Råstyrke


Bjerring1992
 Share

Recommended Posts

Hej alle :-)

Jeg er frisk gut på 20 år. Jeg går til Crossfit 3 gange om ugen hvor jeg deltager i en WOD

Men jeg mangler noget råstyrke, så jeg er begyndt at overveje at styrketræne lidt ved siden af mit Crossfit, Vi snakker et par gange om ugen som supplere mit Crossfit. Men jeg er lidt på bare bund, hvad ang. styrketræningsprogrammer, har prøvet at lede efter nogle men uden held.

Så jeg vil høre om der ikk nogen derude der kan hjælpe mig på rette spor :D?

På forhånd mange tak :D

Link to comment
Share on other sites

Okay super mange tak for svaret.

Men kan se at, hvis man skal køre det efter bogen så skal man træne 4 dage, og jeg træner som sagt kun 2 dage, hvor jeg styrke træner. Kan man lægge dem sammen, Feks. lægge bænk pres og press sammen og dødløft lægger man sammen med Squat?

Og man skal vel træne andet and bare de 4 øvelser :D

Edited by Bjerring1992
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, så trænede jeg squat og bænk samme dag, og dødløft og pres samme dag. Jeg trænede det også kun to gange ugentlig.

Med hensyn til hjælpeøvelser, så trænede jeg bare de øvelser jeg havde lyst til. Kører aldrig et program helt strict, men mere efter hvad jeg har lyst til på dagen :)

Men hvis du søger på programmet, så ligger der mange forskellige forslag til hjælpeøvelser, især fordi volumen ikke er særlig høj.

Link to comment
Share on other sites

Forstår du ikke Wendlers system?<br /><br />

<br /><br />

Der er mange vej til rom, ligesom der er mange måder at øge sin styrke på. 5x5 er også en mulighed. 3x3 er ligeså osv.... <br /><br />

<br /><br />

Her er et foreslag til 5x5<br /><br/>

<br /><br />

<a href='<a href='http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5'>http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5</a>'><a href='http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5'>http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5</a></a><br /><br />

<br /><br />

Og hvis du kun har to dage, så justerer du bare programmet så det passer dig. <br /><br />

<br /><br />

Det vigtigste er ikke, at du følger et program til punkt og prikke. Det vigtigste er bare, at du kommer afsted så meget som muligt og river i nogle tinge jern. Du træner jo CF tre gange i ugen, så du rammer jo dine muskelgrupper flere gange på en uge.<br /><br />

<br /><br />

Jeg kender en del, som har kørt Wendler inden de lavede en WOD.<br /><br />

<br /><br />

Der er som sagt mange måder at gøre det på.

Edited by lassehall
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige prøvet at lave et program som jeg lidt havde regnet med at køre til mit supplerne styrketræning til CF. Er det helt ud i hampen?, hvis det er det, hvad er så galt :-)("Ringe" er gymnastikringe). Har prøvet at efter ligne det lidt med Wendler´s

Bænk og Squat

Bænk Pres

5x5

Squat

5x5

Push Ups "ringe"

3x maks

KB Swing

5x20

Dips

3x maks

Romaskine

2x 500 m

Dødløft og Press

Dødløft

5x5

Press

5x5

BOR

5x5

KB Press

5x5

Pull Ups

3x maks

Romaskine

2x500 m

Link to comment
Share on other sites

Så længe CF er dit primære formål, så er det imo fint. Men hvordan ser din uge ud? Jeg tænker her på restitution.

Og vigtigst af alt, hvordan har du planlagt din progression?

Jeg kan ikke helt lige se sammenhængen med Wendlers, men det er også lige godt.

Du kan sagtens bare køre de 4 store, og så tage de hjælpeøvelser du har lyst til.

Edited by lassehall
Link to comment
Share on other sites

Min uge er sådan her:

Mandag: WOD

Tirsdag: Bænk og Squat

Onsdag: WOD

Torsdag: Dødløft og Press

Fredag: WOD.

Også slappes der af i weekenden.

Men det med progression, ved jeg faktisk ikk så meget om og jeg forstår ikk rigtig noget af det når jeg læser om det :D

Ang sammenhængen, så er det bare fordi jeg har taget de 4 store også delt dem op også tilføjede nogle hjælpe øvelser, ikk fordi det er det store.

CF er mit primære mål. Styrketræningen er bare lidt supplerende, for at få en smule mere styrke.

Edited by Bjerring1992
Link to comment
Share on other sites

Har lige været inde og læse lidt om progression. Og sådan som jeg kører det, kan feks. være 5x5 i dødløft, i det første sæt er det med 85% af 5RM, andet sæt 90% af 5RM, tredje sæt 95% af 5RM, og fjerde og femte kan være begge være 100%, det kommer lidt an på hvordan kroppen har det den dag, men det kan også godt være nogle gange af jeg kun køre 100% i fjerde og lidt over 100% i femte og hvis jeg kun kan komme op på 3 reps i femte sæt med lidt over 100% i 5RM så er det det. Sådan kører jeg det, ved ikk om det er helt forkert? :)

Forstår ikk lige det første du skrev :-D?

