Utrænede til 1/2 marathon i juli


tulle
 Share

Recommended Posts

Dette skulle måske off-topic, men da det omhandler løb sætter jeg det her :)

Jeg ville bare høre jeres andres bud på følgende:

Det lokale dagblad har arrangeret et halvmarathon i juli (mener det er juli) som alle kunne melde sig til. Der er så fællestræning en til to gange i ugen. og det er blevet til rigtig mange tilmeldinger! Jeg læste så en dag en artikel hvor nogle at deltagerne blev spurgt om de var vant til at løbe og hvorfor de havde meldt sig? Ca halvdelen af de adspurgte enten havde løbet før eller gjorde det nu. Men en lige så stor del havde aldrig gjort det. Jeg bed især mærke i én dame, ved tilfældigvis hvem hun er. Hun har aldrig løbet før, men går indimellem tur i skoven. Jeg ved også at hun vejer ca 20-25 kg for meget og er lille og lavbenet. Hendes grund til at melde sig: hendes søster og hende havde lavet et væddemål....

Nu sidder jeg så og tænker: kan en som hende (og andre af "den slags" virkelig på ca 5 måneder, med 2 træninger om ugen mon virkelig løbe en halvmarathon til sommer?

Selvfølgelig hvor der er vilje er der en vej, men alligevel... jeg kan da godt have min tvivl udfra både egne og andres erfaringer med løb :unsure: Selv har jeg trænet både løb og anden cardio i et par år nu og jeg elsker at løbe, men jeg er ikke sikker på at jeg, hvor gerne jeg end vil, kunne løbe en halvmarathon. Og dog, måske kan jeg, jeg har jo aldrig prøvet...

Men stadig, er det så kun mig der synes avisen måske er lige lovlig selvsikre når de skriver "vi skal nok få alle igennem"???

Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter på du undervurderer dig selv og et halvmarathon kan næsten alle gennemføre med 5 måneders forberedelse. Med den løbeerfaring du har, kan du sikkert løbe en ellerede nu eller ihvertfald med kort forberedelse.

Enig. :)

Det er heller ikke sikkert, at alle (her tænker jeg fx på utrænede personer, som kvinden i dit eksempel), har som mål at kunne løbe hele vejen men blot at kunne gennemføre. Selv ville jeg have det sådan, at en halvmaraton skulle løbes, mens en maraton blot skulle gennemføres (selvfølgelig med så meget løb som muligt ;) ). Da jeg løb Broløbet, var der også mange, der gik en del af vejen (og helt sikkert også mange forholdsvis utrænede deltagere). :walking:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man jo også vælge at gå det meste af vejen.

Selvom om 21km måske lyder af noget, så er det faktisk ikke specielt hårdt. Kan man løbe 10km kan man også sagtens lunte 21km.

Og for de mere utrænede så er der jo: GÅ/LØB og hygge sig :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan bestemt lade sig gøre, at træne sig op til at kunne løbe en halvmarathon på ca. 5 mdr. også selv om det kun er med træning 2 gange i ugen. Selv for helt utrænede personer. Det handler mig om det tidligere nævnte: er der en vilje...

Hvis man bevare motivationen og træner seriøst er det et realistisk mål selv for personer med "lidt" for mange kg på bagen....

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share