SQUAT - tryk fra hælen! ...hvorfor egentligt?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Vi ved alle, at der skal trykkes fra hælen, når vi squatter. Men hvorfor?

...fordi knæet er mere stabilt, når man trykker med hælen.

...fordi det er mindre hårdt for knæet, når man trykker med hælen.

...men hvorfor?

Hvor kommer 'antagelsen'/reglen oprindeligt fra?

I sport foregår al action jo også fremme på foden...

Jeg spørger fordi, jeg har lagt mærke til, at mit ellers raske knæ knækker (tractus-senen går jeg ud fra), når jeg har vægten på hælen, mens der på magisk vis ingen knækken er, hvis jeg lægger vægten mere frem på foden.

Link to comment
Share on other sites

Uden, at gøre mig helt vild klog på hvorfor vil jeg forsøge mig, at svare også må folk evt. rette mig, hvis jeg er på vildspor.

"Tryk fra hælen" tror jeg bruges, som et que i 2 sammenhænge. Først kan det referer til, hvilke muskler man ønsker aktiveret under en squat. Folk har generelt tendens til at trykke på forfoden og i højere grad være forlårs dominante og vil derfor positionere sig således, at deres quads arbejder først, da de er stærkest, hvorimod et tryk fra hælen i højere grad vil være med til, at sikre at bagkæden bliver lige så vel involveret i bevægelsen.

Derudover er jeg også sikker på, at der oftest henvises til at man skal have et tryk på midt fods sektionen, men da dette for folk kan være svært, bruger man "quet" tryk fra hælen og det er uden tvivl os for, at holde kroppen så lodret som muligt jvf. linjen fra stang til midt fod for, at undgå at arbejde horizontalt imod tyndekræften foruden den lodrette påvirkning, idet man helst vil holde trykket i den lige linje og have kortest ROM. Et tryk fra forfoden vil ofte være fulgt af fremskudte knæ og en let foroverbøjet ryg holdning, hvorimod for megen vægt tilbage på foden og fra hælen vil kunne resultere i at quads ikke vil blive involveret nok og hoften kan have svært ved, at skyde dig op fra bund vendingen..

Så man kan sige, at det er en hårdfin balance og quet måske skal præciseres lidt. Men som regel ser jeg ikke folk gøre overdreven brug af et tryk fra hælen til, at det ødelægger/forringer deres Squat. Hvor imod jeg ofte ser folk ikke være i stand til at squatte ordentligt, da deres tryk ligger primært på forfoden. Her spiller noget holdnings bestemt helt klart ind os, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på her. :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at kraft overførslen er bedre når man trykker fra "hælen" (er det i virkeligheden ikke et ret stort areal midtfod og bagefter samt hælen, man benytter)?

En anden ting jeg har bemærket er at når folk kommer for langt frem på foden, slapper baglårene ligesom af og lændesvajet forsvinder.

Man ser ofte at hælen lige løfter sig en anelse hos folk der kommer langt frem på foden, så den samme vægt er faktisk fordelt på måske en halv så stor flade, det gør jo rent faktisk at kraftpåvirkningen bliver fordoblet. Om det rent faktisk spiller en rolle aner jeg ikke, men en ting er sikkert stabiliteten bliver meget ringere og det spiller i høj grad en rolle.

Det er ikke kun begyndere der løfter hælen en smule har efterhånden set det ved ret tunge Squats på omkring 170kg.

Tror helt sikkert at belastningen på knæet også øges jo mere tyngdepunktet rykkes fremad. Men det du oplever med knækken i knæet kender jeg faktisk også fra mig selv, de knæk der kommer gør dog ikke ondt, og jeg føler ingen øget ømhed efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mange vil med tryk på forfoden vælte forover og belaste lænden ekstra og i tillæg vil forvægt på foden få knæene til at nærme sig hinanden og det belaster sikkert korsbånd og div knæligamenter ekstra. Det resulterer næppe i noget godt for de fleste at lægge trykket frem på foden og desuden ser det grimt og ynkeligt ud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share