Lakridser nedsætter forbrændingen??


ahonia
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst at lakridser nedsætter (fedt)forbrændingen - lige som chili kan sætte gang i forbrændingen skulle lakridser kunne hæmme den ??

Hvis man spiser chili HVER DAG bliver kroppen dog "imun" overfor forbrændingseffekten - gælder det mon også hvis man spiser lakridser hverdag, så bliver kroppen "imun" over hæmningen ? (Jeg har spist lakridser - selvfølgelig i begrænset mængde 3-4 stk. næsten hver dag i 5-6 år)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg aldrig hørt om det med at lakrids skulle nedsætte forbrændingen. Jeg ved at det kan give forhøjet blodtryk hos nogen. Hvis du virkeligt er bekymret for det, kan du vel bare droppe de sidste stykker lakrids. Ellers synes jeg ikke du skal bekymre dig om det. Det kan meget vel være ret store mængder der skal til for at det har den virkning, og i så tilfælde er det jo hæmmende for fedtforbrændingen alligevel. :tongue:

Generelt synes jeg, og det er ikke for at virke perfid, at dine spørgsmål tyder på, at du bekymrer dig lidt for meget over for lidt. Slap lidt af og nyd det lidt mere.

PS, så tror jeg man har større problemer hvis man spiser chili hver dag. :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så skyldes det indholdet af fibre. I tråden med rugbrød er remset nogle af de fordele op som er ved fibre...

Læste forresten lige i dag (i Urban), at der er 12 gram kostfibre i en pakke gajoler. Taget i betragtning af at det bliver rekommanderet at almindelige mennesker indtager i omegnen af 30 gram om dagen, så er det en pæn skudefuld.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er det ikke fundet at lakrids skulle nedsætte forbrændingen (prøv evt. www.pubmed.com). Det skulle nærmere være tværtimod. Det er sådan at indtagelse af føde altid øger forbrændingen, hvilket jo må sige at være en særdeles hensigtsmæssig ordning især for os her i de vestlige lande. Protein er det som øger forbrændingen mest, hvorefter kommer kulhydrat og fedt tilsidst når man ser i forhold til energien de indeholder (ser man udelukkende på gram vil fedt øge forbrændingen mest).

Der er enkelte substanser, som er fundet at øge forbrændingen - Bl.a. grøn te og koffein. Koffein er flere gange blevet testet på om det kunne benyttes til fedme, bl.a. af Astrup og Co. som fandt at dette ikke havde effekt alene, men kun havde effekt sammen med effedrin - deraf kom Letigen.

Typisk har de enkelte stoffer, som kan øge forbrændingen kun en ret lille effekt. Med grøn te fandt man at det var ca. 4%.

Cilius

Læste forresten lige i dag (i Urban), at der er 12 gram kostfibre i en pakke gajoler
Dette lyder helt vildt og som om Urban har en forkert kilde eller også har gajol brugt sødestoffer som fx. frukto-oligosakkarider som sødemiddel (frukto-oligosakkarider er meget sødende og klassificeres som fibre). Almindelige pastiller og slik indeholdende sukker indeholder som regel ingen fibre. Prøvede at finde mere information på Gajols hjemmeside, men indholdet i Gajol kan de sq.. ikke finde ud af at sætte ind nogle steder - derimod kan man finde en masse reklamer for hvornår den ene eller anden Gajol type er god.
Link to comment
Share on other sites

Ant:

Jeg har gået og tænkt over det samme, kan ikke se hvor de skulle gemme dem henne. Jeg har været inde på Urbans hjemmeside, men jeg har ikke kunne finde uddraget. Det er ellers begge midtersider der om mandagen indeholder slanke tam tam, men det er ikke opgivet på deres hjemmeside :unsure:

Anyways, så kan det tænkes det har været ment (eller jeg har læst forkert) stivelse...

