ønsket om at blive frømand eller jæger?Trænings makker søges


Rasmus4180
 Share

Recommended Posts

Hej derude.

Jeg er 27 år ,og søger ind som frømand i år. Eller retter skal til ansættelses prøve i august, derefter optagelses prøve til oktober.

Har ret godt styr på hvad jeg skal træne, og hvornår i forløbet.

Men mangler en makker, både til march træning( røv kedeligt, alene.), og til undervands træning, da der er en masse ting man ikke må lave alene i svømmehallen.

Så hvis du bor på midt eller vestsjælland, og har samme planer som mig, så skriv

mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg nok hverken er i aldersgruppen eller bor på Sjælland - så vil jeg lige benytte muligheden for at ønske held og lykke til optagelsesprøverne - Det er en fed drøm at forfølge!

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus.

Med hensyn til træningsmakkere, så prøv at kontakte SSR, enten direkte eller via deres Facebook side. De har et par patruljer i Slagelse som træner mindst 1 gang om ugen. Meget af deres træning kan du naturligvis ikke deltage i qua du ikke er tjenestegørende hos dem, men jeg ved at SSR er flittige med at arrangere træningssamlinger for kommende ansøgere TIL SSR (ved godt at du søger noget andet), men mon ikke du kan få lov at være med.

Endvidere kan de måske skaffe dig nogle kontakter mht. træningsmakkere.

I dit ansøgningsforløb skal du måske til antagelsesprøven i august (prøve 1), men nogle år har Forsvaret afholdt antagelsesprøver både før og efter sommerferien. FPT og rekrutteringssektionen er gode at snakke med, og måske kan de også hjælpe dig med en makker når nu de første prøver har været afholdt i juni - hvis de altså stadig gør det.

Held og lykke med det hele, og at du forbliver skadesfri

Venlig hilsen

Martin

www.operatorslab.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg står selv med de samme ambitioner, men er dog bosiddende i Nordjylland, hvorfor træningsmakkere nok ikke bliver relevant. Vi kunne i stedet udveksle træningserfaringer.

Selv løber jeg o-løb så ofte som muligt og er medlem af o-klub. Jeg svømmer en til to gange i ugen. Desuden styrketræner jeg fullbody med fokus på core/ryg. Ellers er min træning meget alsidig, hvor jeg self. vægter løb højt. Der er derfor forholdsvis styr på den del.

Jeg er habil crawl og svømmer 3,8 km på 1 time og 5 i hav. I forhold til bryst kommer jeg dog lidt til kort, jeg kan godt bestå kravene til aspirant kursus, men jeg har ikke overskud, og min teknik er ikke suveræn.

300 m brystsvømning iført badebenklæder og svømmebriller på maksimalt 7 min. 00 sek.

1000 m brystsvømning - iført badebenklæder og svømmebriller på maksimalt 24 min. 00 sek.

Styrkekravene er jeg ikke bekymret for.

Jeg overvejer at anvende crossfit en gang imellem, som supplement.

I forhold til march træningen kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvor meget fokus man skal lægge på det. Jeg føler, at jeg er rimelig habil, og har flere gange gået 20/30 km med 30 kg på ryggen med snit på 5,5 - 6 km/t, hvorfor jeg føler at jeg er godt med. Den angivne distance med rygsæk er gået uden problemer, dvs. jeg følte da jeg kom i mål, at jeg kunne have gået distancen en gang til. Derfor har jeg valgt ikke at træne det så fandens meget, da jeg frygter en skade eller lignende. Jeg har mere fokus på at vende mig til mine støvler "Meindl Engadin", samt at gå med rygsæk. Distance og hastighed er underordnet for mig lige pt.


Jeg har svært ved at finde ud af om min taktik er rigtig i forhold til march. Jeg er af den opfattelse, at med en solid grundform og en stærk ryg/core, kommer du langt i forhold til march. Tilvænning af fødder og ben er self. vigtig, men her prioritere jeg korte lette ture fremfor lang tunge ture. Jeg går max. march 2/3 gange i måneden.

En typisk trænings uge for mig er +10 timer bestående af 3/4 styrketræningspas, 2/3 løb, 2 svøm, 2/3 cykling, 1 o-løb, 1 march i meget runde tal.

Hvordan ser din træningshverdag ud?

Hvad har du fokus på?

Hvordan håndterer du march?

Hvor meget fokus lægger du på bryst kontra crawl?

Edited by Kenneth-Armstrong
Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus.

Med hensyn til træningsmakkere, så prøv at kontakte SSR, enten direkte eller via deres Facebook side. De har et par patruljer i Slagelse som træner mindst 1 gang om ugen. Meget af deres træning kan du naturligvis ikke deltage i qua du ikke er tjenestegørende hos dem, men jeg ved at SSR er flittige med at arrangere træningssamlinger for kommende ansøgere TIL SSR (ved godt at du søger noget andet), men mon ikke du kan få lov at være med.

