Lavt stofskifte ??


SOPHIAL
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst indlægget "fedt der bare ikke vil slippe" og jeg synes det ville være ret interessant med et generelt (simpelt) svar, da jeg selv har samme problem.

Jeg er kvinde, 30 år, 158cm, 52 kg. Jeg har ikke født nogle børn, jeg er ikke gravid, jeg spiser sundt, drikker masser af vand og dyrker sport.

Jeg får altid afvide at jeg ikke trænger til at tabe mig (jeg er altid på slankekur - når arbejdskollegaerne køber kage siger jeg altid nejtak) . Grunden til at alle andre tror at jeg er så slank, er at jeg har tynde arme og ben og baller, men... en masse fedt på overkroppen... de andre kan ikke se mit fedt på overkroppen fordi jeg går i løst siddende bluser og jeg har en lille smule barm der kan "trække blusen væk fra dellerne, når jeg står op (jeg trækker ofte maven ind, hvis jeg står i samme stilling længere tid af gangen).

Jeg kæmper for at komme af med de deller - og tit er jeg sulten - jeg tænker næsten hele tiden på mad. Jeg indtager kun 1200 kcal pr. dag (ifølge WHO må jeg kun indtage 1200 kcal for at tabe 5 kg på 10 uger, men jeg taber mig ikke, selvom jeg følger "planen" slavisk). MON JEG HAR ET LAVT STOFSKIFTE?? (hvis jeg spiser mere end 1500 kcal tager jeg på).

Det er irriternde altid af få afvide at man da "er så pæn" (af overvægtige ældre kvinder) - for når jeg står foran spejlet eller sidder i haven i bikini kan man tydeligt se dellerne - en væsentlig grund til at jeg ikke tager til stranden om sommeren.

ER DER NOGEN DER ER FØDT TIL AT VÆRE "DELLEDE" (jeg skriver ikke fed, da jeg ikke er overvægtig. Min fedt% er 22).

KAN MAN FÅ MÅLT SIT STOFSKIFTE ? (kræver det en blodprøve?)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Sophia

Link to comment
Share on other sites

Hej SOPHIAL og velkommen til MOL :)

Se det er jo en hel forskellige spørgmål du rejser der.

Generelt. Det er MEGET få mennesker der lider af forstyrrelse i deres stofskiftesystem. Det kan jo godt være, at ligepræcis du er en af de uheldige. Men dette må du få tjecket hos din læge (ved en blodprøver der redegør for hvordan dine tal er for de hormoner der styrer stofskiftet).

Som sagt så vil laaaangt de fleste have et normalt stofskifte. Fedme og undervægt vil næsten altid være et resultat af for lidt/meget motion og for stort/lille fødeindtag.

Men ikke alting er fedme eller undervægt. Fordelingen af fedt på kroppen er individuelt betinget. Således kan man sagtens være egentlig normalvægtig og alligevel løbe rundt med f.eks. ridebukselår, stor ende eller topmave. Hvis dette tilfældet, så er der ikke så meget at gøre ved det. Enten må man være normalvægtig med uheldige fedtdeponeringer eller man må forsøge sig med at tabe yderligere (=> måske undervægtig men med mindre "uheldige fedtdepoter"). Styrketræning kan stramme op og delvist ændre kroppens facon, men dette vil sjældent være nok.

Sidste udvej er fedtsugninger. Men prøv først med motion, let diæt og styrketræning. :)

Link to comment
Share on other sites

Let diæt - godt forslag, Jarvig...

Folk begår ofte den fejl, at de spiser alt for lidt. Stofskiftet går derved i "overlevelsestilstand" og sænker sig, så det er tilpasset det lave kalorieindtag. Kroppen gemmer populært sagt på sine ressourcer, og dermed også det fedt, du gerne vil af med.

Spis noget mere, og spis 6 gange dagligt.

Man kan tvinge stofskiftet op igen ved at lave cardiotræning, og derefter kan du roligt indtage mere mad end det nævnte og så tabe fedt alligevel.

Og som Jarvig også foreslår - styrketræning. Øget muskelmasse øger hvilestofskiftet.

Link to comment
Share on other sites

spis som AF siger og gør som Jarvig13 siger - få målt dit stofstifte hos lægen - en blodprøve og det er overstået :)

dog har jeg lige et par tillægsspørgsmål:

1) er det kun maven, du har ekstra fedt på? Hvad med nakken og ansigtet?

2) hvordan er din ansigtskulør?

3) har du strækmærker nogen steder?

4) "mærkelige" blå mærker?

5) uregelmæssig menstruation?

