Råd til blid men effektiv opstart?


Papapaya
 Share

Recommended Posts

Hej alle mennesker derude,

jeg håber virkelig på jeres hjælp. Jeg vil prøve at gøre det simpelt:

Om mig: Markant overvægtig (bmi over 33), i aldeles dårlig form grundet stillesiddende graviditet (pga bækkensmerter) og barsel (pga kompliceret kejsersnit) og fødder der skulle have været behandlet med indlæg for flere år siden. Derfor har jeg nu hver dag ondt i hofte, knæ, fødder. Og det får jeg selvfølgelig mere, jo mere jeg bliver i dårlig form og ingen muskler bygger op. Den berømte onde skrue.

Mit mål: At få mere energi i min hverdag. Helt simpelt kun det. Min vægt må mindskes eller forstørres, mit fokus er kun på at FØLE mig bedre tilpas i min krop.

Hvordan kunne jeg starte ud? Hvilke motionsformer ville være gode? Hvor meget, hvor lang tid? Hvor ondt må jeg have?

Jeg ved en masse om kost og motion, har trænet meget i mine yngre dage, men jeg er bare blevet så bange for at få skader, fordi jeg har haft så ondt. Jeg kan ikke finde ud af at skelne mellem reel smerte og bare træningstræthed. Det lyder måske fjollet, men det er desværre rigtigt.

Er der nogen der har nogle gode råd?

Kh

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja jeg får faktisk ondt af at gøre de daglige gøremål jeg har, har altid ondt i ben og fødder om aftenen. Men jeg kunne måske godt gå nogle ture. Eller cykle. Tror du jeg skal tænke at lidt har også ret, eller hvor meget skal jeg "motionere" før det batter noget og det bliver vendt til mere energi i organismen?

Kh

Link to comment
Share on other sites

Er overbevist om lidt har ret.

Tror et projekt som du er igang med er et længerevarende et af slagsen. f.eks noget i retningen af 12 måneder... Og det der ikke noget i vejen med, og det behøves ikke kræve(tror jeg) umenneskelige anstrengelser. Men det er en god ide at være konsistent og stabil. Det der med hvor meget og hvornår noget batter er relativt.

For meget aktive idrætsglade mennesker er nytten og forbedringerne ved de sidste minutter af deres 12timers trænings uge ikke så store(det relative udbytte falder desto mere der investeres populært sagt). Hvorimod du vil få meget ud af de første minutter du investerer.

Jeg kan pt løbe omkring 7km.. så for mig er er 2400m løb i højt tempo, f.eks et interval pas med, 3x800 meter med fuld skrald, pyha... Men der kunne være andre for hvem et interval pas, før det begynder at batte skal op i 5x1000m. Ligeledes er 9km i adstadig tempo en meeeget lang tur.Tallene er for så vidt irrelevante, men det at du lige så stille forbedrer dig, og bliver istand til mere og mere er værd at have fokus på.

Læs evt et par timer af artiklerne der er her på sitet.. De er guld værd

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. Det er godt sagt, det med at jeg får meget ud af de første minutter jeg invisterer. Jeg vil læse lidt rundt, problemet er bare at der er meget lidt træningslitteratur for sådan nogle som mig, som er i vildt dårlig form med ondt alle vegne. Også til overvægtige. Alle råd om øvelser er ikke det samme til en person der er overvægtig. Man kan jo ikke bevæge sig på samme måde som et slankt menneske. Men jeg vil spørge min læge om der er nogle tilbud jeg kan benytte mig af i min kommune. Kunne rigtig godt bruge intensiv hjælp til at komme i gang. Kh

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke gøre det særligt kompliceret :)

Har du problemer med at vise din krop frem? for hvis ikke, så er svømmehallen et sted, hvor du kan få din puls højt op, forbrænde mange kalorier og få en vis muskelstyrkende effekt med lavt skadespotentiale :)

Jeg foreslår, at du starter med 3 ture om ugen, og ikke tænker så meget på, hvornår de ligger. Svøm relativt hurtigt, og hold pause når du ikke kan klare det længere. Det skal nok forbedre din kondi (og dermed forhåbentlig dit velvære) ret hurtigt.

Som andre har været inde på, handler det mest af alt om at være konsistent. Derfor skal du gøre tingene på en måde, så de kan hænge sammen for dig, men du skal også gøre dig bevidst om, at det ikke kun er en dans på roser. Det kommer til at være både træls og hårdt, og det skal du gøre dig klart. Til gengæld er der nogle klare fordele ved at lægge dit liv om.

Med hensyn til energi i hverdagen, vil det give en stor gevinst, hvis du skar ned på sukkeret i din diæt. Sukker gør dig sulten (og uoplagt), og derfor skal du prøve at undgå at spise det. Desuden er grønsager en helt vildt god idé, dels fordi de gør dig mæt, dels fordi der er mange vitaminer og kostfibre i dem. Kostfibre stabiliserer dit blodsukker, og hjælper dig med at være oplagt. Og så pas på med at være alt for fedtforskrækket. Fedt er sundt, hvis man får det i de rigtige mængder.

Held og lykke med det hele :)

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilken kommune du er i - men flere kommuner har tilbud med træningsforløb for at komme igang.

I københavn hedder det fx motion XL -det er holdtræning på bestemte tider med hold hvor de andre er i samme båd, samtidig er der mulighed for kostvejledning og andet spændende.

det er vist diverse forebyggelses eller sundhedscentre som tilbyder det.

Ellers ville jeg smutte forbi en fys for at få en vurdering af hvilke øvelser du har behov for at styrke i forhold til dine problematikker i understellet - samt selvfølgelig anskaffe de indlæg hvis du ikke allerede har gjort det.

Vægttab vil have positiv indflydelse på smerterne - så selvom du siger det ikke skal være det der er fokus er det værd at overveje i forhold til kropslig velvære. Mindre vægt = mindre belastning af leddene.

Jeg ville starte ud med ikke vægtbærende aktiviteter når du ved at smerterne provokeres af aktivitet. Det kan fx være svømning som andre er inde på - eller cykling (enten motionscykling eller i det fri) samt evt roning. Gåture er også betydeligt mere skånsomt end løb, men samtidig en relativ stor belastning hvis man vejer meget og har problemer med fodafvikling/leddene i benene i forvejen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share