Rygskade ... pokkers


MadMan
 Share

Recommended Posts

Nu skete det jeg altid har frygtet - en skade afholder mig pt. fra at træne igennem :(

Lokaliseret mellem skulderblad og rygsøjlen ... en varm, 'brændende' smerte, som tyder på en inflammation.

Er ikke en ørn til anatomi, men mon ikke det er Rhomboids Major eller evt. Trapezius ?

Men det store spørgsmål er nok også hvad det er kommet af; mit eget gæt er nok at det skyldes Inclined Dumbell Bench Press, hvor jeg har sænket dem for langt ned i bunden af øvelsen ... er det sandsynligt - eller er det måske dødløftet ?

Bør jeg gå til min læge ?

Har på fornemmelsen at jeg bare får en recept på f.eks Ibuprofen og så rådet at "se tiden an og undgå al træning" :retard:

Er der andet at gøre - er der øvelser, som jeg kan/bør udføre i ventetiden ?

Hvis i synes jeg lyder bitter og desperat ... så har i 100% ret :jehon: :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Tag en snak med en fys. Det har jeg haft glæde af et par gange da jeg spillede basket og fik en skulderskade, og så har jeg altid haft lidt vrøvl med ryggen. Var faktisk derfor jeg begyndte at træne og nu har jeg ikke vrøvl med ryggen mere, træner ovenikøbet d.løft nu. B)

Seb M

Link to comment
Share on other sites

Tag en snak med en fys. Det har jeg haft glæde af et par gange da jeg spillede basket og fik en skulderskade, og så har jeg altid haft lidt vrøvl med ryggen.

Hmmm ... troede ikke man kunne vade direkte ind fra gaden til en fysioterapeut - har de ikke lange ventelister ?

Kræver det ikke en henvisning ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tag en snak med en fys. Det har jeg haft glæde af et par gange da jeg spillede basket og fik en skulderskade, og så har jeg altid haft lidt vrøvl med ryggen.

Hmmm ... troede ikke man kunne vade direkte ind fra gaden til en fysioterapeut - har de ikke lange ventelister ?

Kræver det ikke en henvisning ? :unsure:

Madman:

Henvender du dig uden henvisning fra læge så er prisen omrking omtrent 1,5x/2x så dyrt som uden henvisning.

Forlang en henvisning fra lægen (lægen er nemlig ikke ekspert på området).

Nogle fysserne har ventetid fra flere uger op til en måned. Men typisk er der bare tale om et par dage inden du kan komme til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En lille opfølgning ... hvis nogen skulle være interesserede ;)

Bed tænderne sammen - gik til lægen, fik en henvisning til fysioterapeut.

Diagnosen her var at mine muskler på forsiden var for korte og stærke (i forhold til ryggen) ... hvilket får mine skulderblade til at blive vinklet forkert.

Dette overbelaster derfor de muskler der skal holde skulderbladet på plads med deraf følgende smerter.

Mine første konsultationer skal bruges på at genfinde en korrekt holdning og få (ud)strukket forsidens muskler. Ingen styrketræning i denne periode :teachingfinger:

Men skal nok på et tidspunkt igang med at få balanceret muskelgrupperne bedre ... er der nogen der i den forbindelse har gode øvelser til at styrke specifikt musklerne der styrer / holder skulderbladet ?

Træner allerede Dødløft, Bent-over Row og Træk til bryst i mit HST program.

Edited by MadMan
Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det handler det om 2 ting:

1) At få balanceret styrken på begge sider af leddet, så du ikke er "for stærk" på forsiden..

Her er en artikel som nævner lidt om stor BP styrke og lille pullup/dødløft styrke..

http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles...de2&articleid=7

Vores krop er bygget til at have lige stor styke på begge sider af et led, så hvis du har nedprioriteret "bagside" træningen, har du måske svaret der...

Og de muskler som du nok skal have fat i, er rhomboideerne samt de vandrette fibre af trapezius..

Ydermere er serratus anterior med til at holde skulderbladet på plads..

2) "Motor control", altså evnen til at koordinere dit skulderblads bevægelser.. Når jeg skal øve dette med en patient som ikke har fuld kontrol over skulderbladet, beder jeg dem lave strakt arm nedtræk stående..

Lav belastning og 3 x 30 reps..

Håber det var til lidt hjælp :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det handler det om 2 ting:

1) At få balanceret styrken på begge sider af leddet, så du ikke er "for stærk" på forsiden..

Netop ... måske flere udstrækninger og en ændring i (krops) holdningen er nok - det vil tiden vise.

Her er en artikel som nævner lidt om stor BP styrke og lille pullup/dødløft styrke..

http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles...de2&articleid=7

Interessant artikel ... kunne ihvertfald være sjovt at kunne lave one-arm pullups !

Vores krop er bygget til at have lige stor styke på begge sider af et led, så hvis du har nedprioriteret "bagside" træningen, har du måske svaret der...

Og de muskler som du nok skal have fat i, er rhomboideerne samt de vandrette fibre af trapezius..

Ydermere er serratus anterior med til at holde skulderbladet på plads..

Ok - det var egentlig også disse muskler jeg havde mistanke til i første omgang (se mit 1. indlæg) men havde naturligvis ikke en faglig indsigt til at kunne lokalisere det egentlig problem .

Jeg synes jo ikke jeg har 'nedprioriteret' bagsiden (bænkpresser kun 87.5 men dødløfter 140 kg) ... på den anden side har jeg kæmpet meget for at øge styrken/ massen i brystet så det må jo have haft sin pris :huh:

2) "Motor control", altså evnen til at koordinere dit skulderblads bevægelser.. Når jeg skal øve dette med en patient som ikke har fuld kontrol over skulderbladet, beder jeg dem lave strakt arm nedtræk stående..

Lav belastning og 3 x 30 reps..

Jeg vil prøve øvelsen... evt. sammen med fyssen

Håber det var til lidt hjælp  :)

Helt sikkert ... 1000 tak :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Netop ... måske flere udstrækninger og en ændring i (krops) holdningen er nok - det vil tiden vise.

Ja, i skyndingen glemte jeg at nævne: Udspænding af pectoralis major... Ofte er det den der laver l... i det sammen med pec. minor, som jo står for depression af skulderbladet B)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share