Musli/havrebar sundt?


simdk
 Share

Recommended Posts

Har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med at svare på :)

Har hørt at muslibars er ret usundt, fordi der er meget sukker og fedt i, derfor har jeg ledt efter et alternativ, som jeg så har fundet i netto:

Det er noget der hedder havrebar, fra weetabix der står at de er fyldt med fibre og at der er under halvdelen af sukker som der er i andre barer.

Nærings- og indholdinformation er her: NUTRITION PER BAR 100g Energy (Kilojoules) 329kJ 1431kJ Energy (Calories) 79kcal 342kcal Protein 1.6g 6.9g Carbohydrate 11.9g 51.7g (of which sugars) 3.6g 15.5g Fat 1.5g 6.5g (of which saturates) 0.5g 2.1g Fibre 5.6g 24.3g Sodium 0.02g 0.08g Salt Equivalent 0.05g

0.21g

inhold: Cereals (Whole Oats (29%), Rice, Whole Wheat (3.0%)), Prebiotic Oligofructose Syrup, Milk Chocolate (8%) (Sugar, Cocoa Butter, Skimmed Milk Powder, Cocoa Mass, Full Cream Milk Powder, Milk Fat, Emulsifier: Soya Lecithin), Cereal Flours (Rice, Wheat), Grape Juice Concentrate, Glucose Syrup, Humectant: Glycerol, Sugar, Wheat Gluten, Vegetable Oil, Skimmed Milk Powder, Natural Flavouring, Malted Barley Extract, Defatted Wheat Germ, Dextrose, Salt, Emulsifier: Soya Lecithin, Antioxidant: Tocopherols.

Der er jo relativt få kalorier i sådan en bar, selvfølgelig er chokoladen usund, men den tager jeg af, da jeg ikke kan lide chokolade. men er der nogle der kan sige om de er meget usunde eller om de er okay at spise?

på forhånd mange tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Om de er sunde? Nej, de er fyldt med en masse tarveligt lort, og indeholder desuden næsten intet protein.

Om de er ok at spise? De fleste ting er ok at spise i små mængder.

Det var nok også lidt forkert formuleret og spørge om de er sunde! Mit spørgsmål er mere om de ikke er bedre end andre barer, da de indeholde få kalorier 80 pr. bar og "kun" 3,6 g sukker og også kun 0,5 g mættet fedt pr. bar?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelavet knækbrød som snack!!! Tager max. 25 min!!!

Opskrift:

1 dl grofthakkede græskarkerner

1 dl grofthakkede solsikkefrø

1 dl hørfrø

1 dl havregryn

2 dl rugmel eller grahamsmel og rugkerner

2 tsk bagepulver

4 ske (Store) protein pulver

½ tsk salt

1½ dl olie

Ca. 2 dl vand

Hvis du gerne vil have det lidt sodere, sa tilfor f.eks. rosin, gojibær, tranebær eller lign. i dejen... Kun fantasien sætter grænser...

Fremgangsmåde

Bland alle de tørre ingredienser og tilsæt vand og olie og rør dejen sammen til en klistret masse.

Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir ad to omgange. HUSK at skære dejen i passende stykker, glemte jeg selv!!

Bag knækbrødene ved 200 grader i 15-20 minutter.

ENJOY!!!!

Edited by Camilla Krogsgaard
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej. :4smartass:

Jeg mener, at alt - undtagen hashkager (hihi) - kan indgå i en sund kost. Hvis man kun spiser en lille mænge af en "usund" vare - og den øvrige kost er sammensat sundt - har man en sund levevis m.h.t. ernæringen.

Om de nævnte bar er "sunde" eller "usunde", vil jeg ikke udtale mig om.

Men det er helt sikkert, at jeg vil prøve dem. Jeg fik nemlig konstateret sukkersyge diabetes type 2 sidste år. Så jeg er på jagt efter sådanne bar med kun lidt sukker i.

Der findes et andet mærke af bar. Mærket indeholder en bar med chokoladesmag, en med jordbærsmag og en med karamelsmag. De smager fint. Disse indeholde kun lidt sukker. Desværre koster de 10,50 kr per styk.

Jeg vil ikke fortælle, hvad mærket hedder her, da det må vi vist ikke.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share