Opbygge muskler samtidig med at holde en nogenlunde lav fedt%


Pladask
 Share

Recommended Posts

Hej folkens, jeg er kommet i lidt af et dilemma, jeg har fået en frygtelig masse tid, som jeg så har valgt at bruge på træning. Jeg er så bare sådan rimlig meget forvirret ang. kosten. Fik lavet sådan en plan, men den er ikke ti kopper pis værd.

Men mit store spørgsmål er, om det er muligt på nogen som helst måde at blive størrere rent muskel mæssigt, samtidig med at man beholder en rimlig lav fedt %, og forbedre sin kondition.

Lige nu træner jeg 5-7 Dage i ugen, og har som regl min. 30 min cardio, med i min træning, og ud overdet, spinning, crossfit og boksning flere gange i ugen.

Hvis mine stats skulle gøre nogen forskel:

Alder :18

Højde: 170

Vægt: 67.7

Fedt % (atletisk)

Fat mass 2.9 kg

Bmi 23.4

Er dog lige startet på at tage kreatin, har taget det i en uge, og kan det passe at det er det der har gjort at min fedt % er steget fra 3.3 til 4.3 efter målingerne?

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er jeg uenig med dig Martinnr. Mener ikke der er nogen grund til at undgå fedt. Tværtom skal man sørge for at få dækket sit behov. Omkring 1 g/kg er meget godt at gå efter som minimum.

Nu skrev jeg jo heller ikke "undgå", men "skær ned". Det er ikke en diæt.;-) Selvfølgelig skal man have fedt. Det er jo essentielt.
Link to comment
Share on other sites

Måske var det en idé at kombinere styrketræningen med noget HIIT (High Intensity Interval Training) på hviledagene (fra styrketræning), hvis du gerne vil holde fedtprocenten eller endda sænke den. Bare sådan 15-20 minutter 3 gange i ugen, fx en gang spurt nede på den lokale fodboldbane. Der er en række forskningsresultater, der dokumenterer en positiv effekt af denne træningsform på fedtforbrænding og muskelopbygning. Og den skulle fint kunne kombineres med styrketræning. Men det er vist gammel viden.

Personligt orker jeg ikke længerevarende kredsløbstræning, men jeg har ingen erfaring med et træningsprogram bestående af både styrketræning og HIIT. Men det skal da undersøges, så jeg starter et 8 ugers HIIT-program her en af dagene...;-)

Nogen erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Der er en række forskningsresultater, der dokumenterer en positiv effekt af denne træningsform på fedtforbrænding og muskelopbygning.

Jeg vil nu gerne se de forskningsresultater. Jeg tror næppe HIIT kredsløbstræning har en direkte muskelopbyggende effekt. Så snakker vi plyometrisk træning eller lign. som ikke høre under traditionel HIIT. Jeg tror nu heller ikke det har en mere positiv effekt på fedtforbrændingen end længerevarende kredsløbstræning. 20min HIIT er ikke bedre end 40 min roligt løb, hvis vi kun snakker fedtforbrænding.

HIIT er bestemt ikke en dårlig træningsform, tværtimod, jeg mener bare ikke man bør ligge det op som den "bedste" træningsform. Men man kan fint dyrke styrketræning og HIIT kredsløbstræning kombineret, det er ikke unormalt, grundet den forholdsvis korte tid det tager.

Jeg er faktisk også lodret uenig med Bente Klarlund i artiklen omkring muskelopbygning og vægttab. Hun skriver bl.a. "Der er ingen fordele ved at skifte mellem dage med energioverskud og energiunderskud". Det mener jeg ikke er korrekt, hvis man er god til at styre sit kalorieindtag. Man kan fint tabe sig på kredsløbsdage, og opbygge muskler 24-48 timer efter et styrketræningpas, det er ganske normal praksis for både seriøse og semi-seriøse BB'er. Intermediate fasting er f.eks. også et skift mellem fedtforbrænding og muskelopbygning gennem kostplanlægning, som rigtig mange har god erfaring med. Det er bare ikke noget man skal rode sig ud i, får man har styr på kostplanen og træningen. Med andre ord, er det ikke for nybegyndere.

Mit bedste bud er også som allerede nævnt et moderat kalorieoverskud. Det er en rigtig god idé at dyrke kredsløbstræning (HIIT eller mere traditionelt er ligegyldigt), men husk det er kalorieindtaget der bestemmer vægten i sidste ende, og ikke hvor meget kredsløbstræning du dyrker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share