WSB-hybrid vs Arnold


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

Indlægget er egentlig også for at høre jeres erfaringer, så jeg forhåbentlig kan drage nytte af dem.

Mit svageste punkt......mine arme. De måler kun 34½ cm i afslappet tilstand, og jeg har ALTID haft forbandet svært ved at få dem til at vokse.

Er snart færdig med WSB-hybriden, og overvejer en full-body program bagefter.

Hybriden har været suveræn, og jeg kan næsten ikke vente med at makse. Alle min mål er blevet større. På nær mine arme og mine hofter. Hofterne, er jeg kun glad for at de ikke er vokset, men armene......pis.

I oktober måned var de kun 33 cm, det samme som et år før det. Så jeg prøvede noget drastisk og meget politisk ukorrekt. Jeg kørte et Schwarzenegger split-program. Og vupti.....i løbet af 1½ måned voksede mine arme 1½ cm. Faktisk voksede alle mine mål på det program. Jeg brugte selvfølgelig ALDRIG forced reps, men jeg kørte næsten altid til positiv failure, og ofte med en rest/pause teknik for lige at presse et par reps mere ud af en given øvelse. Hver træning tog næsten 1½ time. Det skal lige siges at jeg næsten ikke squattede på dette program, da mine ben er rigelig store i forhold til overkroppen. Faktisk var den eneste regelmæssige bentræning dødløft, og powerclean hvis den tæller.

Så kom hybriden. Og jeg så i Cilius' log at hans arme var vokset 3 cm den første måned på hybriden. VILDT, tænkte jeg, og glædede mig til at komme i gang. Jeg sked på at jeg egentlig ønskede at bibeholde størrelsen på mine ben og squattede og dødløftede til den store guldmedalje. Især fordi så mange mener det har gavnlig effekt på overkroppen, ikke mindst Thomas J har nogle fantastisk velargumenterede holdninger omkring sammenhængen mellem squat/dødløft og størrelsen på armene. Men nu, næsten 2 måneder og en masse gode gains senere, er mine arme ikke vokset så meget som en milimeter.

Er der nogen der har oplevet det samme, har lignende erfaringer, eller måske har overkommet problemet???

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har oplevet det samme, har lignende erfaringer, eller måske har overkommet problemet???

Ikke her, men jeg har et par foreslag som måske kunne afhjælpe dit problem. Enten kan bruge Arnold splittet kun for dine arme og så ellers WSB-hybriden for resten af kroppen. Eller også kunne du køre din WSB-hybrid med fokus på armene med 6RM i diverse curls/extensions. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Hvordan vil du inkorporere Arnold-splittet for arme i hybriden. Det bestod af den ene dag hvor jeg kun trænede skuldre og arme. Programmet modificerede jeg en smule og så sådan her ud:

Dag 1:

Alle sæt med mellem 8-12 reps, medmindre andet er specifiseret.

5 sæt bænkpres

5 sæt incline bænkpres

5 sæt DB pull-over

50 chin ups

5 sæt BB bent over row

3 sæt dødløft - 10-6-4 rep

5 sæt crunches af 25 rep

Dag 2:

Alle sæt med mellem 8-12 reps, medmindre andet er specifiseret.

5 sæt power-clean

5 sæt BB curls

5 sæt seated Db curls

5 sæt french press - i en periode kørte jeg endda close grip press, med vægten når jeg ikke kunne presse flere reps ud af french press.

5 sæt push down

3 sæt push press - 10-6-4 reps

5 sæt DB shrugs

5 sæt rotator-cuff

5xmax hanging legraises

Programmet kørte jeg hovedsageligt man, tir, tor og fre. Når jeg trænede ben skete det ons eller lør. Når jeg trænede arme, gik jeg helt amok og pressede mig selv så meget jeg overhovedet kunne, ekstra sæt (altså nogle gange 6 eller 7 sæt i en øvelse), forsøgte ALTID at tage mere end sidste gang, cheatede, kørte stripsæt og hvad jeg ellers kunne komme i tanke om. Egentlig var det lidt af et forsøg, jeg havde jo ikke noget at tabe hvis de ikke voksede, de var alligevel ikke vokset hele det foregående år.

Faktisk fik mine arme tæsk 4 gane om ugen. Både når jeg kørte bryst/ryg og på arm-dagene. Det der undrer mig, er at det jo faktisk er stik imod alt hvad er prædikes her på MOL og diverse forskning. I starten var programmet afskyeligt hårdt at gennemføre, men min workkapacity, steg ret hurtigt. Jeg åd selvfølgelig som et svin.

