Rød kød - farligt ikke farligt?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

En jeg kender er blevet vegetar fordi at han og konen mener at kød er skadeligt og kan føre til både det ene og det andet. Han sagde desuden at han havde dykket lidt i forskningsartiklerne på området, og mente at de tilgængelige resultater understøttede hans holdning. Jeg har ikke selv søgt dybere i det, men fandt dog lidt her:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/du-far-darligere-helbred-af-rodt-kod

Det norske sundhedsvæsen anbefaler at man maksimal indtager 500g rød kød (får, svin, ko i den dur) om ugen, hvis man skal tro artiklen. Jeg er dog altid lidt skeptisk, fordi at det hele tiden ser ud til at anbefalingerne ændrer sig, og at videnskaben langt fra er så sikker som journalisterne der fortolker den, eller deres pressemeddelelser lader os tro, og at resultaterne ofte kan være støj, men det er bedre at have et svagt resultat end ikke at have et resultat.

Så hvad er op og ned i den debat?

Vh Troels

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en af de tilbagevendende diskussioner, ligesom "vitaminpiller øger dødeligheden" og "mælk er usundt" f.eks.

Det er ikke så meget tvivl om, at der forefindes en korrelation mellem højt indtag af rødt kød og højere dødelighed, men betyder det at rødt kød er skyld i den højere dødelighed. Nej, ikke nødvendigvis. Ligesom sammenhængen mellem vitaminpiller og højere dødelighed er der meget sandsynligt andre årsager til grunde.

Et eksempel kunne være at kigge på de personer der indtager store mængder (rødt)kød. Mange er sikkert folk der nægter at spiser grøntsager, måske ikke motioner ligeså meget som de burde osv. Så direkte at give rødt kød skylden for den højere dødelighed er langt fra en sikker konklusion.

Her er en rimelig god kritik af artiklen du linker til: http://www.smith-nutrition.dk/2012/05/rodt-kod-det-er-slet-ikke-sa-farligt/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share