Søvnmangel og stress...!


Power Clauer
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg ved ikke helt hvor jeg skal stille dette spørgsmål henne, men jeg prøver at gøre det her...

Hvor meget betyder stress og mangel på søvn for ens udvikling af muskler, styrke mm. ?

Jeg er nemlig i den situation, at jeg er igang med mit sidste år på gymnasiet, og jeg får ikke ret meget søvn i øjeblikket. Det er også en meget stresset periode jeg er inde i, og det bliver meget værrere her op til eksamenerne... :wacko:

Jeg følr at træningen, for mig, er et afbræk fra de stressede perioder, hvor jeg får tankerne ledt væk fra lektierne mm., men i hvor høj grad bliver min udvikling hæmmet af stress og mangel på søvn?

Mvh. Power Clauer :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jeg da....

Det er sjældent jeg får mere end 6 timers søvn i hverdagene, dvs jeg går i seng omkring kl. 1 og står op igen kl. ca. 7...

I weekenderne, stressfrie perioder, eller når jeg har ferie kan jeg sagtens snige mig op på en 9 - 10 timers søvn :), hvilket virkelig kan mærkes mht. energi og restitution...

- Power Clauer

Link to comment
Share on other sites

I korte perioder vil det nok ikke betyder det vilde. Men hvis du kører dig selv helt ned vil du helt klart kunne mærke det big time, både i motivation og i styrke/udholdenhed. Det vigtigste er at du så sørger for at din søvn er "af god kvalitet", så du undgår alkohol og koffein i en del timer før du lægger dig.

F.eks havde jeg da en kanon form i hæren selvom jeg tit ikke fik mere end 5-6 timer hver nat.. men dengang var jeg jo også kun 18 og var åleslank :D

Link to comment
Share on other sites

Det giver vel sig selv, men nu nævner jeg det alligevel, at der også er koffein i the (excl. kamillethe) og cola. :)

Så du må vænne dig til kamillethe før sengetid. Evt. peppet op som ice tea :) Lækker læskedrik.

Seriøst: Måske kan du strukturere din dag lidt anderledes, så du får tid til dine gøremål og får 8 timers søvn.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

6 timers søvn er nu ikke specielt lidt, men det er da nemmere at komme i overtræning, hvis man er i søvnunderskud. Hvis du får en vedvarende træthed i hele kroppen over en periode, så prøv at sænke træningsindsatsen.

Ingen grund til at bekymre sig for meget (det giver jo stress i sig selv!!), når man nu har eksamener at bekymre sig over :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share