Men du mener altså, at i stedet for at køre supersættene på armdage i WSB-hybriden, så kunne jeg skifte dem ud med eksempelvis, 5 sæt BB curls + 5 sæt seated DB curls, og så ellers bare tæske dem som en gal mand der lige har vundet en gris i landbrugslotteriet.

Link to comment
Share on other sites

Men du mener altså, at i stedet for at køre supersættene på armdage i WSB-hybriden, så kunne jeg skifte dem ud med eksempelvis, 5 sæt BB curls + 5 sæt seated DB curls, og så ellers bare tæske dem som en gal mand der lige har vundet en gris i landbrugslotteriet.

Ja, hvorfor ikke? Selvom en høj frekvens kombineret med enorm intensitet måske strider imod hvad den gænse holdning generelt er på MOL, så vil jeg mene at armene som regel altid kan tåle en ordentlig omgang tæsk, oftest mere end f.eks. bryst, ryg og ben, og et sæt curls til failure langtfra stresser kroppen som meget som et sæt dødløft til failure.

Hvis det har virket før dig, hvorfor skulle det så ikke virke? Nu hvor jeg tænker over det, så brugte jeg næsten samme tilgang til armtræning på et tidspunkt, hvor jeg trænede curls på underkropsdage og ellers indirekte gennem rows på overkropsdage. Dog var det kun 3x8, men det bevirkede trodsalt at jeg oplevede en voldsom vækst i biceps, så voldsom at jeg har store strækmærker henover dem begge den i dag. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Dog var det kun 3x8, men det bevirkede trodsalt at jeg oplevede en voldsom vækst i biceps, så voldsom at jeg har store strækmærker henover dem begge den i dag.  :w00t:

Og det kan vi godt li' B)

Enig - armene kan sagtens tåle failure-træning, ofte enda. Normalt plejer folk at påstå at fordi det er små muskelgrupper, er de lette at overtræne. Men, netop fordi det er små muskelgrupper stilles der ikke de store restitutive krav. I øvrigt er biceps den muskel der kræver kortest restitutionstid.

Men som hybriden ser ud nu, ligger triceps-træning på presse dage, og biceps-træning på træk-dage. Faktisk ville jeg godt ændre det til tricepstrække-dage og bicepspresse-dage. Således at armene både biceps og triceps bliver ramt hvert træningspas, enten direkte eller indirekte gennem enten pres eller træk. Hvad mener du om dét?

Jeg ville til gengæld aldrig benytte den samme metode til dødløft, bænkpres, bent over rowing eller squat. Hvis jeg gjorde det, ville min krop langsomt men sikkert synke i grus.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at droppe supersættene i det hele taget, og så i stedet køre f.eks. 4 x 6 incline DB press og først efter alle sæt i denne øvelse tage hul på flyes, men med samme reprange. Det samme for ryggen. Resten af hybriden kunne jeg så bibeholde original.

Link to comment
Share on other sites

Men som hybriden ser ud nu, ligger triceps-træning på presse dage, og biceps-træning på træk-dage. Faktisk ville jeg godt ændre det til triceps på trække-dage og biceps på presse-dage. Således at armene både biceps og triceps bliver ramt hvert træningspas, enten direkte eller indirekte gennem enten pres eller træk. Hvad mener du om dét?

Spørgsmålet er så om triceps på samme måde vil respondere som biceps med den frekvens, men det ville være meget nærliggende at den gjorde, så prøv det :)

Jeg tror også det ville være en fordel at droppe supersættene, således at du kan håndtere højere vægt og dermed skabe større spænding over musklen. Selvfølgelig er der et tidsmæssigt aspekt over det, men hvis du kan leve med det, så er det vel fint nok.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Nå, vi laver lige et eksperiment grænsende til det det bamsende vanvid. Har prøvet at inkorporere Arnold-armtræningen som foreslået af Xax. Jeg har lagt triceps-træning på trække-dage og omvendt med biceps. Så de skulle gerne få rigtig mange tæsk.

Jeg har stadig bevaret fokus på henholdsvis bryst og ryg, skiftevis 4 uger ad gangen, da den del har fungeret rigtig godt. I øvrigt holder det også træningsvolumen nede.

Hvis man føler trang til pergeflerende kommentarer, så er chancen der nu:

WSB_hybrid_med_fokus_p__arme.xls

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Dog tror jeg ikke du skal være bange for at lave bare en smule armtræning i din deload uge, f.eks. 2 sæt curls den ene dag, og så 2 sæt extensions den næste dag igen, osv.

Good point B) - det havde jeg faktisk ikke skænket en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share