Endvidere kan de måske skaffe dig nogle kontakter mht. træningsmakkere.

I dit ansøgningsforløb skal du måske til antagelsesprøven i august (prøve 1), men nogle år har Forsvaret afholdt antagelsesprøver både før og efter sommerferien. FPT og rekrutteringssektionen er gode at snakke med, og måske kan de også hjælpe dig med en makker når nu de første prøver har været afholdt i juni - hvis de altså stadig gør det.

Held og lykke med det hele, og at du forbliver skadesfri

Venlig hilsen

Martin

www.operatorslab.blogspot.com

Hej Martin.

tak for dit gode råd, havde slet ikke overvejet at kontakte SSR, men er da en mulighed.Kunne godt forstille mig, at der måske var nogle af de gutter, der kunne finde på at søge FKP, en dag. Med hensyn til FPT og rekrutteringssektionen, så har jeg snakket med en frø, netop om dette med at finde en makker til ansættelses prøven. Men vil gerne igang med march træning og undervands træning med det samme. Har som sagt et trænings program, som jeg har fået hjælp til(frømand). Og det skal overholdes.

Endnu engang tak, vil helt sikkert kontakte SSR i slagelse, og hører, hvad der er af muligheder .

mvh Ras

Link to comment
Share on other sites

Jeg står selv med de samme ambitioner, men er dog bosiddende i Nordjylland, hvorfor træningsmakkere nok ikke bliver relevant. Vi kunne i stedet udveksle træningserfaringer.

Selv løber jeg o-løb så ofte som muligt og er medlem af o-klub. Jeg svømmer en til to gange i ugen. Desuden styrketræner jeg fullbody med fokus på core/ryg. Ellers er min træning meget alsidig, hvor jeg self. vægter løb højt. Der er derfor forholdsvis styr på den del.

Jeg er habil crawl og svømmer 3,8 km på 1 time og 5 i hav. I forhold til bryst kommer jeg dog lidt til kort, jeg kan godt bestå kravene til aspirant kursus, men jeg har ikke overskud, og min teknik er ikke suveræn.

300 m brystsvømning iført badebenklæder og svømmebriller på maksimalt 7 min. 00 sek.

1000 m brystsvømning - iført badebenklæder og svømmebriller på maksimalt 24 min. 00 sek.

Styrkekravene er jeg ikke bekymret for.

Jeg overvejer at anvende crossfit en gang imellem, som supplement.

I forhold til march træningen kan jeg ikke rigtig gennemskue, hvor meget fokus man skal lægge på det. Jeg føler, at jeg er rimelig habil, og har flere gange gået 20/30 km med 30 kg på ryggen med snit på 5,5 - 6 km/t, hvorfor jeg føler at jeg er godt med. Den angivne distance med rygsæk er gået uden problemer, dvs. jeg følte da jeg kom i mål, at jeg kunne have gået distancen en gang til. Derfor har jeg valgt ikke at træne det så fandens meget, da jeg frygter en skade eller lignende. Jeg har mere fokus på at vende mig til mine støvler "Meindl Engadin", samt at gå med rygsæk. Distance og hastighed er underordnet for mig lige pt.

Jeg har svært ved at finde ud af om min taktik er rigtig i forhold til march. Jeg er af den opfattelse, at med en solid grundform og en stærk ryg/core, kommer du langt i forhold til march. Tilvænning af fødder og ben er self. vigtig, men her prioritere jeg korte lette ture fremfor lang tunge ture. Jeg går max. march 2/3 gange i måneden.

En typisk trænings uge for mig er +10 timer bestående af 3/4 styrketræningspas, 2/3 løb, 2 svøm, 2/3 cykling, 1 o-løb, 1 march i meget runde tal.

Hvordan ser din træningshverdag ud?

Hvad har du fokus på?

Hvordan håndterer du march?

Hvor meget fokus lægger du på bryst kontra crawl?

Hej Kenneth, fedt lige at se hvad jeg konkurrer med;)Skal nok lige komme med et ordenligt svar, når jeg har bedre tid.Men mit program minder meget om dit, dog med en del undervands træning(uv-rugby). skriver en anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Respekt, 50 m under vand... Selv er jeg kun op på 35 ca!

Kan du dele nogle af dine erfaring i forhold til har god erfaring med hård syre træning og styrke-udholdenheds træning på en måde hvor man pænt slår slalom udenom skaderne?

Jeg kan kun anbefalde dig at melde dig ind i orienterings klub og deltage i løb... Det har gjort alt for mig! Man får virkelig en forståelse af orientering, når man snakker med de gamle hajer på +40/50 år, som har løbet o-løb hele deres liv... De har mange mærkelig tricks, som jeg aldrig selv havde overvejet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share