Hvor hårdt skal jeg køre ?


Bongo
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er igang med et større vægttab. Jeg startede i uge 5 med en kampvægt på 97 kg... pt Fredag uge 11 er jeg nede på 90 kg dvs 7 kg på 7 uger ialt. Jeg har lagt min kost om, og træner 3x om ugen, og squasser ca. 2 gange om ugen... Jeg kører noget hjemmelavet fullbody tam tam de 3 trænings dage efterfulgt af 20-25 cardio på kondi cyklen... jeg er super tilfreds med mit vægttab selvom jeg stadig mangler meget... målet er at nå under 80 kg i uge 30 hvor jeg skal ud og rejse, og gerne ville kunne smide trøjen uden at skamme mig... jeg ved godt jeg ikke kan forvente at tabe 1+ kilo om ugen frem til uge 30 men jeg ville gerne til omkring ca 85 kg.

Mit spørgsmål er så. hvor hårdt skal jeg træne ? lige nu kører jeg bare på for fuld skrue, jeg træner alene så det er ikke alle øvelser jeg presser mig 100% i. Det var tæt på at gå galt i bænkpres den anden dag hvor jeg lige ville smide nogle flere kilo på, havde nær aldrig fået stangen op igen :blink: lidt flovt at ligge der.. det skal siges mit mål er at tabe mig og blive mere markeret, ikke stor bulket da jeg har været buttet hele livet så, jeg vil bare gerne se lidt mere veltrænet ud. skal jeg køre flere sæt med lavere vægt eller skal jeg bare smide kilo på så længe jeg kan det ?

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Hmmm 40 hits og ingen svar  jeg tror bare jeg høvler videre som jeg altid har gjort så...

Lyder fornuftigt.

Så længe du ikke indtager flere kalorier end du forbrænder vil du tabe dig.

Det kan du opnå ved:

a ) spise mindre/mere energifattig mad

b ) dyrke en masse motion

Styrketræningen er primært for at forhindre at du taber muskelmasse, det er jo fedtet der skal væk.

Så mit råd er: Træn så hårdt du kan, (men heller ikke så du overbelaster dig selv, med skader etc. til følge. Kroppen har behov for hviledage)

Sørg for at drikke masser af vand, Og husk spejlet er en bedre indikator end vægten da sidstnævnte let kan snydes af væskemangel eller muskeltab. Det er jo fedtet der skal væk :)

Link to comment
Share on other sites

Har du læst om HST? Det program er bygget til maximal muskelvækst, men den er også perfekt til at beholde muskelmasse under vægttab. Og i dette program kører du ikke til failure, så du risikerer ikke at blive mast under vægtene :)

Derudover er det bedst hvis du adskiller konditionstræningen fra styrketræningen, da du vil tære på din muskelmasse hvis du fortsætter med at træne i lang tid efter din styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

hej og tak for svarene..

Jeg træner aldrig til failure da jeg træner alene og ikke kan få hjælp til de sidste reps.. Dines jeg har læst en del om HST og er også ret vild med hele ideen. Lige et enkelt spørgsmål. I den excentriske face skal man ikke have hjælp til at få vægten op og så holde den på vej ned ?? ellers bruger man vel kræfterne på at løfte vægten. Jeg træner kun ca 20 min på cykel efter træning og jeg giver mig ikke 100% så jeg tror ikke jeg forbrænder mine muskler der... Jeg er på det sidste begyndt at tage færre sæt 2-3 og så køre lidt tungere, skulle der være noget i vejen med det, eller skal jeg holde mig til 4x 10 reps som jeg har kørt hidtil.. er efterforbrændingen større jo tungere man træner ??

håber i kan fange den :)

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være et problem med den negative del i HST hvis du træner alene, men i nogle øvelser kan du "snyde" vægten op og i resten må du bare undvære den negative del. Mht din cykling, ville jeg stadig placere den helst min. 8 timer før eller efter, så kan du også tillade dig at presse dig lidt mere på cyklen. Når du går ned i gentagelser og sæt, så fobrænder musklerne mindre, men tilgengæld vænner du kroppen til at optimere nervesystemet for at løfte tungt. Så der er både fordele og ulemper ved forskellige antal gentagelser. Men det er godt med lidt variation, så man ikke altid kører samme antal gentagelser og sæt.

Link to comment
Share on other sites

Mht din cykling, ville jeg stadig placere den helst min. 8 timer før eller efter, så kan du også tillade dig at presse dig lidt mere på cyklen.

udover jeg kan presse mig lidt mere hvad er så grunden til at min cykling skal ligge så mange timer fra min vægttræning ? er det et forbrændingsspørgsmål, om at holde forbrændingen igang.. jeg sprang faktisk cyklingen over idag efter træning, mest fordi jeg var totalt færdig, men også fordi jeg har en til tider dum vane med at følge de råd jeg får med det samme, uden at sætte de store ?tegn ved dem. Ville bare være rart med en lidt dybere forklaring. ellers tak for gode indlæg både til Dines og nightbringer :)

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share