Edited by Bjerring1992
Link to comment
Share on other sites

Det ligner på ingen måde 5/3/1 det du har skrevet, så jeg kan ikke helt se hvor du mener inspirationen er hentet fra. Og du skriver du vil køre 5x5 hvilket såmænd er ganske fint hvis det er du vil køre, men du skriver ikke noget om hverken vægt eller % af en eller anden RM, så du vil få rigtig svært ved at holde styr på progressionen i din træning. Og lige præcis 5/3/1 er utroligt simpelt, og meget struktureret. Du kan regne dine løft ud flere måneder i forvejen og følge din fremgang meget præcist. Så jeg vil anbefale dig at læse alt om programmet igen og igen til du forstår det, for det er ikke det klogeste i verden bare at sige 5x5 på dagsformen og så tro det er fint. '

Og så ville jeg sætte min styrketræning højere i de 4 løft end du mener er nødvendigt. De 4 løft er højst sandsynligt grundstenen for al den træning du kommer til at lave i CF, og det er svært at være "for stærk". Jo mere overskud du har på de tunge løft, jo lettere vil vægte på 50% af det føles når du laver en workout.

Jeg kan sende dig et Excel ark hvor du bare smider din 1RM ind i de 4 løft, så regner programmet selv dine løft ud for en måned ad gangen. Så slipper du for at tænke på hvor meget der skal på stangen de forskellige dage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på, at du helt forstår det med progression. 100% af din 1RM, er det du kan løfte en gang.

Dvs. Dit max i bænk er 100kg, og derved er din 1RM 100. 80% er defor 80kg.

Så det du siger er, at du vil køre max i de sidste to sæt? Hvilket ikke giver mening, når du gerne vil kører fem gange fem.

Enten så skal du læse mere, eller lytte til hvad Martin og jeg fortæller.

Du kan også anvende en mere simpel form for progression, hvor du bare stiger 2,5 eller 5 kg når du kan lave 5 x 5 med en bestemt vægt. Derved skal du ikke udregne en masse, men prøve at finde en vægt du kan lave 1x5, 1x5, 1x5, 1x4 og 1x 3 eksempelvis. Så kæmper du for at nå op på 5 x 5, og når du kan det, så stiger du i vægt.

Giver det mening?

Link to comment
Share on other sites

Det ligner på ingen måde 5/3/1 det du har skrevet, så jeg kan ikke helt se hvor du mener inspirationen er hentet fra. Og du skriver du vil køre 5x5 hvilket såmænd er ganske fint hvis det er du vil køre, men du skriver ikke noget om hverken vægt eller % af en eller anden RM, så du vil få rigtig svært ved at holde styr på progressionen i din træning. Og lige præcis 5/3/1 er utroligt simpelt, og meget struktureret. Du kan regne dine løft ud flere måneder i forvejen og følge din fremgang meget præcist. Så jeg vil anbefale dig at læse alt om programmet igen og igen til du forstår det, for det er ikke det klogeste i verden bare at sige 5x5 på dagsformen og så tro det er fint. '

Og så ville jeg sætte min styrketræning højere i de 4 løft end du mener er nødvendigt. De 4 løft er højst sandsynligt grundstenen for al den træning du kommer til at lave i CF, og det er svært at være "for stærk". Jo mere overskud du har på de tunge løft, jo lettere vil vægte på 50% af det føles når du laver en workout.

Jeg kan sende dig et Excel ark hvor du bare smider din 1RM ind i de 4 løft, så regner programmet selv dine løft ud for en måned ad gangen. Så slipper du for at tænke på hvor meget der skal på stangen de forskellige dage.

Det vil jeg sku sætte pris på hvis du gad at sende sådan et ark.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på, at du helt forstår det med progression. 100% af din 1RM, er det du kan løfte en gang.

Dvs. Dit max i bænk er 100kg, og derved er din 1RM 100. 80% er defor 80kg.

Så det du siger er, at du vil køre max i de sidste to sæt? Hvilket ikke giver mening, når du gerne vil kører fem gange fem.

Enten så skal du læse mere, eller lytte til hvad Martin og jeg fortæller.

Du kan også anvende en mere simpel form for progression, hvor du bare stiger 2,5 eller 5 kg når du kan lave 5 x 5 med en bestemt vægt. Derved skal du ikke udregne en masse, men prøve at finde en vægt du kan lave 1x5, 1x5, 1x5, 1x4 og 1x 3 eksempelvis. Så kæmper du for at nå op på 5 x 5, og når du kan det, så stiger du i vægt.

Giver det mening?

Ja det giver bedre mening. Men den vægt man vælger at bruge, det skal være den samme vægt i alle sættene ikk?, og når man så kan klare den 5 gange i alle sæt så smider jeg 2,5 eller 5 kilo mere på, også starter jeg forfra med. Er det rigtigt forstået :)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share