muskelopbygning versus kredsløbsforbedring


Darjeeling
 Share

Recommended Posts

Beklager at dette spørgsmål sikkert er besvaret tusind gange, men da det er mit allerførste indlæg i dette forum, må jeg udbede mig lidt respekt.

Altså efter 41 år foran flimmeren, har jeg nu taget mig sammen og er begyndt i det lokale fitnesscenter, hvor jeg dyrker aerobic (og SVEDER) to timer om ugen. Derudover en times MBL el. TBT som en slags supplerende styrketræning.

Jeg gør det næsten udelukkende m.h.p. vægttab, men det bedre humør og bedre kondition er da bivirkninger, jeg gladeligt tager med.

Jeg vil høre, hvordan det bedste forhold ml. disse to træningsformer er, og hvor mange timer af hver man skal tage, før det rent faktisk batter noget.

Er det en fordel at tage en times alm. selvdisciplineret styrketræning også og er det nok?

jeg må indrømme, jeg har svært ved at se mig selv sidde blandt muskelsvulmende tatoverede kortarmede halvskaldede cool guys og have disciplin nok til at flå i noget jern.

Det er meget nemmere på hold, hvor en instruktør kræver en times aktivitet.

Okay, skal forholdet ml. styrketræning (altså for at opbygge muskler m.h.p. øget forbrænding) og aerobic være fifty fifty oder was.

Please svar hurtigt inden jeg af vanvare kommer til attilmelde mig en gratis prøvetime.

Link to comment
Share on other sites

Du kan eventuelt prøve at skrive den samme under "Vægttab" - der er langt flere, der ved en masse om emnet.

Men fifty-fifty er sikkert rigtigt fornuftigt.

Det vigtigste er dog, om du bliver ved de næste 3 uger, måneder og år!

Om din træning så er 10% mere eller mindre optimal i forhold til vægttab er ikke helt så vigtigt.

Så hvis du synes aerobic er sjovest, så skader det ikke hvis forholdet bliver 3 til 1 i stedet. Muligvis vil en gang BodyPump være en passende middelvej.

God fornøjelse med træningen!

Link to comment
Share on other sites

Hej "the" ;)

Da dette er et udpræget muskelforum, kan du nok gætte hvad der bliver anbefalet.. Men hvis dit mål er vægttab, er der ingen vej uden om: Kredsløbstræning.. Styrketræning befordrer også vægttab, men den mest effektive metode er udholdende længerevarende arbejde med store muskelgrupper, som i løb ell. cykling.

Det er meget diskuteret her på foraet om kredsløbstræning går ud over styrketræningen, men hvis det er på motionsniveau, skal du nok ikke være bekymret. Du bør træne med frie vægte (få en instruktør til at vise dig bænkpres, dødløft og squat).

Det vigtigste er at træner efter lyst, og ikke efter hvad andre siger man skal... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share