Overhead squat


sas
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne have en kammerat til på længere sigt at træne VL-snatch (træk) og indtroducerer ham fornyligt for overhead-squattet som et led i at træne balance, teknik og isometrisk rå-styrke i arme. Udover brokkeriet over hvor hård øvelsen rent faktisk er så var der helt tydeligt problemer med armene der vandrer alt for meget fremefter i takt med at bundstillingen indtages. Der er ellers ikke problemer med at frontsquatte.

Råd omkring hvilke muskelgrupper der skal udstrækkes samt hvilke udstrækningsøvelser modtages med kyshånd. Er der specielle hjælpe øvelser eller skal overhead squattet udføres indtil teknikken/fleksibiliteten er helt på plads?

atkinsonsn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Havde selv samme problem tidligere...

Her blev jeg af flere rådet til at køre "shoulder dislocates".. Det er simpelthen bare hvor du tager et kosteskaft og tager meget bredt fat - noget bredere end træk-greb!

Og så kører du kosteskaftet over hovedet og bagom kroppen til den er bag ryggen og tilbage igen. Yderst vigtigt at du(han) koncentrerer sig om at holdre armene strakte.. Så flytter du bare hænderne tættere og tættere sammen! Den gang jeg kørte dem meget, kunne jeg komme næsten helt ind i stødgreb, på trods af at jeg normalt er meget meget stiv!! En genial "øvelse"..

Du kan også lære din kammerat at "presse" brystet ned imellem benene i bunden af træk-benbøjningen.. Det er den korrekte teknik, og så kommer det helt af sig selv at stangen er nødt til at være i en vinkel bagud - hvis ikke man lærer denne teknik, ender man med at ligne manden i oh-squats i linket i din signatur. he he..

Men prøv at checke danjohn's hjemmeside.. Der står der en del om overhead-squats inde - eller træk-benbøjninger som jeg hårdnakket bliver ved med at kalde dem. he he.. B)

Link to comment
Share on other sites

Selv tøsen på dit billede synes jeg sidder meget "dårligt".. Har stangen lige over hovedet og sidder meget oprejst - ikke den ideelle position, rent fysisk!!

Prøv at checke positionen på disse billeder som jeg har fundet.. Det er den position jeg arbejder efter at opnå!!

Snatch-09.jpg

Snatch-09.jpg

Snatch-09.jpg

Snatch-09.jpg

Især atleten på det øverste billede synes jeg har en fantastisk slutposition.. Imponerende!!

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Dine råd er taget til efterretning... Det kunne også godt være at jeg selv kunne have gavn af shoulder-dislocates - når jeg laver træk-benbøjninger ;) har jeg ikke helt samme holdning som atleten på specielt det øverste billede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share