Håndvægts-træk


michael
 Share

Recommended Posts

1 arm snatch - præcis den øvelse jeg søgte. Den findes vist ikke i MOL arkivet.

Noget er uklart mht. udførelsen. Skal man holde pause ved skulderen eller skal den bare op i en bevægelse? (link til et videoklip ville være zuper)

Hvor meget skal man op og løfte før det er godt for en motionist, fx. sammenlignet med kropsvægt eller skulderpres?

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Man skal i hvert fald trække den op i et hug, ligesom alm snatch.

Jeg har selv kun prøvet den en gang, hvor jeg uden større problemer tag et par reps med 22kg - med både højre og venstre. Max er nok omkring 25-30kg.

Jeg vejer ca 84kg, har trænet 1 år, og min PR i military er lige sat til 60kg.

Jeg kan prøve at "maxe" på torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om du har plads/mulighed for det (synes at kunne huske at du trænede hjemme), men øvelsen bliver altså noget sjovere og mere effektivt hvis du kører den med vægtstang!! Oprindeligt var det en fast del af VL-femkampen, og er faktisk en utrolig "underholdende" øvelse. hehe.. :D

Men jo, du skal bare tage godt fat midt på stangen, spænde op og så hive stangen langsomt opad til at den er midt på dine lår. Herefter "eksploderer" du vægten opad med krafter fra ryg, trapezius og obliques(altså sidemavemuskler.. Tror nok de hedder sådan). Lige efter at du har strukket helt ud i kroppen, hopper du ind under vægten og griber den med strakt arm.. Teknikken burde jo sådan set være den samme for håndvægt, selvom alle de "kloge" mennesker rundt omkring alle hårdnakket siger at det altså altid har været og skal være et vægtstangs-løft... :rolleyes:

Der står en del om en-arms træk på denne hjemmeside..

Hvor meget man skal kunne klare som almindelig motionist(hvad end det er. hehe) tør jeg næsten ikke byde på.. Har personligt klaret 65 kg i højre, men kun 60 kg i den venstre.. Men jeg tror det kommer rigtig meget an på hvad du er "vant" vil at træne, samt hvor ofte du kører øvelsen!

Men har du mulighed for det, så prøv også at leg med en-arms træk og stød! Det er simpelthen underholdning på et højt plan.. Har nogengange taget mig selv i at have brugt 1-1.5 time på bare at stå og lege med den øvelse!! (har en syg humor, ved det godt.. :chicken: )

(og skal man gå helt i detajler er der ikke tale om et "hug", men derimod to.. Et relativt langsomt til midtlår, og så eksplosion/fuld udstrækning)

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Francis, jo, jeg træner stadig hjemme i 3Ven, og selv om jeg kun har en baby vægtstang på 180 cm, er jeg nødt til at holde mig til håndvægten.

Overraskende, at det er bedst at trække langsomt i starten. Umiddelbart ville jeg tro at det var en fordel at få vægten op i fart så tidligt som muligt.

65 kg - det må være et godt stykke over dit skulder pres, og vel stadig over 50% kropsvægt?

MaxPower, jeg glæder mig til at høre dit resultat. Jeg havde selv succes med 5*22 kg i går, så du bør nok skyde noget højere.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du kører lidt langsommere i starten, er simpelthen for at kune eksplodere med den lige i det sidste stykke.. Fyrer du bare løs af fra gulvet, mister du en masse fart/moment inden at du når derop hvor det virkelig gælder!!

Hvis jeg glemmer at koncentrere mig og bare hiver til fra starten af kommer den garanteret ikke over brysthøjde.. Hvis jeg derimod lige holder igen, og giver den "slaget" til sidst, så flyver den meget højere.. Næste gang du har mulighed for det, så prøv at se nogle erfarne vægtløftere.. De gør præcis det samme!!

Og jo, det er vist noget over min skulderpress.. Har aldrig lavet press kun med én håndvægt, men lige for tiden ligger min maks vel et sted mellem 90 og 100 kg med stang! og kropsvægten lige over hundrede..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share