 10 km efter arbejde, men måtte give op efter 3 km. Jeg er ganske sikker på at det er et løberknæ jeg har erhvervet mig. Men hvordan fanden får jeg det pis væk?

jeg løber gerne meget, og styrketræner 10 timer om ugen, så jeg kan blive ret ripped, og mine resultater i både kondi og styrke har ifølge mig selv, været ganske tilfredstillende.

Men hvad gør jeg med mit løb, og konditionstræning? kan jeg forsat løbe, bare langsommere og kortere? Eller skal jeg holde mig fra det, og evt cykle eller svømme istedet?

Jeg har super gode løbesko der passer optimalt til min fod og trådemåde. Jeg har aldrig rigtigt døjet med knæet, heller ikke i mine yngre dage, da jeg spillede fodbold konstant, udover de 3 gange ugentlige træning og 1 gange kamp. Der havde jeg blot en træls lyske og lårforstrækning i massevis.

Jeg har ikke smerter i knæet til hverdag, når jeg går. Heller ikke selvom det er op ad trapper, eller bakker. Eller ned for den sags skyld. Så måske kan det også blot være en overbelastning? men jeg vil vældig gerne høre jeres eventuelle råd og erfaringer.

Mvh. CSHH

Link to comment
Share on other sites

Du har øget din løbemængde alt for hurtigt, og det er højst sandsynligt det, som har forårsaget en overbelastningsskade.

Du bør være meget mere tålmodig med at optrappe dit løb, og løbe jævnligt, fremfor at løbe 21 km en dag også holde pause i en uge osv.

Lav en fast plan om, at løbe 2-3x/uge, hvor du starter fra scratch også øger gradvist. På den måde har dine led, ligamenter og sener også en mulighed for at nå at tilpasse sig den øgede belastning.

Min erfaring siger mig, at det kan være klogere at planlægge sin træning i min (tid) fremfor km (distance), da man oftest ved km altid er fokuseret på at løbe hurtigere end hvad godt er. En god tommelfingerregel siger, at man kan øge med 5-10%/uge, men vær opmærksom på signalerne fra din krop.

Det kan være svært at styre sit ego i starten, da man ikke føler at man er brugt - find derfor et alternativ til din konditionstræning andet end løb. Det kan, som du selv nævner, være cykling eller svømning.

Link to comment
Share on other sites

Juan har sådan set givet dig det rigtige svar.

Som alternativ til løb, kan crosstrainer også bruges.

Du skal være obs på at træning med 5 dages mellemrum er ret ind effektivt. Specielt hvis det er med realtivt lav puls og hastighed.

Du kan læse lidt mere op på restititution osv. på løbesiden dk. Der er også et begynder program på MOL.

Løbesiden forklare dog de forskellige aspekter omkring løb, kost og restititution på en nem pædagogisk måde

(mener jeg)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share