Er der forskel på løbetræning?


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid gået og troet at det var bedst at løbe med høj intensitet i rimlig kort tid, istedet for at løbe med lav intensitet i længere tid. En af mine venner siger dog at det kommer an på hvad formålet med træningen er. Ifølge ham skal jeg løbe et kort stykke tid med høj intensitet hvis jeg vil forbedre min kondition og løbe i længere tid med lavere intensitet hvis jeg vil tabe fedt. Er det rigtigt? og hvis det er hvor lang tid skal jeg så løbe for at jeg for alvor forbrænder fedt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke det er helt rigtig det du siger der Arne- jeg syntes ellers du skriver meget fornuftigt. Hvis man træner rigtig mange timer om dagen (3-6 timer) ved meget lav intensitet så forbrænder man rigtig mange kcal, heraf også mange kcal i form af fedt. Folk der træner mange timer om dagen, skal rent faktisk spise enorme mængder mad for at holde vægten oppe. Der gælder jo det at hvis du skal transportere din krop fra pkt A til pkt B så skal der bruges en hvis energimængde. Så hvis der er langt mellem A og B så skal der bruges meget energi. Ligesom med bilkørsel.

Men hvis formålet udelukkende er fedt tab, så kan man spare tid ved at sætte intensiteteten op og dermed nå samme forbrændte fedtmængde. Og samtidig også have en højere "efterforbrændning".

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kan på nogen måde gøre op hvad der svarer til hvad? Jeg mener kan man f.eks. sige at 30 min ved 85% = 45 min ved 70% - når vi snakker energiforbrug?

Er det muligt at sige hvor meget mere man "efterbrænder" ved f.eks. 85% end ved 70%??

Kan man sige noget om hvor meget længere "efterbrændingen" er om at komme ned på normalt pr. % højere intensitet???

Hvis nogen kan give svar på de spørgsmål, tror jeg det er nemmere at forklare folk om den større gevinst ved høj intensitet.

Der er dog nok nogle mennesker der godt kan lidt at træne "LSD" som der er en anden tråd om her i forumet. Derfor kunne det være rart for dem (og mig) at vide hvor meget længere man skal træne for at forbrænde den samme mængde energi.

Jeg ved godt at for at træne sin Vo2max optimalt skal man have højintens træningspas i sit program, men her snakker jeg kun om energiforbrug.

Mange hilsner

Tolle

Link to comment
Share on other sites

Til Tolle

Jeg tror det er meget svært at komme med nogle tal som svar på det du spørger om, da det er meget individuelt fra person til person.

Generelt kan man sige at jo hårdere man har gået til den jo længere efterforbrændning har man. Jeg mener at have set et sted at der hvor man så den største efterforbrændning var faktisk efter styrketræning. Jeg tror det hænger sammen med den lange restitutionstid- en nybegynder kan jo opleve DOMS 4-5 dage efter styrketræning, denne reperation af muskelvævet kræver at stofskife arbejder lidt hurtigere. Samtidig kræver hypertrofiprocesserne jo også en del kcal.

Så jo styrketræning er effektivt- også når det gælder vægttab.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Jeg løber oftest langt/langsomt. Ikke fordi jeg vil tabe mig, og heller ikke fordi jeg skal deltage i noget specielt løb.

Derimod løber jeg langsomt for oplevelsens skyld; det er simpelt hen en vidunderlig oplevelse som nu forleden morgen at løbe under træer, der drysser af rim der bliver løsnet af solvarmen. Jeg løb simpelt hen i et snevejr af små diamanter - en utroligt smukt syn. Jeg blev ganske enkelt glad i låget - og følelsen holdt hele dagen.

Jeg træner dog også på mange andre måder - men altså med forskellige andre formål, så som styrke, hurtighed og anaerob kapacitet.

Men det der har holdt mig i god fysisk form gennem mange år har ikke været alle de sunde ting ved motion, men oplevelserne og det generelle velvære.

Link to comment
Share on other sites

Hej multisport

Tak for svaret....

Jeg var godt klar over at det nok ikke var så nemt at sætte tal på det. Men som så mange andre er jeg helt vild med at få tal på alt (kg, tid, distance o.s.v.) Så det kunne have været fedt at tilføje nogle flere tal til samlingen..... ;)

Så vil jeg spørge på en anden måde:

Er det muligt at MÅLE en persons forbrænding ved forskellige intenstieter???? Og hvad skal der til??

Når vi snakker "efterforbrænding" så er det forhøjet stofskifte, eller hvad? -Og hvad er "normalt" stofskifte??

......Det skunne godt være jeg skulle starte en anden tråd, vi er vist lidt off topic nu :blink:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Til Allan N

Jeg tror du er inden på noget af det rigtige. For uanset hvilken form folk vælger at træne på, så er kontinuitet noget af det vigtigste ved træning. Og det kan være svært at bevare motivationen og dermed kontinuitet hvis man ikke har det godt med det man laver p.g.a det er for hårdt eller for ensformig.

Til Tolle

Ja tal er spændende også når det gælder træning. Men ligeså snart vi taler om at måle kalorieforbrug og forbrændning, så skal man brug avanceret laboratorieudstyr for at få nogle korrekte tal.

M.h.t stofskifte så er det således at når vi ligger og sover, så kører vores stofskifte på laveste blus. Hjertefrekvensen er lav og vi skal kun bruge energi til at holde de indre processer igang. Ligeså snart vi er ude af sengen stiger stofskiftet. Og jo hårdere vi arbejder desto højere niveau (kalorieomsætning) kører stofskiftet på.

Til slut. Prøv at tage din morgen puls. Tag også din hvilepuls et par timer efter en hård løbetur. Så vil den sandsynligvis være højere end morgen pulsen. Noget der indikere at kroppen arbejder med restitutionsprocesserne, hvilket medføre et forøget stofskifte og dermed højere hvilepuls

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share