Kakaomælk efter styrketræning


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jeg plejer altid at kyle en liter kakaoskummetmælk lige i løgneren efter træning. Det giver jo en masse protein (35g).

Men så kom jeg lige til at læse varedeklarationen en gang mere... 5% sukker = 50g sukker i en liter.

Det kan da ikke være optimalt?

http://www.madprocenter.dk fandt jeg sukker til at indeholde 100% kulhydrater (dvs 50g sukker = 50g kulhydrat), men ingen "sukkerarter". Hvis sukker ikke indeholder sukkerarter, hvad h**vede gør så?

Energi 1700 Kj (400 Kcal)  

Protein 0 g. 0,00%

Kulhydrat 100 g. 100,00%

- heraf sukkerarter 0 g.

Fedt 0 g.  0,00%

Er det bedre bare at drikke alm. mælk, selvom det nok er en smule kedligere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om at det er langt bedre sundere at drikke alm. mælk (skummemælk) istedet for kakaomælk. Carb/protein-ratioen er væsentlig bedre.

Det afhænger jo helt af hvilken form for træning man har lavet, hvad målet er og hvor langt tid man har til restitution.

Sukker lige efter arbejde er jo netop optimalt for at repletere glycogenlagrene i de muskler der netop har arbejdet. GLUT-4 koncentrationen i muskelfibrenes membraner er høj, som følge af arbejdet (kontraktionsmedieret) og sukkeret optages let i musklerne.

At indtage protein samtig med glucose (eksempelvis ifa. cacaomælk) giver et signifikant (men ikke særlig udtalt) højere glucoseoptag i musklerne.

Nu har jeg imidlertid på fornemmelsen at MaxPower gerne vil have det optimale ud af aminosyrerne og ikke kulhydraterne :rolleyes: (ret mig hvis jeg tager fejl) - og der er det nok underordnet om man indtager alm. mælk eller cacaomælk. Man skal bare være opmærksom på at man får et højere energiindtag med cacaoen... naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Det var primært tænkt på styrketræning, som det også fremgår af overskriften.

Nu har jeg imidlertid på fornemmelsen at MaxPower gerne vil have det optimale ud af aminosyrerne og ikke kulhydraterne  (ret mig hvis jeg tager fejl)

Jeg har ikke voldsomt meget forstand på kost, så det med aminosyrerne havde jeg ikke tænkt på :) , jeg tænkte bare at sukker måske ikke var den bedste/sundeste kulhydrat-kilde, og 50g sukker virker som ret meget.

Link to comment
Share on other sites

Der er for mange "unyttige" kulhydrater i kakaomælk - hvis målet er "ideel kulhydrat/protein-indtagelse" efter styrketræning.

Men altså rolig nu. Er du ikke totalt fanatisk med din træning, så er en kakaomælk ikke så slem (= nærmest god). Og så smager den jo godt.

sssssssss - kan allerede mærke Craws og cilius's hede ånde i nakken over et så uambitiæst kostråd fra mig af. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe Jarvig :lol:

Cilius er da med på sukkervognen med alt det dextrose han kyler i skabet hver gang han træner :lol:

Maxpower> De 5% du snakker om i kakaoen, er kun de kulhydrater, som kommer fra tilsat sukker. Dvs den ekstra mængde almiindeligt sukker man har tilsat kakaoen for at den skal være sød.

I alt er der (ret mig hvis jeg tager fejl) 12gr kulhydrat, fra laktose og sukrose i en deciliter kakaomælk, hvilket betyder at du indtager 120gr sukkerarter ved at drikke en liter kakaomælk.

Hvis du har 120kg muskelmasse, så er det nok passende, men ellers vil det være rigeligt at få ca 1gr simpelt sukker/kg fedtfri kropsmasse fordelt over hele træningen. Dvs. før under og efter. Hvis ikke der er nok protein i kakaomælken, kan man eventuelt supplere med lidt pulver :)

Når du så kommer hjem kan du spise et rigtigt måltid med protein, kulhydrat og fedt.

Link to comment
Share on other sites

Cilius er da med på sukkervognen med alt det dextrose han kyler i skabet hver gang han træner

Hmm, det bliver altså kun til 1-1,2 gram (inkl. protein) pr. kg kropsvægt. Men jf. nedenstående kan jeg se vi er enige... du er bare tvær, fordi du er på diæt :lol:

men ellers vil det være rigeligt at få ca 1gr simpelt sukker/kg fedtfri kropsmasse fordelt over hele træningen. Dvs. før under og efter.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share