Tabata


aktivpigen
 Share

Recommended Posts

Har prøvet dem på spinningscykel, da almindelig kondicykler ikke er i stand til at levere den nødvendige modstand. Det er en tidseffektiv metode til kondiforbedring og vil tro at effekten er sammenlignelig med det du ser ved sk Vmax intervaller. Tempoet, der arbejdes ved er så højt at der vil ske adaptationer i de hurtige enheder i ens muskulatur, der ellers vil belastes minimalt af mere udholdenhedstræning. Har en smule tvivl om det er tilstrækkeligt i forhold til udholdenhedspræstation, men har aldrig prøvet at lade det udgøre al min hårde træning.

Ulemper ved tabata intervaller er at de kræver adgang til nogenlunde præcist udstyr og er svære at udføre i andre discipliner end cykling (crosstrainer og romaskiner kan også tænkes at virke ligesom skøjteløb, hvortil de oprindeligt er udviklet).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="AndreasH" data-cid="1620838" data-time="1356748376"><p>
Har prøvet dem på spinningscykel, da almindelig kondicykler ikke er i stand til at levere den nødvendige modstand. Det er en tidseffektiv metode til kondiforbedring og vil tro at effekten er sammenlignelig med det du ser ved sk Vmax intervaller. Tempoet, der arbejdes ved er så højt at der vil ske adaptationer i de hurtige enheder i ens muskulatur, der ellers vil belastes minimalt af mere udholdenhedstræning. Har en smule tvivl om det er tilstrækkeligt i forhold til udholdenhedspræstation, men har aldrig prøvet at lade det udgøre al min hårde træning.<br />
Ulemper ved tabata intervaller er at de kræver adgang til nogenlunde præcist udstyr og er svære at udføre i andre discipliner end cykling (crosstrainer og romaskiner kan også tænkes at virke ligesom skøjteløb, hvortil de oprindeligt er udviklet).</p></blockquote>

Det er ret forkert at sige at man skal bruge præcist udstyr til at udføre tabata intervaller. Du kan udføre hvilken som helst øvelse hvor din form/teknik ikke går af fløjten når du bliver træt. Der er fx ikke noget i vejen for at lave tabata lunges eller Push ups. Eller hvad ens fantasi nu udtænker.

Og umiddelbart mener jeg tabata blev opfundet af nogle japanske gutter med en cykel og ikke skøjter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil lige pointere at mit indlæg ikke indeholdt noget spørgsmål, det var blot mine egne erfaringer der blev delt.

At lave tabatha i styrketræningsøvelser er ikke umiddelbart i stand til at belaste kredsløbet noget der minder om maksimalt og har derfor næppe nogen effekt på ens kondition. Hvis man læser orginal publikationen omkring tabatha intervaller kan man se hvor jeg henter baggrundsviden fra!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392

Link to comment
Share on other sites

Martin bahrs

jep, men hvad skulle pointen være med deT?

Jeg ved ikke med dig, men alt jeg laver i min træning har den pointe at jeg skal blive i bedre form.

Jeg føler på min krop at jeg bliver bedre til at tolerere syre i musklerne ved at lave tabata intervaller i forskellige øvelser. om det så er videnskabeligt undersøgt om det skulle virke er jeg sådan set komplet ligeglad med. Hvis jeg føler det virker for mig, ja så virker det.

Derudover kan tabata bruges som en slags joker i ens træning hvor man lige kan få kørt nogle hurtige reps af hvis man har lidt energi til overs. Det er jo bare endnu en ting i en stor værktøjskasse.

Link to comment
Share on other sites

jamen det er formentligt forskningsmæssigt underbygget.

Spørgsmålet er om forbedringerne i V02max gør sig gældende i de tilfælde hvori der ikke er nok muskelmasse involveret til det har en central effekt?

og spørgsmålet er om den anaerobe træning ikke kan optimeres med:

Højere intensitet

Længere varighed

Længere pause

Større volume

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt heller ikke min mening at sige at tabata er det bedste inden for VO2 max forbedring, men blot at det kan bruges som et redskab hvis man ikke lige har overskud til at lave noget hårdere end de 4 minutter det nu tager.

Og det er også stensikkert at man kan optimere den anaerobe træning med andre parametre, men det er heller ikke min mening at sige tabata skal være den eneste måde at træne på, blot noget man kan hive ud af ærmet hvis man lige vil lave lidt mere i ens træning inden man går hjem.

men du har helt ret i der er flere metoder man kan træne mere effektivt, ikke dermed sagt at man ikke kan bruge tabata til noget som helst hvis man ikke sidder på en cykel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share