Optagelse


Brian J
 Share

Recommended Posts

Goddag igen...

Vi snakker hele tiden om...HVOR mange gram protein vi skal have...og kulhydrater osv.

Men skal vi ikke også have lidt at vide om...hvordan man øger sin optagelses evne...og kan dette overhovedet lade sig gøre?? Jeg har hørt at det skulle være godt at spise slakker! altså det som findes i gulerødder og andre grønsager... dette skulle "puste " dine tarme op og øge optagelse fladen altså overfladearealet øges...derfor større optagelse af aminosyre, saccarider og fedtsyrer...glyzerol.

Kan vi ikke lige få det på plads....

Link to comment
Share on other sites

Hej

det er måske ikke så meget svar på Brians spg.

Men alligevel.

Er det ikke noget med at kroppen kun kan optage omkring 25/30 gram protein pr. måltid  - eller hver tredje time eller i den dur?

Håber der er nogen der kan hjælpe??

Hvis jeg har ret i min antagelse, kan det jo ikke betale sig at fylde kroppen op med mere, end den kan "optage".

F.eks. indeholder:

1 liter mælk: 34 gr

1 dåse tunfisk: 40 gr

1 proteinshake: 40 gr

Altså alle produkter, der har lige "i overkanten"....

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vrøvl det med at kroppen kun kan optage 20-30 gram protein pr. måltid. Det bliver gang på gang skrevet i artikler, men der findes så vidt jeg ved ingen videnskabelige undersøgelser som viser at grænsen ligger ved 20-30 gram (folk som er blevet bedt om at bakke deres påstand op, har simpelt hen ikke kunne finde noget litteratur som understøtter deres påstand). Det er klart at der er en grænse for hvor meget protein kroppen kan omsætte i et måltid, men jeg tvivler meget stærkt på at det kun af 20-30 gram. Det er desuden så mange faktorer som spiller ind, at man ikke kan sætte EN grænse som gælder for alle. Det er lidt det samme som påstanden om at et højt protein indtag skulle kunne give dårlige nyre. De undersøgelser som primært er lavet, viser at personer med dårlige nyre kan forværre deres sygdomsbillede med højt protein indtag. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være tilfældet for sunde og raske personer. Det er let at fejlfortolke undersøgelser. Jeg er ikke tvivl om at det sikkert vil være spild af protein pulver, hvis man æder 100 gram protein pr. gang, men man skal nok på den anden side heller ikke gå i panik over at have skyllet sin dåse tun ned med at par kopper mælk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas og andre herinde med forstand på protein-optagelse.....

Det du siger, at det er meget individuelt hvor meget det enkelte individ kan optage af protein? Har jeg ret i det?

Hvordan vil du så forklare, at jeg har læst i flere artikler at man max. kan optage 25/30 gram protein pr. måltid?

De er godt nok i tvivl hvor meget det præcist er, men mange siger det ligger der omkring.

Dvs. at ½ liter cacaoskummetmælk og en dåse tun som normalt vil overstige 40 gram - altså ikke er for meget?

Men der må være et maksimum - hvis man fx. indtager

et kalkunlår på 105 gram protein er det jo lige i overkanten. Så skal man evt. indtage halvdelen efter træning og vente med den anden halvdel til et par timer senere?

Hilsen

Casa

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg siger det er meget individuelt. Hvad angår de 25-30 gram du nævner at have læst i flere artikler, så er jeg fuldstændig klar over at det er en bred opfattelse. Problemet er bare at ingen ved hvor de 25-30 gram er opstået. Der forelægger ifølge flere kritiske artikler omkring protein myter, ingen videnskabelige undersøgelser som har påvist at man kun kan optage 25-30 gram. Det er grebet ud af luften. Fordi man har læst noget, så behøver det ikke være sandt. Det er sådan myter opstår. Jeg er enig i at der er en grænse for hvor protein man kan omsætte, men det kunne ligeså godt være 37 gram eller 51 gram.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kroppen har det med at tilpasse sig, vores spise vaner osv så min teori er, at hvis man spiser meget protein vil kroppen automatisk øge optagelsen, hvis man samtidig forbrænder meget, jeg tror heller ikke at der er en grænse ved 25-30g!

Morten C.

(Redigeret af Lomax ved 10:50 am på Aug. 17, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share