Sheiko


stegger
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt på at starte med sheiko bench program. Linket ses nedenfor

http://www.zyworld.com/powerlifting/benchsheiko.htm

Mit spørgsmål er om det er muligt/fornuftigt at skære de dage væk med hjælpe øvelser, da jeg ikke har tid til at træne mere end 3 dage om ugen. Kunne man eventuelt flytte de respektive hjælpe øvelser, til de tre dage hvor jeg træner?

Resten af kroppen vil jeg træne ved hjælp af et HST program, altså ben, ryg og biceps, da jeg har haft gode resultater med dette. Dette skal foregå samme dage, som Sheikobænkprogrammet og mit spørgsmål er om det er fornuftigt at kombinere HST med Sheiko (hvor Sheiko dækker min skulder, bryst og triceps træning)?

Grunden til at jeg i det hele taget, vil lave denne kombination er at jeg gerne vil øge min styrke i bænkpress og håber på dette træk vil hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er din træningserfaring?

Et Sheiko program som det du har linket til, er absolut IKKE for nybegyndere. Du skal vide hvad du gør inden du starter på et så avanceret program. Det er voldsomt hårdt, bare spørg de andre der har prøvet Sheikos begynderprogram.

Jeg er også meget sikker på du ikke lige kan flytte rundt på øvelserne som du gerne vil. Der er jo en mening med at de er lagt som de er lagt. Ydermere vil jeg sige, at det vil være for meget at kombinere Sheiko med HST.

Hvis du gerne vil øge styrke i bænkpres, så foreslår jeg at du i stedet kører lidt færre reps, og eventuelt tager noget CAT træning med.

Men igen: Hvad er din træningserfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet 4 år. Jeg har trænet meget split træning indtil for et år siden. Det sidste år har muskel vækst ikke været det vigtigst, men i højere grad styrke, da jeg finder det sjovest. Jeg har gennemført et bænkprogram mm2k (50 punds in 50 day), med gode resultater. Mit max pres er omkring 130 kg.

Jeg er selvfølgelig opmærksom på at det ikke hensigtsmæssig at skærer 2 dage væk fra programmet, men jeg kan ikke finde de ekstra dage. Det jeg håber på, er at finde den mest fornuftige måde at sammensætte et program ala sheiko på, men kun med 3 dage.

Når jeg siger hst, er min tanke at de muskelgrupper som bænkprogrammet ikke rammer, selvfølgelig også skal trænes. Så det vil blive i en reduceret form, men princippet med mange gentagelse i starten af programmet og faldende i forløbet.

Jeg har i øvrigt ikke noget imod at mine træningspas er lange og hårde, min frygt er overtræning.

Gider du udybe CAT træning? evt links

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo også prøve at køre en Sheiko Beginner #1, som er lavet til tre dage, der er så også squat og dødløft med, men den slags skal man jo ikke kimse af :) Pga. den store volumen i programmet kan du også forvente at få et hypertrofi respons. Crawdaddy herindefra har da haft rimeligt god succes med det.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

I sommer har jeg litt lyst til å prøve benkpressprogrammet han linket til. I sommer blir jeg 15 år, og har da trent et år. Er det for tidlig?

Det program han linker til bliver brugt af russiske elite atleter, som har bygget op til dette niveau over 10-20 års intens træning. Hvis du kun har trænet 1 år, så er du overhovedet ikke klar til dette voldsomme program.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Black> hvis man har trænet 1 års tid, så skulle man have et OK styrkefundament til at gå igang med begynder programmet. Og hvis man så bruger et par måneder til at bygge op til den rimeligt store volumen, så skulle det kunne lade sig gøre at køre det rimeligt tidligt. Det er immervæk det program Sheiko anbefaler til begyndere. Det er dog efter min mening nødvendigt med en lille ramp-up, hvis man ikke er vant til så stor volumen. Så 2 måneder hvor man langsomt øger volumen og frekvensen vil klart være en fordel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvor længe vil du mene ,man skal have erfaringer med Boris sheiko, før man evt går til længere 4-5 dages shiko forberedelses programmer med en længde på 8-13 uger+ et 3-7 ugers forberedelse program???

Har en lille ide men ved ikke helt, om det kan gå?

Man starter ud med Boris sheiko beginner program 3 dages.

Efter det prøver man programmet igen, hvis det gav gode resultater til totalen.

Hvis ikke går man til et større 3 dages program eller 4 dages sheiko program.

Når det så er gjort sammenligner man igen, og så kan man prøve de store 4-5 dages programmer med en længde på 7-13 uger + 3-7 uger.

Har et link til programmerne, men kan ikke lige finde linket.

Link to comment
Share on other sites

Infested> nu ligger det jo ikke sådan at man kvalificerer sig til et mere avanceret niveau, fordi man har kørt begynderprogrammet igennem 2 gange. Sheiko´s begyndere kører disse programmer i flere år før de ryger op på næste niveau. Du kan chekke skemaet i bunden af det her link, hvor du finder en lille oversigt, som giver en estimering på hvor stærk du skal være for at skifte niveau.

http://www.zyworld.com/powerlifting/sheikocms-ms1.htm

For at få lov at køre et Sheiko CMS program, så skal en 100 kg løfter lave en total omkring 660 kg. For at flytte op på MS niveauet, så skal han have en total på 730 kg. For at flytte op på MSIC niveauet, så skal han have en total på 820 kg. Så det anbefales ikke at man skifter til et mere avanceret program, før man har malket en god portion styrke ud af det niveau man er på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Thomas - Ok ;) Jeg har lagt mærke til skemaet før, men jeg troede det var et skema over løft pr uge eller dag! Misforstod skemaet.

Men jeg må jo bare blive noget stærkere :) Men så skal programmerne i hvertfald også prøves! B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share