Broccoli efter styrketræning?


sebbe1991
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er vild med broccoli - jeg kan spise det hver eneste dag happy.gif Derfor tænkte jeg, om det er en fin proteinkilde efter træning, som kan erstatte en proteinshake? Altså, jeg har hørt, at nogle proteinkilder ikke er 'sat sammen på en måde, som gør det optimalt at spise efter træning'. Men da der er 8,8g protein i broccoli pr. 100 gram, og jeg sagtens ville kunne spise et helt brocollihoved efter træning (400g x 8,8g protein = 35,2g protein), vil jeg høre jer kloge hoveder, om jeg med god samvittighed kan droppe proteinshaken til fordel for brocolli?

Læg venligst mærke til, at jeg ikke spørger ind til alle de gode ting, som der er i proteinshake - jeg ved, at det er optimalt at drikke en sådan efter træning. Jeg spørger derimod ind til, om brocolli er en fin erstating? happy.gif



/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Øhm.. Tror du har kigget forkert... Har du oplysningen fra kalorietabel.dk? De 8,8 g protein er for 100 kcal. Der er 3 g protein i 100 g broccoli :smile:

Det har jeg da også :) ! Tak for rettelsen - det er 5,2g i stedet, hvilket dog ikke har den store betydning.

Vær obs på, at broccoli ikke har den samme aminosyresammensætning som f.eks. kød. Men kan du ikke bare spise 200g kyllingefillet til?

Nej, men er sammensætningen 'dråligere' ift. at indtage lige efter træning, eller hvordan? Broccoli er bare langt nemmere at slæbe med, da jeg bare spiser det råt :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, men er sammensætningen 'dråligere' ift. at indtage lige efter træning, eller hvordan? Broccoli er bare langt nemmere at slæbe med, da jeg bare spiser det råt :)

Dit proteinindtag set over hele dagen er vigtigere at se på, end hvad du indtager lige efter træning. Men broccoli er generelt "dårligere" proteinmæssigt, da aminosyresammensætning ikke er den samme som kød, fisk æg og mælk f.eks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score

Spiser du varieret og fornuftigt set over hele dagen, så tror jeg næppe det giver dig ringere resultater, end ham der drikker en shake lige efter træning. Har du lyst til et halv kilo broccoli efter træning, så sker der næppe noget ved det, så længe alle dine proteiner ikke kun kommer fra broccoli set over 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share