Hvor meget betyder kosten?


Bager
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg ved kosten her en betydning, men hvor stor er den. :confused2:

Lad os antage af et maksimalt trænings udbytte er lig med 100% og for at opnå de 100% kræves korrekt træning og korrekt kost. Men det for øje, kan man så sige noget om hvad trænings procenten ville være med en ikke optimal kost eller sagt på en anden måde hvad er procent forringelsen ved for dårlig kost.

Jeg håber men ved ikke om der er et svar

Jesper ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis din Ferrari ikke får benzin, kan den heller ikke køre stærkt!

Hvis din krop ikke får nok energi, sker der ingen muskeltilvækst!

2 simple regler:

Spis færre kcal end du forbrænder hvis du vil tabe dig.

Spis flere kcal (energioverskud) hvis man vil tage på og opnå muskelvækst!

Edited by Baardi bilder
Link to comment
Share on other sites

Ahhh - så simpelt er det vist heller ikke - men tæt på.

Spis de rigtige kcal dvs. gode proteinkilder, komplekse kulhydrater og flydende fedtstoffer.

Så i takt med din muskeludvikling vil din krop også sætte større krav til kosten, hvis denne udvikling vel og mærket skal fortsættes!

Mit bud på %-fordelingen er; 70% kost og 30% træning - og det er jo en selvfølge, at man sover om natten og få de nødvendige 8 timer! ;)

Link to comment
Share on other sites

Intet af det jeg her påstår kan bakkes op af videnskabelige undersøgelser, MEN mine egne solo-empiriske erfaringer viser at jo længere tid du har trænet, jo større rolle kommer kosten til at spille. Til at starte med vil træningen næsten uanset hvad skabe muskeltilvækst. Men efterhånden som denne stiger, skal kroppen bruge mere protein og mere brændstof og jo letter bliver det at ryge i underskud, hvilket medfører at uanset hvor seriøs din træning er, så går du enten i stå eller i værste fald tilbage.

Har selv trænet i en menneskalder :w00t: og har mødt masser af atleter som har trænet seriøst i årevis og alligevel uden fremskridt. Hver eneste gang har jeg oplevet, at de slet ikke har styr på deres kost. De synes det er for svært at sætte sig ind i, og mange vælger også af den grund AS vognen, fordi de tror at det vil hjælpe. (Svarer sgu til at give enTrabant en V8-motor og 400 HK, uden at gøre andet ved den. Dømt til at gå galt på sigt :rolleyes: )

Har selv i perioder prøvet at træne optimalt, men uden muligheder for at spise optimalt (ikke altid fedt at være soldat på kursus :tongue: og nej dengang var proteinbaren sgu ikke opfundet endnu), hvilket har givet træningstilbagegang på trods af seriøs træning.

Kan til gengæld snildt holde op til 14 dages pause uden at tabe styrke og muskelmasse, hvis jeg bare sørger for at spise optimalt i denne periode.

Der hvor det går galt for de fleste er at når de holder pause fra træning, så holder de også pause fra deres ernæringsvaner, og denne kombination er en katastrofe.

Har hjulpet mange atleter der har trænet i mange år videre uden brug af AS, men primært ved at rette op på deres ernæring.

Mange tror jo stadig at de kan træne seriøst og spise 3 gange om dagen :teachingfinger:

Og undersøgelsen om de ældre der trænede og hvor kun måltidet efter træning var forskelligt (ene gruppe fik først noget at spise 2 timer efter træning og gik helt i skoven), understøtter fint erfaring fra mine egne atleter. En shake efter træning kan virklig gøre en himmel til forskel, selv om man tror det er løgn.

Så mit budskab er, at hvis du virkelig vil noget med din træning, så er det alfa og omega at du har styr på din kost, ellers spilder du stort set din tid. (Det var sgu da en påstand som jeg sikkert får på nakken for :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

Som med alt muligt andet, så er kæden ikke stærkere end det svageste led.. har du optimeret din træning 100%, men kun 50% på kosten - jamen så bliver resultatet af din træning kun 50% af hvad den kunne have været. Så kosten er 100%, træningen er 100% og søvnen er 100% :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share