Antal Øvelser ->4 kontra ->8 ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Undrer mig lidt over noget; jeg træner eks. normalt træner 4-5 øvelser i eks. bryst - men så har jeg i perioder skiftet over og køre mit bryst helt dødt - og kører f.eks. 6-8 øvelser.

De sidste 2-4 sæt går jeg ikke ned i belastning/kg - kan vitterlig tage det samme som jeg ville kunne selvom jeg lavede 4 øvelser - og integrerede een af de sidste som de første.

Følelsen dagen efter er helt klar DOMS, men hvis man ser bort fra antal gange om ugen (hver anden dag med 8 øvelser er for meget jo) - er sådan en træning så bedre end en træning med 4 øvelser ?

Min logik siger mig, at siden jeg kan lave 2-4 ekstra øvelser - at jeg ikke kører høj nok intensitet på de første 4, men jeg kan sq ikke smide flere kg på i de andre øvelser det er virkelig oppe omkring 85-90% !

Kan det have noget at gøre med at jeg kører pyramide-træning, og at jeg istedet for skal køre 4 sæt med 85-90%% fremfor eks: x*70%,x*80%,x*90%, x*90% ?

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som om det har oparbejdet en så stor work capacity, at der skal så mange sæt og øvelser til at give respons.

8 øvelser hver anden dag til en muskel er rimelig absurd.

Mon ikke du ville have godt af lidt SD, så vil du få mere ud af færre sæt.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower> nej, jeg laver dem ikke hveranden dag - det jeg skrev var at det ville blive for meget hvis man gjorde det hver anden dag - men hver 3-4 dag kan godt lade sig gøre.

Jo en hvileperiode ville måske løse problemet - for en stund - men det er da tankevækkende ? men det jeg ikke ved, er jo hvorvidt jeg får mere udaf sådan en træning - skulle man bedømme på DOMS, så får jeg mere udaf det - men DOMS skulle jo ikke være et udslag for effekten af træningen, selvom man inde i hovedet føler det lidt ;)

Jeg kan se at 8 øvelser ikke er smart i længden da det forøger chanchen for overtræning; - men det burde man kunne føle - altså overtræning ?

Kan være man skal køre flere sæt evt. køre 6 sæt i 4 øvelser ?

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Kan være man skal køre flere sæt evt. køre 6 sæt i 4 øvelser ?

Jeg tvivler. Brystet bliver jo stadig udsat for en ordentlig mængde sæt.

Nu ved jeg ikke lige hvor længe du har trænet uden nogen form for pause, eller hvor mange sæt du har kørt, men jeg tror ikke overtræning sker sådan i løbet af uger.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower> det er faktisk ikke kun i bryst jeg har "testet" det, det gælder også for ben/lår & triceps.

Normalt holder jeg mig til de 4-5 øvelser idag, men har lagt en uge ind med flere øvelser, hver 3 uge.

Har ikke haft så mange længerevarende pauser; havde en selvvalgt uge i december, ellers er der kun hviledage og de gange hvor man bliver influenzaramt eller lignende.

Men; det første år kørte jeg mange øvelser, med god effekt - men det er bare ikke en primer mere synes jeg - det strider jo imod det man kan læse om træning.

Link to comment
Share on other sites

xax Postet den 13. Mar 2003, 23:31

--------------------------------------------------------------------------------

Et væsentlig spørgsmål er hvorfor du kører så mange øvelser?  

Det gør jeg heller ikke normalt; men jeg prøvede at se hvad effekten var, da jeg ikke synes jeg var kvæstet nok i musklerne efter min almindelige træning.

Link to comment
Share on other sites

xax Indsendt: 13. Mar 2003, 23:47  

Ja, den fornemmelse er såmænd ganske rar, men ikke nødvendig for at vokse eller blive stærkere.  Men det ved du vel efterhånden også.  

Ja, det ved jeg godt efterhånden ;) - men havde bare givet mig mere mening, hvis jeg så var gået ned i kg i de ekstra øvelser....det var mere der jeg blev lidt forundret ?

Og jeg ved godt at DOMS ikke er en primer, kan den være en primer for overtræning ?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg anbefaler ikke nødvendigvis at du går til failure. ;)

Okay, den DOMS jeg taler om er sådan en smertefuld, men hyggelig form for DOMS - "the nice feeling" agtigt. Den som jeg tidligere troede det betød at træningen var god....

Den har jeg også haft fra tid til anden, blot ikke konstant. Det er typisk sket ved overgang til nye programmer eller nye øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share