Må man træne hver dag?


rikkeedahl
 Share

Recommended Posts

Hej.
Jeg er en pige på 16 år og vil gerne have en flot veltrænede krop. Jeg er begyndt at følge et bestem træningsprogram, som bliver hårdere og hårdere for hver uge. Men jeg har hørt mange have forskellige meninger om, om man må træne de sammen muskler hver dag. Nogen mener at det er bedst at træne hver dag, andre mener det er sundt at have en dag pause.

Hvad er bedst/sundest? At træne hver dag eller at holde en dags pause?

Håber i kan hjælpe mig :-))

KH Rikke

Link to comment
Share on other sites

Der er intet i vejen for at træne hver dag - især ikke hvis du tilrettelægger træningen lidt så der variation.

Men hvis du fx laver styrketræning vil jeg dog ikke anbefale at træne de samme øvelser hver dag.

Her er det godt med restitution.

Men du kan godt fx træne splitprogrammer hvor muskelgrupperne er delt op på forskellige dage eller variere mellem styrke en dag, boldspil en anden, core en tredje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som du selv er inde på, er der bred enighed om at det ikke er optimalt at træne de samme muskler hver dag. Selv ikke det at løbe hver eneste dag er særligt anbefalesværdigt. Som tommelfingerregel skal musklerne have mulighed for pause til at restituere og blive klar igen.

Så ja, hvis det er den der squat challenge, vil jeg ikke anbefale dig at køre den fuldt ud. Nogle af elementerne er gode i den, men det største kritikpunkt i den må nok være den manglende pausedag hvor musklerne skal restituere. Dertil at man med fordel også kan varierer mellem flere øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share