Er der andre faste Urban læsere der vil bidrage?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Jeg har læst at lakridser nedsætter (fedt)forbrændingen

Ikke for at være penippen, men der er altså ikke noget der hedder "lakridser". Ordet laktids kan ligesom ordet penge ikke sættes i flertal, hvorfor du ikke skulle have skrevet "Jeg har læst at lakridser nedsætter..." men i stedet "Jeg har læst at lakrids nedsætter...". Ligeledes kan man f.eks. heller ikke sige sodavand i flertal, altså sodavander.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være penippen, men der er altså ikke noget der hedder "lakridser". Ordet laktids kan ligesom ordet penge ikke sættes i flertal, hvorfor du ikke skulle have skrevet "Jeg har læst at lakridser nedsætter..." men i stedet "Jeg har læst at lakrids nedsætter...". Ligeledes kan man f.eks. heller ikke sige sodavand i flertal, altså sodavander.

Total i orden genoplivning af en 4 år gammel tråd. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være penippen, men der er altså ikke noget der hedder "lakridser". Ordet laktids kan ligesom ordet penge ikke sættes i flertal, hvorfor du ikke skulle have skrevet "Jeg har læst at lakridser nedsætter..." men i stedet "Jeg har læst at lakrids nedsætter...". Ligeledes kan man f.eks. heller ikke sige sodavand i flertal, altså sodavander.

Skal vi gå i detailer, så hedder det Pernitten og ikke pernippen.

Det kommer sig af ordet pernittengryn som er en afledning af 'nittengryn' som blev lanceret i det danske skriftsprog for knap 100år siden.

Pernitten bærer blandt andet betydningerne :

Person, der giver sig af med ell. lægger vægt paa ubetydelige ell. ligegyldige ting, petitesser; smaalig person; pedant; ogs.: ubetydelig, uselvstændig, svag person; pjok. det er ret en nittengryn. siges om den der sparer i utide.

Er du i tvivl check da http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm for stavecheck.

Se evt. www.ordnet.dk/ods

Skal vi kneppe fluer så lad os gøre det ordentlig :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være penippen, men der er altså ikke noget der hedder "lakridser". Ordet laktids kan ligesom ordet penge ikke sættes i flertal, hvorfor du ikke skulle have skrevet "Jeg har læst at lakridser nedsætter..." men i stedet "Jeg har læst at lakrids nedsætter...". Ligeledes kan man f.eks. heller ikke sige sodavand i flertal, altså sodavander.

Nu har jeg personligt aldrig hørt om ordet laktids, så har ingen idé om hvordan det burde bøjes...

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være penippen, men der er altså ikke noget der hedder "lakridser". Ordet laktids kan ligesom ordet penge ikke sættes i flertal, hvorfor du ikke skulle have skrevet "Jeg har læst at lakridser nedsætter..." men i stedet "Jeg har læst at lakrids nedsætter...". Ligeledes kan man f.eks. heller ikke sige sodavand i flertal, altså sodavander.

øhh, hvad med flere sodavand?

og nu vi er ved det, fra retstavningsordbogen: lakrids sb., -en el. -et, -er.

Total i orden genoplivning af en 4 år gammel tråd. :cool:

The best way. :nissegrin:

Skal vi gå i detailer, så hedder det Pernitten og ikke pernippen.

ikke nødvendigvis, men vi kan de godt gå lidt i detaljer

Skal vi kneppe fluer så lad os gøre det ordentlig :nissegrin:

Nemmerlig :nissetunge:

PS. jeg fornemmer det bliver en lang tråd hvis alle andre holder den nye stil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det anser jeg for at være en fejl i retskrivningsordbogen.

Forbrændingen hæmmes ganske rigtigt i katastrofal grad, og netop den lille sorte tingest som verdens milliarder af fede kvinder og mænd indtog i en fjern fortid menes at være den virkelige årsag til den fedmeepidemi, der for nærværende tordner ind over os......... :4heart:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share