Træning som supplement til marathon træning


Christian Tambo Holm
 Share

Recommended Posts

Hej eksperter :).

Jeg skal til at begynde på et løbeprogram hvor jeg træner op til at kunne løbe et marathon på 26 uger.

Det vil sige at jeg kommer til at løbe omkring 4 dage om ugen. Dertil bliver jeg anbefalet at styrketræne, for specielt at styrke ryg og maveregionen så den er bedre rustet til de lange løb.

Jeg vil høre om i har nogle gode råd til hvordan sådan et program kan se ud, eller måske endda har et program der kan anbefales. Umiddelbart tænker jeg at 2 dage med styrketræning vil være det bedste, da jeg som sagt skal løbe 4 dage om ugen, og tænker at minimum 1 hviledag ville gøre godt. Jeg glæder mig til at høre fra jer :).

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Udgangspunkt? Har du løbet, har du ekstra vægt der skal smides, hvad er din profil? Skadeshistorie mm.

Alle disse ting er vigtige for at planlægge et forløb. Hvad er målet med marathon? At gennemføre fornuftigt på 4-5timer, komme under 4timer, komme tæt på 3timer, eller lave en sub3 mararthon?

26uger er et langt forløb, jeg vil starte med at hakke det lidt op i faser, så kan du nemmere overskue det.

Det er fint med styrketræning ved siden af, men den skal være specifik for dit løb (prioritering). For tung styrketræning gør dig kun langsom, mens korrekt core-styrke mm. hjælper dig til at blive en super løber.

/N

Link to comment
Share on other sites

Udgangspunkt? Har du løbet, har du ekstra vægt der skal smides, hvad er din profil? Skadeshistorie mm.

Alle disse ting er vigtige for at planlægge et forløb. Hvad er målet med marathon? At gennemføre fornuftigt på 4-5timer, komme under 4timer, komme tæt på 3timer, eller lave en sub3 mararthon?

26uger er et langt forløb, jeg vil starte med at hakke det lidt op i faser, så kan du nemmere overskue det.

Det er fint med styrketræning ved siden af, men den skal være specifik for dit løb (prioritering). For tung styrketræning gør dig kun langsom, mens korrekt core-styrke mm. hjælper dig til at blive en super løber.

/N

Tak for respons :). Mit udgangspunkt er at jeg lige nu vejer 78 kg, og er 191 cm høj. Så vil ikke mene at jeg skal priotere at smide kilo. Jeg har før løbet op til en distance på 24 km på 2 timer, og et par halvmaratoner, men aldrig længere end det. Har haft en pause på en 3 måneder og lige nu er formen nok til at kunne løbe 14 km på 1 time og 5-10 min. plus/minus en smule. Målet er først og fremmest at kunne gennemføre et maraton, men havde selv tænkt på en tid omkring 4 timer. Kan godt lide at presse mig selv. De 26 uger er et program jeg har fundet på nettet, som jeg umiddelbart lige synedes så ud til at være overskueligt. Skadehistorien er ikke den vilde, har haft lidt småskavanker før med ankel og knæ, men mest på grund af overtræning. Synes det lyder godt med core træning, havde også selv tænkt lidt i den retning, har dog ikke meget erfaring inden for styrketræning af kroppen. Er der noget du kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share