Brug af bælte


stegger
 Share

Recommended Posts

At bruge bælte er vel en fornuftig ting. Jeg tænker på de øvelser, hvor man belaster ryggen meget. Mit spørgsmål er, hvor meget man skal anvende bæltet, er det kun når man max eller er tæt på sit max. Jeg undrer mig fordi jeg ofte ser folk, der nærmest bruger bælte i alle øvelser og min egen logik siger mig at det næppe styrker ryggen. Så hvor meget mener i man bør bruge bæltet og i hvilke øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er decideret styrkeløfter, så kan jeg ikke se nogen grund til at bruge bælte. Jeg vil meget hellere træne kroppens eget bælte - mavemusklerne og den nedre ryg.

Udfører du øvelserne i korrekt form bør der ikke være nogen speciel risiko for skader, selv uden bælte.

Læs evt. denne artikel og dens efterfølgere: http://t-mag.com/html/body_121back.html

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt at du stiller spørgsmålet, fordi jeg har gået og tænkt over nogenlunde det samme.

Mit spørgsmål er bare mere specifikt.

Det går udenlukkende på goodmorning.

Jeg vil bare høre om det er ok at bruge bælte i den øvelse, når man kører relativt tungt. Når jeg mener relativ tungt taler jeg i området omkring 80%-100% af RM.

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at starte på et styrkeløfter program, efter en periode med HST. Det jeg har tænkt på er Sheiko beginners program og det fører til endnu et bælte spørgsmål. I sheiko program kører man mange løft, men er aldrig over 85 % af max. Men spørgsmålet er: Når man kører så mange løft, er det så fornuftigt at bruge bæltet i de tungeste løft (omkring 80-85 % af max)?

Link to comment
Share on other sites

Brug dit bælte når du synes at du har behov for det, jeg bruger altid bælte på mine worksets, og tit også på en del af opvarmningen. Det er selvfølgelig meget godt at lade kroppen tage en del af slæbet hvis man kan, men hvis man træner bedre med det på, så kan man lige så godt gøre det.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget galt i at bruge bælte på sine tunge sæt. Jeg har altid brugt bælte på alle mine worksets. Det vil sige, når jeg kommer op på omkring 70 % af 1RM og derover. Jeg bruger dog kun mit bælte til squat, dødløft og stående pres over hovedet. Der er nemlig også det aspekt der hedder, at vil man maxe med bælte, så kan man også ligeså godt træne med det. Det kræver øvelse at skabe det størst mulige intraabdominale tryk med bælte på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lad mig sige det på den her måde. Der er ikke noget i vejen for at træne UDEN bælte. Og der er ikke noget i vejen for at træne MED bælte. Det må være personlig præference. Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Når man træner f.eks. dødløft uden bælte, vil man da ikke blive stærkere i mellemgulvet, end med bælte?

For bæltet betyder vel at lænden og maven ikke skal arbejde helt så hårdt?

- Torben F

Edited by topper
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share