6) hvordan synes du det er at gå op af trapper?

virker nok som fjolede spørgsmål, jeg ved det, de er nødvendige og din egen læge ville formentligt have stillet de samme :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En interessant, men fejlagtig hypotese, som desværre florerer kraftigt i slankemiljøet "Folk begår ofte den fejl, at de spiser alt for lidt. Stofskiftet går derved i "overlevelsestilstand" og sænker sig, så det er tilpasset det lave kalorieindtag." Hvis vi kan blive enige om at en 800 kcal pulverkur er at spise alt for lidt kan jeg fortælle, at hvilestofskiftet falder ca. 150 kcal (10%) over en 8 ugers periode. I lyset af et gennemsnitligt vægttab på 12 kg er der stort set kun tale om en fysiologisk tilpasning til den lavere vægt - ikke noget med overlevelsestilstand! Man skal fatisk spise meget lidt og meget underlødigt for virkelig at smaske stofskiftet i bund.

m

Link to comment
Share on other sites

Martin: helt enig, men derfor kan det jo stadig være en god idé både at få målt stofskiftet og at anvende en moderat diæt :)

-nedsat stofskifte er fhv. hyppigt og den største årsag til at en streng diæt ikke virker må formentligt være "snyd", hvilket igen formentligt vill indskrænkes ganske væsentligt ved en moderat diæt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fuldstændig tilslutte mig Sophias indlæg.

Det er skideirriterende at have tynde arme og ben og så ligne Michelinmanden rundt om maven.

Folk synes, man er overhysterisk, når man siger, man er på kur, men man har jo netop mulighed for at skjule den slags fedme, og det gør man selvfølgelig.

Render jo ikke rundt som en anden teenager i stumpede bluser og lavtaljede cowboybukser.

Dog synes jeg, det er utroligt, at du tager på af 1500 kcal.

Hvordan er det lige med maveøvelser? De får jo ikke i sig selv disse deller væk, vel? det er vel et spørgsmål om at tabe sig generelt, der også "vil gå ud over" netop dette område?

Link to comment
Share on other sites

Du kan selv gøre en del for at højne forbrændingen - og undgå at den går helt i stå!

Mange har en tendens til at gå og sulte sig selv i løbet af dagen - og så spise en større aftensmad.

Prøv - bare for at se effekten - følgende:

En god morgenmad med grove kulhydrater fra brød eller gryn, protein og umættetFEDT.

Let måltid formiddag - kulhydrater og protein

Og spis så en frokost med mængder som et normalt aftensmåltid.

Let måltid eftermiddag - kulhydrater og protein

Spis så lettere til aften end du normalt ville gøre - altså en normal frokost.

Let aftensmåltid.

Hvis du ikke taber dig på ca. 1500 Kcal om dagen er der et eller andet HELT galt. Mit bud er at du vil kunne få MEGET positive resultater ved at spise noget mere - for at få forbrændingen i gang igen.

Prøv at lytte til din krop - hvordan har du det i løbet af dagen, dit blodsukker/energiniveau skulle gerne være nogenlunde stabilt. Altså ikke noget med let svimmelhed i løbet af eftermiddagen pga. for lidt mad, og så hjem og spise MASSER af aftensmad når forbrændingen er helt i bund.

Jeg ved ikke hvordan dit måltidsmønster ser ud - men ovenstående er da et bud på forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen - og tak for jeres svar.

Jeg spiser MEGET SUNDT - grønsager heraf mange grønne bønner og ærter, tørrede bønner, baked beans, fisk, fedtfattigt kød, skummetmælk, havregryn, fedtfattig youghurt, hytteost, skæreost 13%, pålæg fra Den Grønne Slagter, frugtgrød o.s.v., når jeg spiser varmmad laver jeg den altid fedtfattig og tørsteger fedtfattigt kød - jeg spiser næsten aldrig pasta, ris og kartofler og meget lidt brød, da jeg har hørt at de 4 ting ikke er gode i en slankekur - overhovedet ingen junk-food og næsten aldrig chokolade, kager, is og slik - dog elsker jeg lakridser - men spiser højst 3-5 stk. pr. dag. Og så en del tyggegummi.

Jeg har ikke ekstra fedt på nakke og i ansigtet - det er kun overkroppen - specielt maven.

Min ansigtskulør er fin, jeg har ingen strækmærker eller mærkelige blå mærker og min menstruation kommer regel mæssigt. Det er ikke så tit jeg går på trapper - vi har ikke nogen her i nærheden, men når jeg gør, så har jeg det fint med det - jeg puster lige som andre mennesker når jeg når 3 sal, men det er vist helt normalt - ellers er der noget galt med ca. alle jeg kender

Til Jørgen L: Hvorfor jeg synes det er så vigtigt at komme af med mine deller ? Fordi det er grimt - jeg kunne godt tænke mig en lækker krop, som alle andre der går på slankekur

Til Claus B: Jeg snyder ikke! Så ville jeg jo nok vide hvad problemet var!?!

Til Darleejing: som jeg skriver i mit første indlæg dyrker jeg masser af sport - jeg laver ikke kun maveøvelser, faktisk er det minimalt hvad jeg laver af maveøvelser - jeg går mere op i konditionstræning 4-7 gange om ugen. Jeg ved godt at det lyder helt vildt at jeg tager på hvis jeg spiser mere end 1500 kcal, men det gør jeg desværre.

Somsagt - hvis jeg spiser mere end jeg gør nu tager jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share