Smartere kreatin?!


oskar
 Share

Recommended Posts

I stedet for standard-kreatin der skal loades, har jeg købt kreatin, som efter sigende ikke skal loades.

Man tager kun en spiseskefuld lige inden træning, og kreatinen skulle så blive absorberet over længere tid - i modsætning til alm. kreatin.

Dette er jo dejligt mageligt, men virker det?!

Produktet hedder "TRAC" fra "MHP" og koster 600,- for 400 gram.

Inderholder 4 gram kreatin, 4 gram L-arginin, (pr. serving) samt L-lysin, L-phenylalanin samt NADH (nicotinamide adenine dinucledtide)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal ikke loade nogen slags kreatin, det er et over hyped statement fra fabrikanternes side som gør at du æder mere kreatin end nødvendigt!

Det man kan gøre for sin almindelige kreatin er at tage det sammen med grape juice hvilket gir en større procentiel optagelse af kreatin(du får mere ud af kreatinen).

Dit enkelte produkt er ikke pengene værd, sorry. Men du kan sagtens tage det uden at loade.

M.-

Link to comment
Share on other sites

Nu må I lige styre jeres brandert!

1: Hvorfor er mit produkt noget skod?

2:Jeg troede at kreatin gjorde en stærkere under træning, så hvad er ideen med at indtage det EFTER træning?!

3:Hvem siger at loadingfasen er unødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Oskar

Ideen med kreatin er simpel. Kreatin er et særdeles vigtigt element i musklernes energiforsyning. Ved indtagelsen efter træning kan man både hurtigt og effektivt forøge musklernes indhold af kreatin med op til 50 %.

Kreatin bliver brugt til at danne kreatinfosfat i muskler og andet væv. Kreatinfosfat kan indirekte levere energi til samtlige energikrævende processer i kroppen.

Meget forenklet er kreatin et energilager der træder hjælpende til når mængden af ATP er blevet for lav. ATP indeholder den energi der får musklerne til at trække sig sammen, hvilket giver styrke. Derfor desto mere kreatin dine muskler  indeholder desto mere energi har du til at øge din præstation.

Kreatin har ikke nogen straks effekt. Dvs. man mærker ikke effekten med det samme. Det lagres/deponeres i kroppen. Derfor er det vigtigt at time indtagelsen til det mest optimale tidspunkt.

ALLE forsøg har vist, at dette er umiddelbart efter træning i forbindelse med indtagelse af en moderat mængde kulhydrat så man kan udnytte kroppens insulin-spike.

Kreatin spiller en vigtig rolle i ATP regenerering. En gennemsnitsperson på 70kg har et depot på ca 120gr. og det daglige forbrug ligger på ca 2gr. Depotet erstattes via endogene og exogene ressourcer. Deraf kreatin som kosttilskud!

/Lasergate

Link to comment
Share on other sites

Hmm interessant.

Som  laserfyren siger genopbygger CrP ATP-AMP-ADP lagrene. Jeg forstår dog imidlertid heller ikke at det skulle være gavnende at indtage CrP efter træning. Selvfølgelig optages CrP i musklerne men hele ATP-AMP-ADP-CrP ----> ATP cyklusen varer kun omkring 50 sekunder hvorefter glykolysen og citratcyklusen så stille begynder -  så umiddelbart vil jeg mene at det indtagede Creatinfosfat vil være opbrugt før næste træning hvis det indtages umiddelbart efter træning, da man bare ved at indtaste denne post bruger ATP og dermed CrP til at genopbygge ATP.

Det skal dog siges at mine hypoteser er på meget usikker grund og jeg ikke rigtig har nogen "up-to-date" viden om CrP. Derfor kunne jeg godt tænke mig en evt. henvisning til en artikel/bog eller lign. der forklarer og beviser Laserfyrens postulater.

(Redigeret af Jens Andersen ved 2:58 pm på Juni 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hmm der er vist en del forskellige ideer om hvornår kreatin bør indtages.

Jeg plejer at starte med en loading fase på en uge, hvor jeg tar en teskefuld 5 gange om dagen, sammen med kulhydrat. Derefter går jeg ned til en teskefuld to gange om dagen.

Det har ihvertfald virket fint for mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share